Obecnie Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie S.A. wykorzystuje do spulchniania dna nad drenami wiślanych ujęć dwie jednostki – „Chudego Wojtka II” i „Chudego Wojtka III”. Z uwagi na zmiany klimatu, skutkujące coraz częstszymi i dłuższymi okresami suszy, a tym samym niskimi stanami wody w Wiśle, konieczne jest rozszerzenie floty o nowe jednostki, które wzmocnią efektywność wiślanych ujęć wody. Równie ważnym aspektem jest zabezpieczanie infrastruktury krytycznej, w urządzenia i instalacje gwarantujące niezawodność działania.
– Od wielu miesięcy realizujemy program Warszawa chroni, który ma zwiększyć odporność stolicy na różnego rodzaju kryzysy oraz pomóc w dbaniu o bezpieczeństwo warszawianek i warszawiaków. Mówimy w nim jasno także o konieczności wzmacniania infrastruktury krytycznej – w tym o inwestycjach, które zapewnią nieprzerwane dostawy wody nawet przy niskim poziomie Wisły. Właśnie dlatego kupujemy dwa dodatkowe statki. Dziś podpisujemy umowę na ponad 60 mln zł – mówił Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy, dziękując jednocześnie za ciężką pracę marynarzom służącym we flocie MPWiK.
„Chude Wojtki” odpowiadają za spulchnianie złóż infiltracyjnych czyli wtłaczanie wody pod ciśnieniem w warstwę żwirową i piaskową, by infiltracja mogła być efektywna. Podczas tego procesu usuwana jest najbardziej zanieczyszczona warstwa piachu.
– To będzie już czwarty i piąty statek. Pierwszy raz od bardzo dawna pojawią się nowe „Chude Wojtki” – wspaniałe urządzenia, które udrażniają glebę przy dnie Wisły. Dzięki temu woda drenami dostaje się do „Grubej Kaśki” i dopiero stamtąd jest przekazywana do zakładów uzdatniających. Aby do kranów mieszkańców dostarczyć wodę wysokiej jakości, musi niekiedy upłynąć nawet 60 godzin – mówiła Renata Tomusiak, prezes zarządu MPWiK.
Wartość zamówienia to blisko 63 mln zł brutto. Prace projektowe i budowa jednostek mają potrwać 3,5 roku. Wykona je konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Usługowo Produkcyjne „POM” z Krapkowic oraz Stocznia Koźle z Kędzierzyna-Koźla. Funkcję inżyniera kontraktu sprawuje Polski Rejestr Statków.
Nazwa „Chudych Wojtków” jest nawiązaniem do pracującego w MPWiK inżyniera – szczupłego i wysokiego Jerzego Wojtkowskiego, który w latach 60. opracował technologię hydraulicznego spulchniania złoża filtracyjnego. Technologia ta umożliwiła zwiększenie wydajności ujęcia zasadniczego – „Grubej Kaśki” – oddanej do użytku w 1964 r. Prototypowa jednostka powstała w latach 1968-69. Została oddana do eksploatacji w roku 1971, a swoją służbę zakończyła w latach 90. „Chudy Wojtek II” został zwodowany w 1980 r., a „Chudy Wojtek III” – w 1998 r.
Napisz komentarz
Komentarze