Senator Prawa i Sprawiedliwości Grzegorz Peczkis przekazał bardzo dobrą informację – Komisja Europejska przyznała Polskim Liniom Kolejowym dofinansowanie na całkowitą modernizację międzynarodowej linii kolejowej E30 pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem a Opolem. W perspektywie oznacza to, że odzyskamy utracone wiele lat temu połączenia pasażerskie.
Mieszkańcy Kędzierzyna-Koźla doskonale pamiętają czasy, gdy tablica odjazdów i przyjazdów na kędzierzyńskim dworcu co chwilę wyświetlała nowe informacje o przybywających do miasta pociągach. Tamtej tablicy już nie ma. Wraz z remontem dworca zastąpiono ją elektronicznym ekranem. Nie ma też większości ówczesnych połączeń kolejowych. Od wielu lat pociągi dalekobieżne kursują objazdem przez Strzelce Opolskie.
Wszystko przez fatalny stan torów łączących Kędzierzyn-Koźle z Opolem. W niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 30 km/h, co w praktyce oznacza, że linia może obsługiwać prawie wyłącznie połączenia lokalne. Na modernizację trzeba gigantycznych pieniędzy. W praktyce linia musi zostać zbudowana od nowa, aby mogła obsługiwać nowy tabor dużych prędkości.
W związku z modernizacją miały miejsce różne zawirowania. Od kilkunastu miesięcy sprawy zmierzają jednak w dobrym kierunku, a dziś to już pewne – całkowita przebudowa zostanie przeprowadzona w ciągu czterech najbliższych lat. Są na nią pieniądze.
- Dofinasowanie z funduszu CEF zostało przyznane. Pieniądze są już fizycznie zabezpieczone. To bardzo dobra wiadomości dla Kędzierzyna-Koźla i dla całego regionu. Naszym celem jest przywrócenie pełnej efektywności kolei – mówi senator Grzegorz Peczkis, który od początku swojej pracy w parlamencie jako członek senackiej komisji infrastruktury monitoruje sprawę. – Modernizacja zostałaby przeprowadzona nawet w przypadku braku dofinasowania zewnętrznego. Wówczas fundusze pochodziłby z budżetu państwa. To zadanie o znaczeniu kluczowym – zapewnia senator.
Przetarg na modernizację linii w formule zaprojektuj-wybuduj na odcinku Kędzierzyn-Koźle-Opole Groszowice rozstrzygnięto już w maju. Prace pochłoną aż pół miliarda złotych i potrwają 50 miesięcy. Dofinasowanie z funduszu CEF wyniesie ponad 60 proc. Umowa z wykonawcą powinna zostać podpisana w najbliższym czasie. Odrębnie zostanie wykonana modernizacja odcinka Opole-Groszowice – Opole Zachodnie, która jest skomplikowana pod względem infrastrukturalnym. Jej częścią jest m.in. most przez Odrę. Ta część będzie podzielona na dwa etapy – projektowy i budowlany.
W wyniku modernizacji maksymalna prędkość pociągów pasażerskich zostanie zwiększona do 160 km/h, a składów towarowych do 120 km/h. W ramach inwestycji wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna. Przebudowane mają być też perony i stacje – również w Kędzierzynie-Koźlu.
Są pieniądze na gigantyczną inwestycję. Kędzierzyn-Koźle z Opolem połączy nowa linia kolejowa
- Grzegorz Stępień
- 04.07.2017 10:26
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze