Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 20 maja 2024 07:57
Reklama
Reklama

Będą nowe miejsca pracy dla mieszkańców Kędzierzyna-Koźla. Tyle że znowu… w Ujeździe

Będą nowe miejsca pracy dla mieszkańców Kędzierzyna-Koźla. Tyle że znowu… w Ujeździe
W strefie inwestycyjnej przy autostradzie A4 w gminie Ujazd  lokuje się kolejny zakład – niemiecka firma współpracująca z Mercedesem, Porsche, Ferrari, BMW i Volkswagenem. W nowej wytwórni będą produkowane półosie.

Bliskość autostrady ma znaczenie. W strefie aktywności gospodarczej w Ujeździe działa już kilkanaście firm. Mała gmina nie jest w stanie zapewnić im wystarczającej siły roboczej. Dlatego do pracy w Ujeździe dojeżdżają pracownicy z sąsiednich powiatów. W tym również z Kędzierzyna-Koźla położonego w odległości nieco ponad 10 kilometrów. Niebawem przybędą tam kolejne miejsca pracy.

- Cieszy coraz większa liczba inwestycji z branży automotive w regionie – mówi marszałek województwa Andrzej Buła. – Dziś to około 60 innowacyjnych firm, a branża motoryzacyjna jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się na Opolszczyźnie, poza tym daje duże szanse na powstawanie kolejnych inwestycji. Fabryka IFA jest tego świetnym przykładem.

IFA Powertrain Polska, nowa spółka należąca do znanej niemieckiej firmy z branży automotive - IFA Rotorion, zainwestuje w Ujeździe 100 mln euro w budowę nowej fabryki. Zakład ma zostać otwarty na początku 2017 r. Najpierw znajdzie w nim pracę 90 osób, a docelowo – do 2020 r. – ponad 400.

Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę fabryki firmy IFA w Ujeździe odbędzie się 21 lipca br. Powstawać w niej będą półosie napędowe. Ich roczna produkcja wyniesie około dwóch milionów sztuk.

Inwestycja IFA Rotorion w Polsce wiąże się z faktem przejęcia przez nią od Daimlera sekcji produkcji półosi napędowych. Niemiecka firma, specjalizująca się w produkcji wałów napędowych i przegubów, rozszerza w ten sposób swoje portfolio i zabezpiecza dostęp do szybko rosnącego rynku lekkich i mniejszych pojazdów samochodowych, a także pojazdów elektrycznych. Firma zapewnia, że oprócz dostarczania produktów do Daimlera, częścią jej planów w naszym regionie są nowe inwestycje oraz produkcja dla innych odbiorców.

Dyrektor OCRG Roland Wrzeciono informuje, że decyzja firmy IFA o wyborze lokalizacji KSSE w gminie Ujazd zapadła już na przełomie stycznia i lutego 2016, a w czerwcu firma stała się właścicielem gruntu o powierzchni ponad 12 ha. Podkreśla, że stało się tak dzięki zaangażowaniu i determinacji wszystkich stron procesu inwestycyjnego.

Inwestor – firma IFA - skontaktował się z OCRG telefonicznie w listopadzie 2015 r., dostał wtedy pakiet informacji i danych o terenach inwestycyjnych na Opolszczyźnie, a w grudniu odbyła się wspólna wizyta inwestora i pracowników OCRG w gminie Ujazd. Od tego czasu odbyło się jeszcze kilka wizyt przedstawicieli firmy IFA w regionie organizowanych przez opolskie Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera. Inwestor spotykał się m.in. z przedstawicielami Powiatowego Urzędu Pracy ze Strzelec Opolskich, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a także Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Kędzierzynie-Koźlu.

- W ten sposób IFA weryfikowała swoje podejście do konkurencyjnych lokalizacji. Wiemy, że rozważanych było jeszcze kilka krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz Zachodniej – relacjonuje Ewa Dudik z COIE.

Realizacja inwestycji w Polsce już się rozpoczęła. Plany przeniesienia maszyn produkcyjnych z Mettingen do polskiej fabryki idą pełną parą. Firma podkreśla, że ciągłość produkcji i dostaw dla Daimlera podczas całego procesu przemieszczania maszyn do Polski zapewni silny 25-osobowy zespół. Jest to poważne przedsięwzięcie, ale IFA bazuje na swoich dotychczasowych doświadczeniach w innych lokalizacjach.

Felix von Nathusius, dyrektor generalny firmy, optymistycznie patrzy w przyszłość:

 - Planujemy zainwestować ok. 100 mln euro w nową fabrykę w Polsce oraz w nowy obszar produktów do roku 2020. Nowa sekcja produktów jest kamieniem milowym na ambitnej ścieżce rozwoju i osiągnięcia celów ustalonych na rok 2025. Chcemy, aby nasza firma znajdowała się w czołówce 100 największych producentów branży motoryzacyjnej do tego czasu - mówi.

Podobnie jak w Ujeździe, również w Kędzierzynie-Koźlu jest teren inwestycyjny objęty Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną. Różnica jest taka, że na naszym Polu Południowy ciągle hula wiatr, choć według zapewnień urzędu miasta, niebawem rozpocząć ma się tam budowa pierwszego niewielkiego zakładu produkcyjnego. Dlaczego inwestorzy równie chętnie co w Ujeździe nie inwestują w Kędzierzynie-Koźlu? Najpewniej przeważa słabe skomunikowanie z autostradą A4. W Ujeździe jest ona pod nosem. Choć Kędzierzyn-Koźle położony jest o rzut beretem i ma bogate tradycje przemysłowe, naszą piętą achillesową jest brak dobrego dojazdu do autostrady. Zmienić miała to budowa obwodnicy północnej sięgającej aż za Ujazd, ale ciągle nie wiadomo, czy i kiedy rozpocznie się realizacja tej odkładanej od wielu lat inwestycji.

Na podstawie informacji urzędu marszałkowskiego 

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ