Po tym, jak niedawno opisaliśmy plany remontu ulicy Wojska Polskiego, część czytelników zaczęła zastanawiać się, dlaczego krzyżujące się z nią aleja Lisa i ulica Stalmacha mają aż po dwa pasy w jedną stronę. Zaprojektowano je tak nie bez powodu.
Na skrzyżowaniu przy komendzie policji w ramach planowanego obecnie remontu zamierzano wybudować rondo, jednak pomysł ostatecznie zarzucono ze względu na wysokie koszty, co w dużej mierze wynika właśnie z dwupasmowych Lisa i Stalmacha. Dojazdy musiałoby zostać zwężone lub samo rondo trzeba by zaprojektować na całym bardzo dużym obszarze skrzyżowania i to w układzie dwupasmowym. Tylko w jakim celu aleję Lisa, jak i fragment ulicy Stalmacha, wybudowano jako drogi dwupasmowe?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba cofnąć się kilka dekad. Okazuje się, że aleja Lisa i dalej ulica Stalmacha miały być częścią planowanej obwodnicy południowej Kędzierzyna-Koźla. Planowano wtedy, że miasto będzie się dynamicznie rozwijać, a liczba jego mieszkańców przekroczy 100 tys.
Obwodnica miała odciążyć centrum. Dwupasmowa ulica Stalmacha biegłaby dalej prosto za szkołą podstawową i prowadziła przez linię kolejową, gdzie planowano postawić wiadukt, aż do ulicy Gliwickiej. Dzięki szerokiej i dwupasmowej drodze kierowcy wygodnie omijaliby całe Śródmieście i Pogorzelec. Niestety, liczba mieszkańców Kędzierzyna-Koźla rosła znacznie wolniej niż planowano i ostatecznie uznano, że kontynuacja budowy obwodnicy nie ma sensu.
Postulat powrotu do dawnych planów co jakiś czas odżywa. Kilka lat temu miasto chciało nawet zamówić projekt techniczny budowy drogi od punktu, w którym kończy się dwupasmowa Stalmacha aż do ulicy Powstańców Śląskich. Wówczas jeszcze funkcjonowała tam fabryka świec, a nadal działa m.in. hurtownia i skup złomu. Droga miała służyć głównie tranzytowi, który obciąża ulice w tej części Śródmieścia. Później budowy poprzez radę osiedla domagali się też mieszkańcy. Ostatecznie nic z tego nie wyszło, ale kto wie, czy pomysł znów nie wypłynie podczas zbliżających się wyborów samorządowych.
Reklama
Dlaczego dwupasmowa Stalmacha kończy się nagle w lesie? To nie przypadek. Tam miała być obwodnica
- 18.08.2017 12:41
Napisz komentarz
Komentarze