Z tymczasowej zajezdni w dawnej spirytusowni (w planach była budowa zajezdni na terenach obok obecnego ronda OMI Opieli na Pogorzelcu) wyjechało 18 pierwszych czerwonych autobusów SAN H-100 do obsługi 3 linii o łącznej długości 40 km. W 1985 roku w szczytowym okresie działalności firmy MZK dysponował już 80 autobusami, które obsługiwały 11 linii o długości 160 km.
30 kwietnia 1969 roku na otwarciu MZK symboliczną wstęgę przecięli I sekretarz komitetu powiatowego PZPR - Jan Sikora i przewodniczący Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Waldemar Krawczyk.
W pierwszym dniu czerwone autobusy woziły mieszkańców za darmo. Jazdy cieszyły się tak dużym powodzeniem, że po zakończeniu kursów trzeba było wycofać do remontu 4 wozy - zdemolowano w nich drzwi.
Później w przy tylnym wejściu siedziały bileterki, które sprzedawały bilety.
Organizatorem MZK w Kędzierzynie i pierwszym dyrektorem był Edward Pisarski, emerytowany wojskowy były dowódca pułku czołgów w Opolu. Przydział na autobusy dla Kędzierzyna „wydeptali” u władz w Warszawie ówczesny pracownik Azotów poseł Marian Martiszko oraz minister przemysłu chemicznego - Antoni Radliński.





Napisz komentarz
Komentarze