- Poziom osiąganych przez spółkę wyników finansowych determinuje w głównej mierze sytuacja Segmentu Agro, gdzie obserwujemy olbrzymi wzrost importu nawozów, w szczególności z Rosji i Białorusi, w stosunku do poziomu z ubiegłego roku. Zdecydowanie utrudnia to możliwości lokowania naszych produktów na rynku z odpowiednią marżą - mówi Mirosław Ptasiński, Prezes Zarządu Grupy Azoty Kędzierzyn.
W okresie 9 miesięcy 2024 r. Grupa Azoty Kędzierzyn wypracowała skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 1,62 mld zł i dodatni wynik EBITDA w wysokości 24 mln zł, przy marży EBITDA 1,5%, która poprawiła się o 27 p.p. względem analogicznego okresu ubiegłego roku.
- Od momentu objęcia zarządu w Grupie Azoty Kędzierzyn konsekwentnie realizujemy program naprawczy, czego efekty można dostrzec m.in. w dodatnich wartościach wyniku oraz marży EBITDA po III kwartałach bieżącego roku. Optymalizujemy koszty działalności, analizując każdy z obszarów spółki. Optymizmem napawa poprawa wyników w Segmencie Oxoplast, który po 9 miesiącach bieżącego roku osiągnął dodatnią marżę i wynik EBITDA - podkreśla Mirosław Ptasiński.
Segment Agro
W Segmencie Agro w III kwartale 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku głównym determinantem wyników był import nawozów z Rosji i Białorusi, wpływający zarówno na spadek cen produktów, jak również popyt rynkowy.
Utrzymująca się niekorzystna koniunktura gospodarcza na świecie negatywnie wpływała na pozycję konkurencyjną europejskich producentów, powodując dalszy spadek cen. W przypadku Grupy Azoty Kędzierzyn średnie ceny produktów segmentu były niższe r/r o 7%. Aktywność na rynku nawozów, poza kwestią importu, była ograniczona ze względu na ogólną sytuację w rolnictwie. Gospodarstwa rolne negatywnie oceniały opłacalność produkcji, zwracając uwagę na niepewność związaną m.in. ze zjawiskami pogodowymi i konfliktami geopolitycznymi. Jednakże w porównaniu do analogicznego kwartału roku poprzedniego Grupa Azoty Kędzierzyn odnotowała wzrost sprzedaży nawozów azotowych o 60%. Jest to efekt mniejszej liczby awarii na instalacjach produkcyjnych oraz przeprowadzenia planowanych corocznych remontów zgodnie z założonym harmonogramem.
Import na rynek europejski tańszych produktów był również głównym czynnikiem wpływającym na wyniki części nienawozowej Segmentu Agro i skutkował spadkiem r/r cen wszystkich produktów. Jednakże z tych samych przyczyn, co w przypadku nawozów, sprzedaż produktów z Grupy RedNOx była dwukrotnie wyższa w porównaniu do analogicznego kwartału roku poprzedniego.
Wypracowana w III kwartale 2024 r. marża EBITDA Segmentu Agro ukształtowała się na poziomie minus 6,4%. Wynik EBITDA Segmentu wyniósł minus 16 mln zł, co stanowi poprawę o 78 mln zł w stosunku do analogicznego kwartału ubiegłego roku.
Segment Oxoplast
W III kwartale 2024 r. sprzedaż produktów Segmentu Oxoplast uzależniona była od właściwych dla sezonu uwarunkowań rynkowych.
W pierwszych dwóch miesiącach kwartału z uwagi na okres wakacyjno-postojowy większość klientów całkowicie wstrzymała lub ograniczyła do minimum swoją aktywność. Dodatkowo w lipcu spółka budowała zapasy na czas postoju remontowego. Mimo powyższych czynników, plany sprzedażowe dla poszczególnych miesięcy zostały wykonane.
Zagrożenia zewnętrzne dotyczyły wzmożonej konkurencji na rynku plastyfikatorów ze strony producentów tureckich. Sprzyjającym czynnikiem w lipcu i sierpniu były wyższe stawki frachtów na kierunku Azja – Unia Europejska, co w efekcie pozwoliło spółce na lokowanie produktów w konkurencyjnych cenach.
W ostatnim miesiącu kwartału nie nastąpił spodziewany, właściwy dla tego okresu wzrost popytu, co świadczy o wciąż słabej kondycji kluczowych branż końcowych dla produktów Segmentu Oxoplast.
Wypracowana w III kwartale 2024 r. marża EBITDA Segmentu Oxoplast ukształtowała się na poziomie minus 6,2%. Wynik EBITDA Segmentu wyniósł minus 10 mln zł, co stanowi poprawę o 40 mln zł w stosunku do analogicznego kwartału ubiegłego roku.
Napisz komentarz
Komentarze