Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 15:29
Reklama
Reklama
Reklama

Tu uczą maluchy samodzielności. Przedszkole w duchu Marii Montessori w Kędzierzynie-Koźlu

Tu uczą maluchy samodzielności. Przedszkole w duchu Marii Montessori w Kędzierzynie-Koźlu
W tym przedszkolu dzieci same przyszywają guziki, szykują posiłki korzystając ze zwykłych noży oraz przykręcają śrubki śrubokrętem. Wychowawcy nie zmuszają do przyswajania wiedzy, lecz wspierają dzieci we własnym rozwoju. Takie właśnie jest przedszkole w duchu Marii Montessori, które funkcjonuje również w naszym mieście.

Domowe Przedszkole „Dziupla Wiewiórki” w Lenartowicach, które dotychczas było edukacją domową, od listopada jest już punktem przedszkolnym. Prywatna placówka kształtuje dzieci w duchu wybitnej włoskiej lekarki Marii Montessori. Ten system wychowawczy pomaga we wszechstronnym rozwoju dziecka. Według lekarki najważniejsze w wychowywaniu dziecka jest pozwolenie mu na rozwijanie się w swoim własnym tempie, szacunku do innych oraz naukę samodzielności poprzez wspieranie, ale nie wyręczanie.

Przedszkole w naszym mieście prowadzi Aleksandra Dronia z Kędzierzyna-Koźla, terapeuta i pedagog specjalny, kształciła się w kierunku wczesnej edukacji Marii Montessori w Warszawie.

- W naszym przedszkolu najpierw pokazujemy dzieciom, jak co się robi, a one poprzez wolny wybór same decydują, czym w danej chwili się zająć. Są to rzeczy, które kształtują ich rozwój. U nas na sali jest pięć działów głównych. Etap życia codziennego, w którym dzieci zakręcają śrubki śrubokrętem, nawlekają nić na igłę, przyszywają guzik, czyszczą lustro. Nie jest to po to, aby nauczyć dzieci sprzątać, lecz kształtować motorykę ręki, chwyt trójpalcowy, który potem przygotowuje do pisania. Kolejny dział to sensoryka, czyli dzieci kształtują swoje zmysły. Uczą się co jest małe, duże, krótkie, wąskie, rozróżniają zapachy, dobierają parami dźwięki, uczą się też figur geometrycznych. Dział język to kształtowanie nauki czytania i pisania. Ostatni dział to kultura, gdzie zaczynamy od kształtowania pojęć woda, ziemia, powietrze, przechodzimy na globus i mapy, uczymy się roślin, drzew, kręgowców – mówi Aleksandra Dronia.

Wszystko, co jest na półkach w sali przedszkola, znajduje się w zasięgu ręki dziecka. Maluchy mogą w każdej chwili zająć się tym, na co mają ochotę, nie prosząc nikogo o pomoc. Nie znajdziemy plastikowych sztućców, talerzyków ani kubeczków. Dzieci uczą się ostrożności na własnych błędach, stłuką talerzyk, następnym razem będą już ostrożniejsze. Metoda Montessori wywodzi się od badań nad dziećmi z problemami psychicznymi, ale później została rozszerzona na badanie edukacji dla wszystkich dzieci. Lekarka określa dziecko jako duchowy embrion, u którego rozwój psychiczny jest związany z rozwojem biologicznym. Maria Montessori uważała, że każde dziecko jest inne i to właśnie dlatego powinno rozwijać się według stworzonych przez siebie indywidualnych planów rozwojowych.


IMG_2416

IMG_2416

IMG_2419

IMG_2419

IMG_2420

IMG_2420

IMG_2422

IMG_2422

IMG_2424

IMG_2424

IMG_2428

IMG_2428

IMG_2429

IMG_2429

IMG_2431

IMG_2431

IMG_2432

IMG_2432

IMG_2433

IMG_2433

IMG_2434

IMG_2434

IMG_2435

IMG_2435

IMG_2437

IMG_2437

IMG_2438

IMG_2438

IMG_2439

IMG_2439

IMG_2440

IMG_2440

IMG_2441

IMG_2441

IMG_2442

IMG_2442

IMG_2444

IMG_2444

IMG_2445

IMG_2445

IMG_2447

IMG_2447

IMG_2448

IMG_2448

IMG_2449

IMG_2449

IMG_2450

IMG_2450

IMG_2452

IMG_2452

IMG_2456

IMG_2456

IMG_2457

IMG_2457

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ