Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 6 lutego 2025 08:15
Reklama
Reklama
Reklama

Kiedy i jak założyć działalność gospodarczą? Wskazówki

Zakładanie firmy możesz uważać za skomplikowany proces wymagający specjalistycznej wiedzy. Wcale tak nie jest – w dzisiejszych czasach procedura nie jest wcale tak trudna, jeżeli przyswoisz podstawy i podejdziesz do tematu z gotowym planem. Podpowiadamy, jak to zrobić.
Kiedy i jak założyć działalność gospodarczą? Wskazówki

Czy to już pora na działalność?

Zanim zaczniesz zastanawiać się, jak założyć działalność gospodarczą, przeanalizuj, czy to już moment, w którym w ogóle warto rozważać otwarcie własnej firmy. Kiedy warto? Na przykład wtedy, gdy ze względów prawnych musisz założyć działalność, bo Twój dochód, na przykład na działalności nierejestrowanej, przekracza dozwoloną przez prawo kwotę.

Drugi przypadek jest wtedy, gdy praca na etacie czy na zleceniu przestaje być już dla Ciebie opłacalna ze względu na bardzo wysokie dochody. 

Jeżeli jednak jesteś dopiero na etapie biznesplanu i nie masz pewności, że Twój pomysł na firmę wypali, bądź Twoje przychody są bardzo nieregularne – lepiej się wstrzymaj. Generowanie kosztów nie ma na taki moment większego sensu i wzbudzi w Tobie jedynie frustrację. 

Musisz czuć, że masz plan zapasowy i jakąś formę asekuracji czy poduszki finansowej. Plusem własnej działalności jest między innymi niezależność i dostęp do różnych ulg podatkowych, np. preferencyjnego ZUS-u na start. 

Posiadanie firmy wiąże się też z kilkoma minusami i utrudnieniami. Musisz prowadzić księgowość, a jeżeli nie jesteś w stanie robić tego samodzielnie, dochodzi Ci koszt opłacenia profesjonalnego biura księgowego. Dodatkowo opłaty nie poczekają – nawet, jeżeli w danym miesiącu Twoje dochody będą bardzo niskie, musisz opłacić obligatoryjne składki i wspomniany ZUS. 

Zakładanie działalności krok po kroku 

Pierwsze kroki skieruj do CEIDG – to tam dokonasz rejestracji działalności. Możesz udać się do gminy osobiście, albo załatwić sprawę przez internet, co często może być dużo wygodniejsze. 

Następnie wybierz formę opodatkowania, na przykład czy będzie to ryczałt, czy zasady ogólne. Wszystko zależy od formy działalności, jaką będziesz prowadzić i temat dobrze jest skonsultować – albo z biurem księgowym, albo właśnie w CEIDG.

Później przyjdzie pora na wybór kodów do PKD. Musisz wpisać wszystkie, które pasują do Twojej działalności, np. sprzedaż produktów online, usługi ubezpieczeniowe czy cokolwiek innego, czym się zajmujesz.

To ważny aspekt, bo decyduje o legalności Twoich działań. Każda usługa czy sprzedany przez Ciebie przedmiot musi znajdować odzwierciedlenie w kodach PKB. Warto wybrać kilka kodów na zapas, na przykład jeśli w tym momencie wyłącznie sprzedajesz, ale za jakiś czas planujesz zorganizować szkolenia. 

Później warto założyć konto firmowe. Nie jest to koniecznie, ale polecane ze względu na łatwiejszą kontrolę nad wpływami i wydatkami i ułatwianie pracy księgowej. Na koniec zgłoszenie do ZUS, gdzie wybierzesz preferencyjne składki na start – masz na to 7 dni od momentu założenia działalności. 

Życzymy powodzenia w pierwszych krokach do spełnienia marzenia o niezależności! 

– Artykuł sponsorowany

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ