Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 11 maja 2024 12:21
Reklama
Reklama

Grupa Azoty ZAK i KGHM chcą współpracować w celu przywróceniu żeglugi śródlądowej na Odrze

Dla obu firm reaktywacja transportu śródlądowego na Odrze ma być szansą na rozwój i poszerzenie działalności o kolejne gałęzie. W siedzibie Grupy Azoty ZAK list intencyjny dotyczący budowy multimodalnego węzła transportowego na terenie Głogowa podpisali przedstawiciele zarządu Grupy Azoty ZAK: wiceprezes Artur Kamiński i Bolesław Goranczewski oraz wiceprezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A. Mateusz Wodejko, a także Tomasz Cicirko i Przemysław Danielewski - wiceprezesi KGHM Metraco S.A., która w grupie kapitałowej KGHM odpowiada za logistykę. W wydarzeniu wziął również udział wiceminister obrony narodowej Marcin Ociepa.
Grupa Azoty ZAK i KGHM chcą współpracować w celu przywróceniu żeglugi śródlądowej na Odrze

Podpisanie listu intencyjnego poprzedzone było pracą przedstawicieli obu firm w zespołach roboczych, o czym mówił Bolesław Goranczewski z zarządu Grupy Azoty ZAK: - Dzisiejsze porozumienie jest kolejnym kamieniem milowym w realizacji programu Odrzańskiego Wodorowego Szlaku Transportowego. Widzimy ogromny potencjał zarówno w rzece Odrze i jej możliwościach transportowych, ale także w transformacji energetycznej, ponieważ ZAK jest jednym z największych producentów wodoru. Zarówno my, jak i koncern KGHM, idąc w kierunku transformacji energetycznej bardzo mocno bierzemy pod uwagę wszelkie technologie związane z wodorem.

W połowie lipca w kędzierzyńskich zakładach gościł minister aktywów państwowych Jacek Sasin, który zapoznał się z realizowanymi przez ZAK projektami rozwojowymi, w tym koncepcja Odrzańskiego Wodorowego Szlaku Transportowego. Towarzyszył mu wtedy wiceminister obrony narodowej Marcin Ociepa, który również dziś był obecny na spotkaniu.

- To nasze czwarte spotkanie w Kędzierzynie-Koźlu wokół tej idei. To projekt ważny nie tylko dla naszego regionu, ale ma także szanse być istotny dla całej Polski. Konsekwentnie budujemy wokół niego koalicję ludzi, którzy rozumieją, że zarówno wodór może być paliwem przyszłości, ale już teraz może być paliwem rozwojowym dla opolskiej i polskiej gospodarki i nauki - mówił Marcin Ociepa.

Przedstawiciele obu koncernów przekonywali, że ich współpraca w zakresie rozwoju żeglugi śródądowej jest czymś naturalnym i wypełnieniem misji, jaką mają spółki należące do Skarbu Państwa. Zarówno Grupa Azoty, jak i KGHM są też członkami Dolnośląskiej Doliny Wodorowej.

- Bardzo cenimy sobie współpracę z Grupą Azoty i zakładami w Kędzierzynie-Koźlu, mamy dobre relacje biznesowe i to dzisiejsze porozumienie jest pokłosiem tej dobrej współpracy. Liczymy na to, że będziemy mogli wykorzystywać Odrę zarówno do transportu eksportowego, jak i importowego. Zakładamy, że barki będą miały obciążenie zarówno do Szczecina, jak i w drugim kierunku do Kędzierzyna-Koźla - powiedział Mateusz Wodejko, wiceprezes KGHM Polska Miedź S.A.

Obie strony zamierzają kontynuować współpracę w zakresie pozyskiwania funduszy na realizację projektów dotyczących rozwoju transportu na Odrze: przywrócenia jej żeglowności, budowy barek specjalistycznych czy rozwojowi portów śródlądowych.

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
LLL 02.10.2023 13:50
Potencjał, owszem, jest, ale najpierw trza Odrze PRZYWRÓCIĆ żeglowność na całej jej długości aż do Zalewu Szczecińskiego!

Schmit 26.09.2023 10:12
Jedno się zgadza, oni CHCĄ tam być i braść, braść, braść...

Realista 26.09.2023 08:57
Macie całkowitą rację!!! Port od 8 lat stoi,żadne barki nie pływają a im nagle marzy się droga wodna K-Kozle VIA Głogów i co niby mieli by wozić poza śmieciami.

Telesfor 25.09.2023 23:17
Znowu bajki opowiadają......

Grobelny 25.09.2023 17:22
No to jakąś spółeczkę by trzeba było powołać,prezesa,wiceprezesa,zarząd,radę nadzorczą,dyrektorów....Dziesiatki dobrze płatnych stanowisk .To rząd lubi najbardziej.

Roman 25.09.2023 17:17
Grupa Azoty od wielu miesięcy grosza zysku nie uświadczyła,więc skąd weźmie pieniądze na takie przedsięwzięcie? A transport Odrą między bajki trzeba włożyć,tak jak swego czasu zgazowywanie węgla.

Rychu, taki lepszy Ryszard 25.09.2023 15:01
Zaraz zawyjecie, że znów coś CHCĄ - słowo klucz CHCEMY Szkoda, że chcieliśmy CPK, 1mln elektryków, PKS znów wszędzie, promów, mieszkań +, dentysty w szkole, elektrowni Ostrołęka, itd... tutaj UE i Berlin nam wszystkie plany storpedował, Putin i jego kolega Tusk razem sypią piach w tryby Polski i naszych planów. U nas w PiS nie chodzi o to by dokończyć i zrealizować pomysł, ważny jest sam fakt CHCENIA i stworzenia na ten cen spółki zależnej, która obsadzona naszymi członkami będzie "działać" i realizować cele statutowe ( biura, struktury, pensje, samochody służbowe, delegacje ), a po 5 latach zamykamy spółkę ponieważ nie dało się zrealizować celu, Bareja barwnie to pokazał w szatni: "nie mamy waszego płaszcza i co nam zrobicie ?!" Dlatego nasze wyselekcjonowane najlepsze kadry usilnie działają by osiągnąć kolejną kadencję, która się nam należy. Oblepiliśmy naszymi twarzami wasze okolice, płoty i waszą przestrzeń publiczną. Jesteśmy po prostu skuteczni dla Was i dla opol SZCZY zny. To głosimy wam i to, że jesteście BEZPIECZNI, mówimy wam jesteście BEZPIECZNI, nie że chcemy wy jesteście JESTEŚCIE!

ja 25.09.2023 14:49
szkoda że nikogo z PKP nie było, terminal stoi i czeka na 500m torów . . .

Nirvana 25.09.2023 14:40
A czym się zasłużył p.Ociepa dla naszego miasta?

qwert 28.09.2023 09:29
jak to czym? BANERAMI !!!

Koźlak Centrum ***** *** 25.09.2023 13:42
Kolejny raz odgrzewany kotlet zamiast kiełbasy przedwyborczej. Taki projekt jest obecnie nie do zrealizowania przez ten rząd partaczy i nieudaczników.

I sekretarz KC PZPR 25.09.2023 23:19
Od ponad 30 lat tacy rządzą tym krajem.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ