Sejmik Województwa Opolskiego i Zarząd Dróg Wojewódzkich zlecił wykonanie koncepcji przebudowy rodna Milenijnego w Kędzierzynie-Koźlu. Eksperci w pierwszej kolejności zmierzyli natężenie ruchu. Uśredniając, tylko pomiędzy godziną 15 a 16 na rondo wjeżdża ponad 2500 samochodów.
Program inwestycji zakłada rozbudowę skrzyżowania DK40, z DW 408 i DW 423, przebudowę i budowę dróg dla rowerów i pieszych oraz dostosowanie projektowanych obiektów budowlanych do korzystania przez osoby niepełnosprawne.
Finalnie wyłoniono cztery koncepcje przebudowy skrzyżowania:
Wariant 1 – skrzyżowanie o ruchu okrężnym – rondo turbinowe (koszt 5,1 mln zł)
Zaprojektowano rozwiązanie koncepcyjne w postaci średniego ronda turbinowego. Projektowane rondo jest rondem średnim o średnicy zewnętrznej 45m. Wlot północny DK40 na rondo ukształtowano sytuacyjnie w formie krzywej „esowej”. Rozwiązanie te wpłynie korzystnie na redukcję prędkości pojazdów. Dodatkowo na dojeździe do ronda ograniczono stopniowo dopuszczalną prędkość na drodze głównej z 90km/h przez 70km/h do 50 km/h. Na wlotach wykonano segregację kierunkową ruchu (za wyjątkiem wlotu DW423).
Wariant 2 – skrzyżowanie o ruchu okrężnym – rondo turbinowe – z dodatkowym pasem do skrętu w prawo - bypas (koszt 5 mln zł)
Zaprojektowano rozwiązanie koncepcyjne w postaci średniego ronda turbinowego. Projektowane rondo jest rondem średnim o średnicy zewnętrznej 40-45m. Na DK40 przy dojeździe do ronda jezdnię optycznie zawężono poprzez wprowadzenie powierzchni wyłączonej z ruchu na poboczach utwardzonych. Na wlotach drogi krajowej wykonano segregację kierunkową ruchu. Na dojeździe do ronda drogą krajową od strony południowej przeprowadzono skręt w prawo poza jezdnią ronda z dodatkowym pasem do skrętu w prawo – bypass.
Wariant 3 – węzeł typu WB - droga krajowa 40 prowadzona bezkolizyjnie – przekrój 1/2 (koszt 31 mln zł)
Zaprojektowano skrzyżowanie przestrzenne stanowiące węzeł drogowy częściowo bezkolizyjny typu WB - relacje o dominującym natężeniu - droga krajowa 40, są prowadzone bezkolizyjnie. Ogranicza to zdecydowanie liczbę punktów kolizji na skrzyżowaniu i przyczynia się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu. Na drodze krajowej zaprojektowano równoległe pasy włączenia i wyłączenia o szerokości 3,5m. Ciąg główny drogi krajowej prowadzony będzie bezkolizyjnie wiaduktem ponad drogami wojewódzkimi. Droga w dojeździe do wiaduktu została ograniczona murami oporowymi. Łącznice powiązano z droga wojewódzką nr 408 i 423 na skrzyżowaniu w formie średniego ronda turbinowego. Na wlocie DW408 wykonano segregację kierunkową ruchu.
Wariant 4 – węzeł typu WB - droga krajowa 40 prowadzona bezkolizyjnie – przekrój 2/2 (koszt 77 mln zł)
Zaprojektowano skrzyżowanie przestrzenne stanowiące węzeł drogowy częściowo bezkolizyjny typu WB - relacje o dominującym natężeniu - droga krajowa 40, są prowadzone bezkolizyjnie. Ogranicza to zdecydowanie liczbę punktów kolizji na skrzyżowaniu i przyczynia się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu. Na drodze krajowej zaprojektowano równoległe pasy włączenia i wyłączenia o szerokości 3,5m. Ciąg główny drogi krajowej prowadzony będzie bezkolizyjnie wiaduktem ponad drogami wojewódzkimi. Droga w dojeździe do wiaduktu została ograniczona murami oporowymi. Łącznice powiązano z droga wojewódzką nr 408 i 423 na skrzyżowaniu w formie średniego ronda turbinowego. Na wlocie DW408 wykonano segregację kierunkową ruchu.
Analiza porównawcza wykazała, że najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie wariant nr 3.
Rozwiązanie to pozwala pojazdom pokonać skrzyżowanie w sposób bezkolizyjny i umożliwiający odciążenie wlotów ronda, wpływając na jego wyższą sprawność ruchową. Pojazdy te zostały także odseparowane od ruchu pieszego i rowerowego przez co nie mają punktów kolizyjnych z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. Zaproponowane rozwiązanie ogranicza straty czasu oraz skraca kolejki pojazdów przed rondem Milenijnym i przyczynia się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa ruchu. Z drugiej strony budowa dwupoziomowego skrzyżowania generuje większe koszty rozbudowy, wymaga ingerencji w odcinek długości 1,0km oraz tworzy dominantę na tle przyległego terenu.
Przestrzenna forma skrzyżowania z wykorzystaniem wiaduktu jednojezdniowego ponad drogami wojewódzkimi jest rozwiązaniem lepszym z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego niż analogiczne rozwiązanie przedstawione w wariancie 4 gdzie występuje bezkolizyjny wiadukt dwujezdniowy ponad drogami wojewódzkimi. Gabaryty obiektu mostowego przechodzącego nad rondem Milenijnym w dużym stopniu pogarszają czytelność ronda turbinowego a rozmieszczenie podpór wpływa na ograniczenie wzajemnej widoczności użytkowników dróg, chodników i ścieżek rowerowych. Także przedłużenie przekroju dwujezdniowego drogi krajowej nr 40 wiaduktem nad rondem Milenijnym i jego zawężenie zaraz za nim, nie wpływa w żaden sposób na poprawę warunków ruchu na samym rondzie, dlatego z ekonomicznego punktu widzenia takie rozwiązanie jest nieuzasadnione.
Jak przekazała Teresa Kubalańca z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu, kolejnym etapem inwestycji jest spotkanie się zarządców dróg, które łączą się z rondem Milenijnym - ZDW w Opolu, Urzędem Miasta w Kędzierzynie-Koźlu oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Konkretny wariant ma zostać wyłoniony przy wspólnych uzgodnieniach oraz sposobie finansowania inwestycji.
Napisz komentarz
Komentarze