Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 8 września 2024 03:36
Reklama
Reklama
Reklama

Ciąg dalszy inwestycyjnego boomu na kolei. Na celowniku linia do Legnicy przez Nysę

Ciąg dalszy inwestycyjnego boomu na kolei. Na celowniku linia do Legnicy przez Nysę
PKP Polskie Linie Kolejowe przymierzają się do kolejnej dużej inwestycji obejmującej zasięgiem Kędzierzyn-Koźle. Po rozpoczęciu prac nad modernizacją torów prowadzących do Raciborza oraz rozstrzygnięciu przetargu na remont linii kolejowej E30, przewoźnik wziął na celownik linię nr 137 łączącą Dolny i Górny Śląsk.

Spółka zleciła opracowanie studium wykonalności dla przebudowy linii kolejowej nr 137 na odcinku od Kędzierzyna-Koźla do Legnicy. Według szacunków PKP PLK wykonanie dokumentacji przedprojektowej może kosztować blisko 7 milionów złotych. W głównej mierze zadaniem firmy, która zwycięży w postępowaniu, będzie określenie, czy na odcinku o długości ponad 220 kilometrów istnieje konieczność elektryfikacji torów.

Kolej zleciła przygotowanie aż trzech wariantów przyszłej inwestycji. W każdym z nich prędkość pociągów pasażerskich po przebudowie torów ma zwiększyć się do 120 km/h, a składów towarowych do 80 km/h. Dość powiedzieć, że obecnie na niektórych odcinkach trasy pociągi jadą z prędkością zaledwie 20-30 km/h (głównie na stacjach, m.in. w Paczkowie i Otmuchowie). Pierwszy z wariantów zakłada, że w ramach przebudowy trasy oba tory zostaną zelektryfikowane, w drugim wariancie elektryfikacja dotknie tylko jednego toru, a w trzecim żadnego.

Czy w ramach realizacji inwestycji doczekamy się też prac na stacji Kędzierzyn-Koźle



Zachodnie? Tego zarządca jak na razie nie jest w stanie przesądzić. - Dopiero opracowanie dokumentacji da odpowiedź co do zakresów prac - w tym również w rejonie stacji Kędzierzyn-Koźle Zachodnie oraz przewidywanych wartości tych robót - poinformował nasz portal Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP PLK.

Obecnie linia nr 137 w głównej mierze wykorzystywana jest przez pociągi towarowe, które transportują kruszywa z kopani na Dolnym Śląsku. Jej przebudowa miałaby nie tylko usprawnić wywóz kopalin w kierunku Górnego Śląska. Inwestycja ma mieć strategiczne znaczenie dla usprawnienia komunikacji na pograniczu polsko-niemiecko-czeskim i poprawy dostępu do przejść granicznych,

Zlecenie opracowania studium wykonalności inwestycji nie przesądza jeszcze o jej realizacji, ale jest wyraźnym sygnałem, że kolej bardzo poważnie podchodzi do tematu.

Dla Kędzierzyna-Koźla realizacja zadania byłaby kolejną ważną inwestycją po zleceniu remontu linii E30 z Kędzierzyna-Koźla do Opola (czytaj: Są pieniądze na gigantyczną inwestycję. Kędzierzyn-Koźle z Opolem połączy nowa linia kolejowa) i pracach na linii prowadzącej do Raciborza (czytaj: Pociągi z Kędzierzyna-Koźla do Raciborza przyspieszą Ruszył remont linii kolejowej nr 151).

Oferty na wykonanie studium można składać do 3 sierpnia. Firma, która zwycięży w postępowaniu będzie miała 381 dni na przygotowanie dokumentacji.


SONY DSC

SONY DSC

Kędzierzyn-Koźle Zachodnie

Kędzierzyn-Koźle Zachodnie


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ