Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 19 września 2024 04:02
Reklama
Reklama

Budowa terminala w porcie wstrzymana! Inwestor zablokowany przez kolej

Budowa terminala w porcie wstrzymana! Inwestor zablokowany przez kolej
Złe wieści z kozielskiego portu. Inwestor wstrzymał budowę pierwszego terminala produktów płynnych, bo nie może uzyskać dostępu do linii kolejowej. PKP odmówiło wydzierżawienia strategicznego odcinka torów bez podania przyczyny.

Do tej pory inwestycja w porcie była realizowana bez przeszkód - po latach poszukiwań inwestora teren od miasta kupiła spółka Kędzierzyn-Koźle Terminale i od razu zaczęła budowę pierwszego z trzech terminali. Przed decyzją o wstrzymaniu prac na budowie pracowało około 200 osób - głównie pracowników lokalnych podwykonawców. Łącznie inwestycja ma pochłonąć nawet 400 mln zł i wygenerować bezpośrednio i pośrednio kilkaset miejsc pracy. Funkcjonowanie bazy przy obecnych warunkach żeglugowych na Odrze ma opierać się przede wszystkim na transporcie kolejowym. I tu pojawił się problem. PKP, które są właścicielem działki umożliwiającej dostęp do linii kolejowej, bez podania przyczyny odmówiło jej dzierżawy. Przedstawiciele inwestora poinformowali o tym podczas dzisiejszego spotkania z dziennikarzami.

- Zostaliśmy zmuszeni do spowolnienia i częściowego zawieszenia głównych prac. Chodzi głównie o zbiorniki do składowania produktów płynnych. Kontynuowana jest budowa torów kolejowych na terenie inwestycji - mówi Jarosław Zemło, prezes KKT. - Powodem tego jest brak zgody PKP SA na 500 metrowy odcinek torów niezbędnych do funkcjonowania terminala. Zanim ruszy transport barkami, kolej ma stanowić 80 procent naszego transportu towarów - dodaje.

Negocjacje z PKP dotyczące odtworzenia połączenia portu z linią kolejową trwają od dwóch lat. Jak zapewnia Jarosław Zemło, w październiku zeszłego roku spółka otrzymała potwierdzenie ze strony kolei, że umowa jest wynegocjowana. To było zielone światło do rozpoczęcia inwestycji. W marcu nastąpił zwrot. PKP odstąpiło od dalszego procedowania, według zapewnień ze strony KKT nie podając żadnego uzasadnienia swojej decyzji. Do dzisiaj, pomimo wielu prób powrotu do rozmów o sprzedaży, dzierżawie lub choćby udostępnienia kluczowej działki, kolej nie podejmuje tematu.



Co ciekawe, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe współpracuje z inwestorem bez przeszkód, a nawet wydzierżawiła mu fragment torów prowadzących w stronę portu z głównej magistrali. Problem jest brakujące 500 metrów należące do PKP SA Odział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu.

Zgodnie z pierwotnym planem terminal miał ruszyć w pierwszym kwartale przyszłego roku. Jest wykonany w 30 procentach, co kosztowało 50 mln zł. Przy nabrzeżu stoją już niemal gotowe zbiorniki. Przez komplikacje z PKP ten termin już przesunął się o sześć miesięcy. Jak poinformował Jarosław Zemło, w związku z sytuacją spółka interweniuje w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, a także w kancelarii premiera, ale jak na razie finał sprawy nie jest znany. Inwestor nie wyklucza też skierowania sprawy do sądu.

- Niepoparta niczym blokada dostępu do kilkuset metrów torów na dzień dzisiejszy zablokowała największą inwestycję w port śródlądowy w Polsce. Biorąc pod uwagę plany państwa polskiego dotyczące reaktywacji żeglugi śródlądowej, znaleźliśmy się w całkowicie niezrozumiałej sytuacji - stwierdza Jarosław Zemło.


port kozle inwestycja wstrzymana (4)

port kozle inwestycja wstrzymana (4)

port kozle inwestycja wstrzymana (1)

port kozle inwestycja wstrzymana (1)

port kozle inwestycja wstrzymana (3)

port kozle inwestycja wstrzymana (3)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Krys 01.09.2018 08:56
http://niewygodne.info.pl/artykul8/04136-Jak-likwidowano-siec-kolejowa-w-Polsce.htm

Jacek 31.08.2018 23:13
Jak nie wiadomo o co chodzi to zawsze chodzi o pieniądze.

N.I.E 28.08.2018 15:29
Za cienki jesteś by to pojąć. PiS to oprotestował. Nowosielska uważa, ze port to jej sukces i taką prawdę głosi. PiS rzadzi, kolej jest państwowa. Państwo blokuje inwestycję, którą chwali się Nowsielska. Pojmujesz teraz istotę sprawy? A może walnij się w łeb jak to komuś radzisz. Nawiązaniem rudego jak wygra, to i kolej pozwoli...

Www 27.08.2018 14:04
Czytajac komentarz Zainteresowanego zastanawiam sie czy komukolwiek uda sie napisac cos glupszego? Ale raczej to niewykonalne.

mirek 27.08.2018 13:58
A moze Azoty Mieszaja?? Maja UDZIALY w przebudowe zeglownosci rzeki Odry !! Chca miec wylacznosc na transport wodny? Redakcjo piszcie o tym bo sie robi glupia przepychanka kto za PIS a kto za PO.

! 27.08.2018 07:34
Pewnie biją kogoś jak zwykle.

! 27.08.2018 07:32
A kto siedzi na najwyższych stołkach PKP SA Odział Gospodarowania Nieruchomościami? Na bank jakieś homnibusy obsadzone przez dobrą zmianę, a że wybory do samorządów się zbliżają, a prowadzenie wielu inwestycji w KK kuleje to można przecież jeszcze dorzucić jakiś kamyczek. Wszystko po to żeby wygrał PiS, a wtedy jak za machnięciem czarodziejskiej różdżki PKP w zębach przyniesie podpisaną umowę dzierżawy i już w pierwszych dniach nowe pisowe władze będą chwalić się skutecznością. A jak nie wygra to PKP dalej będzie odmawiać dzierżawy i będzie można krzyczeć jakie te władze złe bo wydano miliony w inwestycja , która nie może być dokończona.

Fox 26.08.2018 10:41
Prezesie jesteśmy z Panem napewno wszystko się ułoży trzymamy kciuki

Zainteresowany 25.08.2018 15:06
Bardzo dobrze, że wstrzymali tą, skazaną na porażkę inwestycję. W nowoczesnej gospodarce nie ma miejsca, na nie odnawialne źródła energii. Poza tym to jest Szwajcarski kapitał a wiadomo skąd Szwajcarzy mają pieniądze... Mieszkańcy również protestowali przeciwko takiemu rozwiązaniu więc nie wiem skąd nagle zainteresowanie portalu upadkiem, przez nikogo nie chcianego terminala..

T.A.K 24.08.2018 14:04
Koleś---- Walnij się w łeb !

T.A.K 24.08.2018 14:02
Janusz . Ty nie rozmierz problemu . Więc poczytaj dokładnie , ze zrozumieniem .Przecież panu Januszowi zależy tylko aby dowalić .

T.A.K 24.08.2018 13:58
Hej! Panie kolejarzu . Dopowiem . Drogą dedukcji doszłem do wniosku ,że to polityczne wyrachowanie przed wyborami . Jak się rozstrzygnie wybór po myśli PiS-u to kolej ustąpi . A po drugie kolei zależy na udziałach . A nie na braniu kasy za dzierżawę.

mirek 24.08.2018 09:14
Port da zatrudnienie nawet obszczymurkom z Wojska polskiego!!

ojrzesz 23.08.2018 19:29
No to wypasajcie krowy i kozy, barany kłodnickie.

QW 23.08.2018 10:56
Co mają do tego Niemcy?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ