Zakończył się sezon żeglugowy 2018 na Kanale Gliwickim i Odrze. Z portu w Gliwicach w kierunku Wrocławia wypłynęło w sumie 421 barek z węglem energetycznym. Łączna ilość surowca dostarczonego do wrocławskiej elektrociepłowni drogą wodną wyniosła 206 808 ton, o 63% więcej niż w poprzednim sezonie żeglugowym. Ładunek został dostarczony do portu w 105 pociągach, a łączna liczba przeładowanych wagonów wyniosła 3 834 sztuk.
Dostarczenie energetycznego paliwa do elektrociepłowni we Wrocławiu to intermodalny łańcuch logistyczny wykorzystujący 2 gałęzie transportu: kolejowy i wodny śródlądowy. Za organizację całej drogi przewozu węgla odpowiada Grupa Kapitałowa OT Logistics, lecz w realizację procesu zaangażowanych jest kilku podwykonawców.
Węgiel pochodzący z gliwickiej kopalni Sośnica jest przewożony do gliwickiego portu transportem kolejowym. Przewoźnikiem na tym odcinku jest narodowy operator PKP Cargo SA, a spedytorem firma Rentrans International Spedition Sp. z o.o. Przeładunkiem węgla z wagonów na barki zajmuje się Śląskie Centrum Logistyki S.A., które jest zarządcą portu w Gliwicach. Żegluga po Kanale Gliwickim i Odrze to już domena firmy OT Logistics S.A. - największego armatora śródlądowego w Polsce.
– Tegoroczny sezon żeglugowy na Odrze był bardzo udany. Dzięki współpracy ze Śląskim Centrum Logistyki oraz naszymi partnerami zwiększyliśmy wolumen przeładunków o 63% r/r do ok 207 tys. ton. Cieszy nas szczególnie fakt, że regularne transporty towarowe powróciły na Odrę i Kanał Gliwicki. Wciąż jednak wykorzystujemy potencjał dróg śródlądowych w niewielkim stopniu. Liczymy na to, że inwestycje związane z użeglownieniem Odrzańskiej Drogi Wodnej, takie jak niedawne ukończenie stopnia wodnego w Malczycach, przełożą się na większą liczbę przewozów, także na dłuższych trasach – mówi Andrzej Klimek, wiceprezes OT Logistics.
– Nasze możliwości przeładunkowe towarów masowych są znacznie większe niż wspomniane 207 tyś ton węgla i sięgają ok. 1 mln ton rocznie. Sukcesywnie modernizujemy nasze żurawie portowe oraz naszą infrastrukturę. Jesteśmy również gotowi na inwestycję w nowy sprzęt przeładunkowy, jeśli będzie taka potrzeba – dodaje Robert Goc, Dyrektor ds. Rozwoju w Śląskiego Centrum Logistyki S.A.
Na podkreślenie zasługują kolejne działania dążące do poprawy warunków nawigacyjnych na Odrze. 19 listopada 2018 r. w siedzibie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyło się spotkanie, na którym minister Marek Gróbarczyk zainicjował podpisanie listu intencyjnego w sprawie budowy nowych stopni wodnych. Jak zaznaczył minister, przygotowania do modernizacji Wisły i Odry są na zaawansowanym etapie. Nowe stopnie wodne w środkowym biegu Odry w połączeniu z kanałami żeglugowymi Odra-Szprewa oraz Hawela-Odra pozwolą na regularną żeglugę z Gliwic do Szczecina oraz Świnoujścia.
Więcej barek na Kanale Gliwickim i Odrze. Z Gliwic do Wrocławia popłynęło ponad 200 tys. ton węgla
- KK24
- 17.12.2018 12:12
Napisz komentarz
Komentarze