Kandydatka Koalicji Obywatelskiej od lat jest nauczycielką w II Liceum Ogólnokształcącym i to właśnie edukacja jest dziedziną, która zajmuje szczególne miejsce w jej programie. Przyjętą przez rządzących ustawę nazwała tematem zastępczym, który ma zaciemnić obraz rzeczywistych problemów istniejących w szkole: - Problemów związanych z beznadziejnymi płacami nauczycieli, którzy od wielu lat są też dehumanizowani. Problemów związanych z funkcjonowaniem szkół dotyczących remontów, wyposażenia albo kwestii płacowych pracowników administracyjnych - wyliczała Marzanna Gądek-Radwanowska.
Zdaniem kandydatki Koalicji Obywatelskiej, podnoszony przez rządzących problem seksualizacji jest wymyślony i ma na celu ograniczenie obecności w szkole organizacji pozarządowych. W samej ustawie znajdują się natomiast nieprecyzyjne określenia, nie odróżniające seksualizacji od seksualności. Same zmiany są zdaniem Marzanny Gądek-Radwanowsiej niepotrzebne, gdyż obowiązujące przepisy dobrze regulują funkcjonowanie organizacji pozarządowych w szkołach, dając rodzicom i dyrektorom szkół kontrolę nad ich przekazem.
- To wykorzystanie przestrzeni oświatowej do generowania kolejnych konfliktów w myśl zasad partii PiS, której lepiej się rządzi, gdy w społeczeństwie wybuchają konflikty. Kolejna kwestia, w mojej ocenie najważniejsza, to kreowanie tzw. prawdziwych Polaków, myślących tak jak partia. To działanie tworzy takie same mechanizmy, jakie obserwujemy w totalitaryzmach. W tej chwili pan Czarnek wyrzucił ze szkoły wiedzę o społeczeństwie na poziomie podstawowym, która jest strategicznym przedmiotem z punktu widzenia budowania postaw obywatelskich w okresie, kiedy młody człowiek wchodzi w dorosłe życie. Tego przedmiotu już nie ma, jest wprowadzony HiT, który miał być uczony w oparciu o podręcznik profesora Roszkowskiego - mówiła Gądek-Radwanowska.
Największym wyzwaniem, z jakim mierzy się polska szkoła, jest zdaniem kandydatki KO szybki rozwój technologii informatycznej. Szkoła powinna kłaść nacisk na naukę nowoczesnych technologii, przy jednoczesnym zapewnieniu uczniom równowagi psychicznej i fizycznej - w tej kwestii problemem jest brak pedagogów i psychologów w szkołach. Zdaniem Marzanny Gądek-Radwanowskiej nowoczesna szkoła powinna stawiać na podmiotowość i sprawczość ucznia oraz rozwijać jego kompetencje kluczowe.
Napisz komentarz
Komentarze