Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 19 września 2024 03:25
Reklama
Reklama

Przebudowa torów ze Starego Koźla do Toszka na półmetku. Niebawem remont mostu na Kanale Kędzierzyńskim

Przebudowa torów ze Starego Koźla do Toszka na półmetku. Niebawem remont mostu na Kanale Kędzierzyńskim
Remont mostu na Kanale Gliwickim i wiaduktu w Paczynie, wymiana torów i rozjazdów oraz nowa sieć trakcyjna miedzy Toszkiem a Rudzincem Gliwickim to pierwsze efekty rewitalizacji linii Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle. Prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w ramach KPK za 182 mln zł (netto) usprawnią transport towarów koleją na granicy województwa śląskiego i opolskiego.

Krótszy czas jazdy pociągów, większa przepustowość linii i bezpieczny przewóz ładunków to główne efekty projektu. Jedna z najważniejszych inwestycji PLK w województwach śląskim i opolskim zapewni lepsze warunki transportu towarów na północ kraju. Zwiększy się
konkurencyjność kolei w stosunku do transportu drogowego.

Prace rozpoczęły się w grudniu 2017 r. na 20 km odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki (nr 153). Po rozbiórce torów, rozjazdów i obiektów inżynieryjnych wykonawca przystąpił do wymiany wyeksploatowanych elementów. Montowany jest nowy tor i sieć trakcyjna. Rewitalizacja obejmuje także 22 obiekty inżynieryjne.

Od lipca największy obiekt na rewitalizowanej trasie, 60 metrowy most na Kanale Gliwickim, przechodzi remont. Czyszczona i malowana jest olbrzymia kratownica. Konstrukcja będzie także wzmocniona. Roboty zakończą się wiosną przyszłego roku. Prace trwają także w Paczynie. Wykonawca odmalował już 40-metrową kratownicę wiaduktu kolejowego. Teraz układa tory i prowadzi prace wykończeniowe.

Na półmetku jest remont stacji w Toszku i Rudzińcu Gliwickim. Wymieniono już stare rozjazdy. Nowe urządzenia są wyposażone w automatyczne napędy elektryczne. Dzięki temu poprawi się sprawność i bezpieczeństwo obsługi pociągów towarowych.

Trasa ze stacji Toszek Północ do Starego Koźla jest jedną z najważniejszych tras towarowych na Górnym Śląsku. Tędy jest transportowany na północ, m.in. do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni węgiel z kopalń Rybnickiego Okręgu Węglowego. Dzięki odnowieniu infrastruktury pociągi towarowe pojadą o 30 km szybciej, z prędkością 90 km/h. Szybsza jazda skróci czas przewozu towarów. Odnowione tory zapewnią sprawny przejazd większej liczby pociągów towarowych.

Inwestycja w liczbach: ramach rewitalizacji linii na odcinku Toszek Północ, Rudziniec Gliwicki, Sławięcice, Stare Koźle zarządca infrastruktury wymieni ok. 40 km torów i sieci trakcyjnej. Remont 9 przejazdów kolejowo-drogowych i modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym zwiększy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego.

Istotny wpływ na płynną jazdę składów towarowych będzie miała wymiana 30 rozjazdów. Sprawniejszą i szybszą jazdę pociągów towarowych umożliwi przebudowa 51 obiektów inżynieryjnych. Odnowione będą m.in. mosty nad Kanałem Gliwickim (o długości 67 m)
i Kanałem Kędzierzyńskim (o długości 41 m). Prace obejmą łącznie 5 mostów i 18 wiaduktów oraz 28 przepustów. PLK wyremontują także 10 nastawni kolejowych.

Z analiz wynika, że po rewitalizacji, linia kolejowa z Toszka Północ do Starego Koźla będzie mogła przejąć nawet połowę pociągów towarowych z linii łączącej Bytom i Wrocław Główny (nr 132) oraz Katowice – Legnica (nr 137).

Wartość podpisanej 23 października umowy „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle" to 181 775 000,00 zł (netto). Projekt jest współfinansowany w 85% przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace zrealizuje firma PORR S.A. Roboty budowlane zaplanowano na lata 2017–2019.

Źródło: PKP PLK

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
mirek 02.10.2018 22:00
Bardzo mnie to cieszy!!

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ