Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 00:12
Reklama
Reklama
Reklama

Opracowano cztery koncepcje przebudowy ronda Milenijnego. Wśród propozycji rondo turbinowe i estakada

Korkujące się w godzinach szczytu skrzyżowanie doczeka się przebudowy. Opracowano cztery koncepcje modernizacji ronda Milenijnego. W najbliższym czasie odbędzie się rozmowa zarządców dróg, którzy wyłonią konkretny wariant oraz sposób finansowania inwestycji.
Opracowano cztery koncepcje przebudowy ronda Milenijnego. Wśród propozycji rondo turbinowe i estakada

Sejmik Województwa Opolskiego i Zarząd Dróg Wojewódzkich zlecił wykonanie koncepcji przebudowy rodna Milenijnego w Kędzierzynie-Koźlu. Eksperci w pierwszej kolejności zmierzyli natężenie ruchu. Uśredniając, tylko pomiędzy godziną 15 a 16 na rondo wjeżdża ponad 2500 samochodów.

Program inwestycji zakłada rozbudowę skrzyżowania DK40, z DW 408 i DW 423, przebudowę i budowę dróg dla rowerów i pieszych oraz dostosowanie projektowanych obiektów budowlanych do korzystania przez osoby niepełnosprawne.

Finalnie wyłoniono cztery koncepcje przebudowy skrzyżowania:

Wariant 1 – skrzyżowanie o ruchu okrężnym – rondo turbinowe (koszt 5,1 mln zł)

Zaprojektowano rozwiązanie koncepcyjne w postaci średniego ronda turbinowego. Projektowane rondo jest rondem średnim o średnicy zewnętrznej 45m. Wlot północny DK40 na rondo ukształtowano sytuacyjnie w formie krzywej „esowej”. Rozwiązanie te wpłynie korzystnie na redukcję prędkości pojazdów. Dodatkowo na dojeździe do ronda ograniczono stopniowo dopuszczalną prędkość na drodze głównej z 90km/h przez 70km/h do 50 km/h. Na wlotach wykonano segregację kierunkową ruchu (za wyjątkiem wlotu DW423).

Wariant 2 – skrzyżowanie o ruchu okrężnym – rondo turbinowe – z dodatkowym pasem do skrętu w prawo - bypas (koszt 5 mln zł)

Zaprojektowano rozwiązanie koncepcyjne w postaci średniego ronda turbinowego. Projektowane rondo jest rondem średnim o średnicy zewnętrznej 40-45m. Na DK40 przy dojeździe do ronda jezdnię optycznie zawężono poprzez wprowadzenie powierzchni wyłączonej z ruchu na poboczach utwardzonych. Na wlotach drogi krajowej wykonano segregację kierunkową ruchu. Na dojeździe do ronda drogą krajową od strony południowej przeprowadzono skręt w prawo poza jezdnią ronda z dodatkowym pasem do skrętu w prawo – bypass.

Wariant 3 – węzeł typu WB - droga krajowa 40 prowadzona bezkolizyjnie – przekrój 1/2 (koszt 31 mln zł)

Zaprojektowano skrzyżowanie przestrzenne stanowiące węzeł drogowy częściowo bezkolizyjny typu WB - relacje o dominującym natężeniu - droga krajowa 40, są prowadzone bezkolizyjnie. Ogranicza to zdecydowanie liczbę punktów kolizji na skrzyżowaniu i przyczynia się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu. Na drodze krajowej zaprojektowano równoległe pasy włączenia i wyłączenia o szerokości 3,5m. Ciąg główny drogi krajowej prowadzony będzie bezkolizyjnie wiaduktem ponad drogami wojewódzkimi. Droga w dojeździe do wiaduktu została ograniczona murami oporowymi. Łącznice powiązano z droga wojewódzką nr 408 i 423 na skrzyżowaniu w formie średniego ronda turbinowego. Na wlocie DW408 wykonano segregację kierunkową ruchu.

Wariant 4 – węzeł typu WB - droga krajowa 40 prowadzona bezkolizyjnie – przekrój 2/2 (koszt 77 mln zł)

Zaprojektowano skrzyżowanie przestrzenne stanowiące węzeł drogowy częściowo bezkolizyjny typu WB - relacje o dominującym natężeniu - droga krajowa 40, są prowadzone bezkolizyjnie. Ogranicza to zdecydowanie liczbę punktów kolizji na skrzyżowaniu i przyczynia się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu. Na drodze krajowej zaprojektowano równoległe pasy włączenia i wyłączenia o szerokości 3,5m. Ciąg główny drogi krajowej prowadzony będzie bezkolizyjnie wiaduktem ponad drogami wojewódzkimi. Droga w dojeździe do wiaduktu została ograniczona murami oporowymi. Łącznice powiązano z droga wojewódzką nr 408 i 423 na skrzyżowaniu w formie średniego ronda turbinowego. Na wlocie DW408 wykonano segregację kierunkową ruchu.

Analiza porównawcza wykazała, że najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie wariant nr 3.

Rozwiązanie to pozwala pojazdom pokonać skrzyżowanie w sposób bezkolizyjny i umożliwiający odciążenie wlotów ronda, wpływając na jego wyższą sprawność ruchową. Pojazdy te zostały także odseparowane od ruchu pieszego i rowerowego przez co nie mają punktów kolizyjnych z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. Zaproponowane rozwiązanie ogranicza straty czasu oraz skraca kolejki pojazdów przed rondem Milenijnym i przyczynia się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu. Z drugiej strony budowa dwupoziomowego skrzyżowania generuje większe koszty rozbudowy, wymaga ingerencji w odcinek długości 1,0km oraz tworzy dominantę na tle przyległego terenu. 

Przestrzenna forma skrzyżowania z wykorzystaniem wiaduktu jednojezdniowego ponad drogami wojewódzkimi jest rozwiązaniem lepszym z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego niż analogiczne rozwiązanie przedstawione w wariancie 4 gdzie występuje bezkolizyjny wiadukt dwujezdniowy ponad drogami wojewódzkimi. Gabaryty obiektu mostowego przechodzącego nad rondem Milenijnym w dużym stopniu pogarszają czytelność ronda turbinowego a rozmieszczenie podpór wpływa na ograniczenie wzajemnej widoczności użytkowników dróg, chodników i ścieżek rowerowych. Także przedłużenie przekroju dwujezdniowego drogi krajowej nr 40 wiaduktem nad rondem Milenijnym i jego zawężenie zaraz za nim, nie wpływa w żaden sposób na poprawę warunków ruchu na samym rondzie, dlatego z ekonomicznego punktu widzenia takie rozwiązanie jest nieuzasadnione.

Jak przekazała Teresa Kubalańca z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu, kolejnym etapem inwestycji jest spotkanie się zarządców dróg, które łączą się z rondem Milenijnym - ZDW w Opolu, Urzędem Miasta w Kędzierzynie-Koźlu oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Konkretny wariant ma zostać wyłoniony przy wspólnych uzgodnieniach oraz sposobie finansowania inwestycji. 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

doktor inżynier 21.12.2023 19:12
Każdy z pomysłów sparaliżuje komunikację na ok 2 lata. Technologii nie oszukasz...

nick 18.12.2023 22:08
Pomijając pomysły to szczerze mówiąc bardzo średnio widzę samo wykonanie - przypomnijmy sobie remont mostu obok tego ronda 2 lata temu, który codziennie paraliżował całe miasto. Jeśli coś ma być zmieniane, niech będzie zmieniane z głową, a zleceniodawcy niech się uczą na swoich błędach z przeszłości :)

barded 18.12.2023 21:09
Trzeba było pociągnąć od Jana Pawła aż do końca obwodnicy do drogi nr 45 (krapkowice -Racibórz ) 4 pasy ruchu ... I byłaby ,,gitara" .. Teraz kombinujecie jak koń pod górę .... Za prę lat okaże się że te wasze ,,turbinowe ronda", można o kant potłuc.... Tylko 4 pasy ruchu rozwiążą problm..

hEnryk 18.12.2023 06:53
Pieniążki są , bo podatki płacimy największe w historii , od wszystkiego . Więc miasto nie musi szanować naszego pieniądza i wydaje bez opamiętania.

MARIAN 17.12.2023 18:45
KTÓRA TO Z KOLEI BĘDZIE WYKONANA WERSJA. CZWARTA,PIĄTA ???? POLSKA JEST BOGATA. W KK NAWET KWIATY ROSNĄ NA ASFALCIE !!!!

55+żona 15.12.2023 11:47
Czy nie można pomyśleć z wyprzedzeniem i po pierwsze: całą obwodnicę zrobić dwujezdniową w każdym z kierunków, zlikwidować przejścia dla pieszych a w zamian zrobić kładki lub tunele, na całym odcinku obwodnicy wprowadzić ograniczenie prędkości do 80 km/h i jednocześnie zainstalować urządzenia do pomiaru średniej prędkości na wybranych odcinkach. To w końcu podobno robione jest dla ludzi i ich bezpieczeństwa ale widząc całą masę nierespektujących przepisy ruchu drogowego, wypadki z udziałem pieszych na przejściach, mam co do tego całą masę wątpliwości.

KH 15.12.2023 20:07
Nie można bo nikt z pryjaciół nie zarobi

Kkedzierzynianka 15.12.2023 20:55
Wyjdź zza kierownicy , i zechciej przejść na drugą stronę 🙃

55+żona czyli kochanie Piniendzy nie ma 15.12.2023 23:44
To kosztuje. Piniendzy nie ma. Skończyło się rozdawnictwo.

95-mąż 17.12.2023 21:10
Nie mądruj.

ArtK 15.12.2023 11:41
Szkoda słów na takie bandyckie wybryki, bo jak inaczej nazwać, to co się do tej pory działo z tym rondem od czasu jego oddania do użytku.

Hycel 15.12.2023 09:52
Zabawa naszym kosztem , kto jest odpowiedzialny za projektowanie i akceptację tego projektu ze po kilku latach trzeba to zmieniać?płacimy my dwukrotnie raz kasa z budżetu dwa korki w mieście. Za 10lat kolejny remont?

Kkedzierzynianka 15.12.2023 20:57
Na miarę potrzeb w danym czasie, nie zauważyłeś ile aut przybyło w tych 10 latach???

Dobromir 09.01.2024 05:29
A ile jeszcze przybędzie przez następnych 10 lat? Myślenie nie boli i trzeba to robić perspektywicznie i ruszyć wyobraźnią!

jad56 15.12.2023 07:45
Już dawno trzeba było zrobić wiadukt, a nie teraz wielkie dywagacje.

rom 14.12.2023 22:55
HA HA HA HA! Brawo za opracowanie! To teraz poczeka ono w szufladzie do kolejnych wyborów, aż ktoś kompetentny dojdzie do władzy w RP.

Oszek 14.12.2023 21:27
No to teraz się zacznie. Jak zrobić problem a potem rozwiązać go nie swoimi pieniędzmi. Piniendzy nie ma. Skończyło się rozdawnictwo. Najlepiej zmienić pracę albo przeprowadzić się po właściwej stronie ronda.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ