Rower jako środek transportu lub rekreacji sprawdza się znakomicie. Rowerzyści poruszający się ulicami są pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego. Mają w związku z tym uprawnienia, ale i obowiązki. Nic nie zwalnia ich z przestrzegania przepisów prawa o ruchu drogowym. Niestety wciąż najczęstszą przyczyną zdarzeń spowodowanych przez samych rowerzystów jest nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu czy też nieprawidłowe skręcanie i zawracanie.
Rower to nie tylko beztroska przyjemność. Poruszając się nim nie chroni nas karoseria, ani poduszki powietrzne. W sposób szczególny trzeba też obserwować otoczenie, ponieważ każde zderzenie lub upadek może skończyć się nieprzyjemnymi lub tragicznymi w skutkach konsekwencjami.
Co mówią przepisy ruchu drogowego na temat problemów, które możemy spotkać w każdym momencie swojej przejażdżki rowerowej?
- Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić,
- Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym,
- w razie braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, a jeżeli nie jest to możliwe - z jezdni,
- dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę,
Kiedy możemy korzystać z chodnika?
- opiekujemy się kierującym rowerem, jeżeli nie przekroczył 10 lat życia,
- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 60 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brak jest wydzielonej drogi dla rowerów,
- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).
Podstawowe wyposażenie naszego roweru:
- z przodu – jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
- z tyłu – jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające,
- co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec,
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Dopuszcza się umieszczenie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej
na bocznych płaszczyznach kół roweru, z zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne dwa światła: jedno umieszczone na kole przedniej osi, a drugie – na kole tylnej osi; na pedałach roweru.
Mimo, że nie jesteśmy zobowiązani przepisami do używania kasków ochronnych, to policjanci zachęcają do ich używania. Podczas upadku uchronią nas przed uszkodzeniem głowy.
Najczęstsze przyczyny wypadków powodowanych przez innych kierujących, w których poszkodowany jest rowerzysta: nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wyprzedzanie, niedostosowanie prędkości, nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerów.
Liczba wypadków drogowych z udziałem rowerzystów z winy kierującego i rowerzysty (dane nie zawierają współwiny uczestników). Najwięcej wypadków rowerzyści powodowali z następujących przyczyn: nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe manewry skręcania, zwracania, wyprzedzania.
Niebezpieczne zachowania rowerzystów: jazda wzdłuż („przejeżdżanie”) po przejściach dla pieszych, jazda niewłaściwą częścią drogi, nie sygnalizowanie zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy, nagłe zjeżdżanie z drogi dla rowerów lub chodnika na jezdnię, rozmowa przez telefon komórkowy, brak obowiązkowego wyposażenia roweru, przede wszystkim oświetlenia, kierowanie rowerem „po alkoholu”.
Źródło: KWP
Napisz komentarz
Komentarze