Pracownicy bądź właściciele sklepów i punktów usługowych, w których wykorzystywane są terminale płatnicze, muszą uważać. Opolska policja odnotowała nowy rodzaj oszustwa. Przestępcy podstępem próbują skłonić osoby obsługując terminal do podania kodów, które umożliwiają realizację transakcji bezgotówkowej.
Policjanci przyjęli już pierwsze zgłoszenie po kontakcie pracownicy sklepu z oszustem, podającym się za pracownika firmy obsługującej terminale płatnicze.
Po ostatnim zgłoszeniu mieszkanki policjanci ustalili mechanizm oszustwa. Mężczyzna podający się za przedstawiciela firmy obsługującej terminale płatnicze skontaktował się telefonicznie ze sklepem i poprosił o ręczne dokonanie zmiany ustawień w bezgotówkowym terminalu płatniczym. Oszust oświadczył, że nie powiodła się automatyczna aktualizacja ustawień i aby urządzenie działało prawidłowo, należy zrobić to ręcznie po wysłuchaniu instrukcji. Następnie podawał pracownicy polecenia do przeprowadzenia zmian w urządzeniu.
Wydrukowane kody po wprowadzeniu różnych funkcji na urządzeniu należało podać mężczyźnie. Po otrzymaniu kodów transakcji bezgotówkowych na kwotę 1900 złotych poinformował on pracownicę sklepu o zakończeniu aktualizacji oprogramowania.
Późniejsza wielokrotna próba nawiązania połączenia z osobą podającą się za konsultanta firmy zajmującej się transakcjami bezgotówkowymi oczywiście się nie powiodła. Numer był już nieaktywny.
Policjanci ostrzegą: to kolejny rodzaj oszustw. Apelujemy o to, by pamiętać o podstawowych środkach ostrożności. Zamiast od razu wykonywać polecenia osoby podającej się za konsultanta firmy z którą mamy zawartą umowę na obsługę terminali bezgotówkowych lepiej zakończyć rozmowę. Następnie samemu odszukać numer do prawdziwej firmy obsługującej terminal i oddzwonić.
W przypadku takich telefonów należy również pamiętać, że banki i inne instytucje nie zlecają telefonicznie przeprowadzania próbnych transakcji.
Napisz komentarz
Komentarze