Generalny Pomiar Ruchu 2025 realizowany jest w czterech częściach, na które zawarto odrębne umowy z firmą Eutra z Warszawy. Łączna wartość umów wynosi prawie 932 tys. zł. Badanie zostanie przeprowadzone w 104 punktach pomiarowych na terenie województwa. Pomiarem objęte będą autostrada A4, droga ekspresowa S11 oraz drogi krajowe DK11, DK38, DK39, DK40, DK41, DK42, DK43, DK45, DK46, DK88 i DK94.
Na całej sieci dróg wyznaczono punkty pomiarowe oraz odcinki, uwzględniając czynniki wpływające na zmiany natężenia ruchu, takie jak skrzyżowania z drogami krajowymi i wojewódzkimi, granice miejscowości powyżej 10 tysięcy mieszkańców czy specyficzne obszary o dużym wpływie na ruch. W punktach pomiarowych zostaną zamontowane kamery, a zarejestrowane dane będą analizowane pod kątem liczby i kategorii pojazdów.
Ruch pojazdów zostanie podzielony na kategorie obejmujące samochody osobowe, motocykle, lekkie samochody ciężarowe, mikrobusy, samochody ciężarowe, autobusy, rowery, hulajnogi elektryczne oraz urządzenia transportu osobistego. Wykorzystane zostaną także dane z automatycznych systemów pomiarowych.
Pomiary wideo będą prowadzone w dziewięciu terminach w ciągu roku, a dane automatyczne będą zbierane przez cały rok. Badanie dostarczy informacji takich jak Średni Dobowy Ruch Roczny (SDRR), średni dobowy ruch w dni robocze, ruch w okresie letnim, ruch dzienny, wieczorny i nocny, rodzaje pojazdów oraz kierunki ruchu.
Publikacja wyników badania w 2026 roku zbiegnie się z 100-leciem pierwszego pomiaru ruchu samochodowego w Polsce, który miał miejsce w styczniu 1926 roku. Początkowo pomiary wykonywano ręcznie, a dane gromadzili dróżnicy. Od 1965 roku badanie jest realizowane co pięć lat, a od 2000 roku w każdym województwie oddzielnie. W ostatnich dekadach tradycyjne metody zastąpiły wideorejestratory i automatyczne liczniki ruchu, co umożliwiło dokładniejszą analizę danych.
Napisz komentarz
Komentarze