W nieodległej przyszłości na Odrzańskiej Drodze Wodnej pomiędzy Gliwicami a Opolem znów będą pływać barki załadowane węglem. Podczas trwającego Kongresu Samorządowego w Opolu podpisano list intencyjny w sprawie rewitalizacji Odry oraz reaktywacji żeglugi transportowej. Dla Kędzierzyna-Koźla to bardzo dobre wieści.
W panelu dotyczącym Odrzańskiej Drogi Wodnej wzięli udział samorządowcy z Kędzierzyna-Koźla prezydent Sabina Nowosielska, starosta Małgorzata Tudaj i wicestarosta Józef Gisman.
List intencyjny nie jest jeszcze wiążącą umową. To tylko deklaracje, jednak kierunek jest wyraźnie obrany. Po latach odwrotu od żeglugi śródlądowej i degradacji infrastruktury rzecznej – najlepszy przykład to port w Koźlu – drogi wodne znów mają być jednym z filarów krajowego transportu. Nie jest to żadna fanaberia. Żegluga śródlądowa u naszych zachodnich sąsiadów ma się świetnie. Musimy nadrobić całe dekady zaniedbań, a to pochłonie miliardy. Dla takich nadodrzańskich miast jak Kędzierzyn-Koźle może to jednak oznaczać dziejowe szanse rozwojowe.
Węgiel z województwa śląskiego przez Kędzierzyn-Koźle będzie dostarczany do nowej Elektrowni Opole. To zakłada list intencyjny, który podpisał wczoraj w Opolu Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk, minister energii Henryk Tchórzewski, Adrian Czubak wojewoda opolski oraz przedstawiciele PGE Polska Grupa Energetyczna i PGE Polskie Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna.
- Rząd postawił na reindustrializację polskiej gospodarki. Nie ma reindustrializacji bez rozwoju transportu, w tym transportu rzecznego – mówił minister Gróbarczyk. - Rząd ma już opracowaną strategię rozwoju śródlądowych dróg wodnych, a więc w największej mierze Odrzańskiej Drogi Wodnej. Jesteśmy przekonani, że do końca tego roku przygotujemy wszystkie warunki techniczne, ekonomiczne, aby można było zrealizować tę inwestycję. Jest to ten pierwszy krok – uruchomienie żeglugi śródlądowej właśnie do Opola - zapowiedział minister.
Nowa elektrownia w Opolu to największa inwestycja realizowana obecnie w polskiej energetyce. Budowa dwóch bloków pochłonie 11,7 mld zł. Uruchomienie pierwszego planowane jest na połowę 2018 roku.
- Podpisanie listu intencyjnego to dowód, że strategia rządowa dotycząca rozwoju śródlądowych dróg wodnych jest realizowana – komentował wojewoda opolski Adrian Czubak.
Strategia rozwoju śródlądowych dróg wodnych do 2020 r. przewiduje wydatki na Odrzańską Drogę Wodną w wysokości 2,9 mld zł. Do 2030 r. będzie to ponad. 30,7 mld zł. W planach rządu jest budowa Kanału Śląskiego, który połączy Odrę z Wisłą, oraz kanału Koźle-Ostrawa.
Bardzo prawdopodobne, że po rewitalizacji naszego odcinka Odrzańskiej Drogi Wodnej transport rzeczny zacznie wykorzystywać także Grupa Azoty ZAK. Na terenie spółki znajduje się obecnie nieczynny port, do którego prowadzi Kanał Kędzierzyński.
Przez Kędzierzyn-Koźle będą pływać barki z węglem dla Elektrowni Opole. Ważne deklaracje ministra
- 18.10.2016 10:21
Napisz komentarz
Komentarze