Podpisanie listu intencyjnego poprzedzone było pracą przedstawicieli obu firm w zespołach roboczych, o czym mówił Bolesław Goranczewski z zarządu Grupy Azoty ZAK: - Dzisiejsze porozumienie jest kolejnym kamieniem milowym w realizacji programu Odrzańskiego Wodorowego Szlaku Transportowego. Widzimy ogromny potencjał zarówno w rzece Odrze i jej możliwościach transportowych, ale także w transformacji energetycznej, ponieważ ZAK jest jednym z największych producentów wodoru. Zarówno my, jak i koncern KGHM, idąc w kierunku transformacji energetycznej bardzo mocno bierzemy pod uwagę wszelkie technologie związane z wodorem.
W połowie lipca w kędzierzyńskich zakładach gościł minister aktywów państwowych Jacek Sasin, który zapoznał się z realizowanymi przez ZAK projektami rozwojowymi, w tym koncepcja Odrzańskiego Wodorowego Szlaku Transportowego. Towarzyszył mu wtedy wiceminister obrony narodowej Marcin Ociepa, który również dziś był obecny na spotkaniu.
- To nasze czwarte spotkanie w Kędzierzynie-Koźlu wokół tej idei. To projekt ważny nie tylko dla naszego regionu, ale ma także szanse być istotny dla całej Polski. Konsekwentnie budujemy wokół niego koalicję ludzi, którzy rozumieją, że zarówno wodór może być paliwem przyszłości, ale już teraz może być paliwem rozwojowym dla opolskiej i polskiej gospodarki i nauki - mówił Marcin Ociepa.
Przedstawiciele obu koncernów przekonywali, że ich współpraca w zakresie rozwoju żeglugi śródądowej jest czymś naturalnym i wypełnieniem misji, jaką mają spółki należące do Skarbu Państwa. Zarówno Grupa Azoty, jak i KGHM są też członkami Dolnośląskiej Doliny Wodorowej.
- Bardzo cenimy sobie współpracę z Grupą Azoty i zakładami w Kędzierzynie-Koźlu, mamy dobre relacje biznesowe i to dzisiejsze porozumienie jest pokłosiem tej dobrej współpracy. Liczymy na to, że będziemy mogli wykorzystywać Odrę zarówno do transportu eksportowego, jak i importowego. Zakładamy, że barki będą miały obciążenie zarówno do Szczecina, jak i w drugim kierunku do Kędzierzyna-Koźla - powiedział Mateusz Wodejko, wiceprezes KGHM Polska Miedź S.A.
Obie strony zamierzają kontynuować współpracę w zakresie pozyskiwania funduszy na realizację projektów dotyczących rozwoju transportu na Odrze: przywrócenia jej żeglowności, budowy barek specjalistycznych czy rozwojowi portów śródlądowych.
Napisz komentarz
Komentarze