Przestępcy przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora, w imieniu pokrzywdzonych wysyłali wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej.
Swoją prośbę tłumaczyli różnie: chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty za paczkę , czy problemem z kontem bankowym i niemożnością zrobienia z niego przelewu.
W ten sposób ofiarą oszustów padło kilku mieszkańców powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego. Jedną z oszukanych osób była 21-latka. Kobieta poinformowała funkcjonariuszy, że z konta społecznościowego jej koleżanki dostała wiadomości, z której wynikało że znajoma ma problemy z opłaceniem paczki i prosi o pomoc poprzez przesłanie kodu BLIK. Gdy pokrzywdzona go wysłała z jej konta bankowego zniknęło 500 złotych. Chwile później pokrzywdzona dowiedziała się, że ktoś włamał się na konto społecznościowe jej koleżanki i za jego pośrednictwem wyłudzał pieniądze.
W podobny sposób zostały również oszukane 40-latka, która straciła ponad 2500 złotych i 22-latka, która straciła ponad 400 złotych.
Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:
- Jeśli otrzymasz prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwoń do tej osoby i potwierdź jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć utraty oszczędności.
- Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.
- Dobrze zabezpiecz dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Słabo zabezpieczone konto może zostać wykorzystane przez przestępców, do wyłudzania pieniędzy od Twoich znajomych.
Napisz komentarz
Komentarze