Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 20 września 2024 10:48
Reklama
Reklama

Pół miliarda złotych. Tyle będzie kosztował remont torów z Kędzierzyna-Koźla do Opola. Pieniądze są

Pół miliarda złotych. Tyle będzie kosztował remont torów z Kędzierzyna-Koźla do Opola. Pieniądze są
Kolej rozstrzygnęła duży przetarg na niezwykle ważną i wyczekiwaną inwestycję - remont linii kolejowej E 30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Opole. Pochłonie on aż pół miliarda złotych.

Modernizacja torów to warunek konieczny, aby przez Kędzierzyn-Koźle znów zaczęły jeździć pociągi dalekobieżne. Obecnie stan torowiska nie pozwala na rozwijanie dużych prędkości. Pociągi kursują więc przez Strzelce Opolskie. Linia kolejowa łącząca to miasto z Opolem została zmodernizowana już kilka lat temu. Rezultat? Kędzierzyn-Koźle z ważnego niegdyś węzła przewozów pasażerskich stał się prowincjonalną stacją obsługującą głownie połączenia lokalne. Bez kosztownego remontu nic się nie zmieni.

Przymiarki do inwestycji trwają od dawna, jednak dopiero w ostatnich kilkunastu miesiącach sprawy nabrały tempa. Pod koniec zeszłego roku kolej ogłosiła przetarg na realizację inwestycji, a niedawno został on rozstrzygnięty. Wybrana oferta opiewa na kwotę 506 760 000 zł. Prace projektowe i roboty potrwają aż cztery lata. Fundusze będą pozyskane ze środków unijnych (instrument CEF), a w rezerwie są pieniądze państwowe.

Grzegorz Peczkis, senator PiS z Kędzierzyna-Koźla i członek senackiej komisji infrastruktury o aspekt finansowy inwestycji podczas jednego z ostatnich jej posiedzeń dopytywał prezesa Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchela.

- Prezes zapewnił, że ta inwestycja jest obecnie priorytetem. Z powodu dużych oszczędności (450 mln euro) w pozostałych projektach nasza linia jest pierwsza na liście rezerwowej. Będzie realizowana nawet, jeśli fundusze z CEF nie spłyną, lecz nie ma powodu, żeby zakładać, że nie otrzymamy środków finansowych - wyjaśnia senator Grzegorz Peczkis.

Umowa na modernizację linii prawdopodobnie zostanie podpisana w lipcu.

W wyniku modernizacji maksymalna prędkość pociągów pasażerskich zostanie zwiększona do 160 km/h, a składów towarowych do 120 km/h. W ramach inwestycji wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna. Przebudowane mają być też perony i stacje – również w Kędzierzynie-Koźlu.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
reko 29.05.2017 14:33
Nie piszcie, proszę, ile będzie kosztował remont. Jeśli coś się eksploatuje, to wiadomo że to się zużywa. Naturalną więc koleją rzeczy jest odnowienie, rewitalizacja.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ