Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 17 maja 2024 13:54
Reklama
Reklama

Kolej na Czechy. PKP wyłoży ponad 35 mln zł na projekt modernizacji linii Kędzierzyn-Koźle - Chałupki

Kolej na Czechy. PKP wyłoży ponad 35 mln zł na projekt modernizacji linii Kędzierzyn-Koźle - Chałupki
Spółka PKP PLK rozstrzygnęła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej do modernizacji linii kolejowej z Kędzierzyna-Koźla do Chałupek. W postępowaniu zwyciężyła firma BBF z Poznania.

Będzie to drugi duży remont na trasie kolejowej z Kędzierzyna-Koźla do Chałupek, który zarządca wykona w krótkim czasie. Kilka lat temu przeprowadzono już prace modernizacyjne, ale PKP PLK uznało, że ich zakres nie jest wystarczający i konieczna jest dalsza rozbudowa linii będącej ważnym elementem korytarza międzynarodowego łączącego Skandynawię z Wiedniem, Budapesztem i Pragą.

Jeszcze w ubiegłym roku zadanie znalazło się wśród siedmiu polskich projektów, które zostaną dofinansowane z unijnego instrumentu "Łącząc Europę", pozyskując dofinansowanie w wysokości 18 milionów euro. Zanim jednak ruszą prace budowlane konieczne jest przygotowanie kompleksowej dokumentacji na modernizację 54-kilometrowego odcinka torów.

W postepowaniu przetargowym na przygotowanie projektu wystartowało dziewięć firm. Najkorzystniejszą finansowo propozycję złożyła firma BBF z Poznania, która prace wyceniła na ponad 35,5 miliona złotych brutto. Samo przygotowanie dokumentacji pochłonie 32,5 miliona zł, kolejne trzy miliony firma ma otrzymać za pełnienie nadzoru autorskiego nad pracami budowlanymi.

Modernizacja ma pozwolić na zwiększenie maksymalnej prędkości pociągów pasażerskich ze 120 do 160 km/h i podwyższenie maksymalnej prędkości pociągów towarowych do 120 km/h. W tym celu zmieniony ma zostać układ torowych stacji, przebudowane obiekty inżynieryjne, projekt zakłada też montaż nowych urządzeń sterowania ruchem. Stacje: Kędzierzyn-Koźle, Bierawa, Kuźnia Raciborska, Nędza, Racibórz i Chałupki mają zostać przystosowane do obsługi pociągów osobowych o długości do 200 metrów i towarowych o maksymalnej długości 780 metrów. W ramach inwestycji na trasie mają pojawić się też dwa nowe przystanki: Racibórz Fabryczny i Racibórz Ostróg.

Zgodnie z dokumentacją, projekt modernizacji linii ma być gotowy do końca 2023 roku. Kolejny rok ma zająć wybór firmy, która zrealizuje zadanie. Same prace rozpoczną się nie wcześniej niż w 2025 roku.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Mronia 20.07.2022 20:42
I to nie koniec, kolo ronda Milenijnego pelno strazy z lodkami, szukaja sarny co wpadla do wody.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ