Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 22 maja 2024 03:03
Reklama
Reklama

Mocne słowa właściciela portu na sesji rady miasta i protest radnego. Inwestycja cały czas jest zablokowana

Duża inwestycja w kozielskim porcie wciąż stoi przez brak dostępu do linii kolejowej. Prezes spółki KK Terminale Jarosław Zemło, właściciel terenu, po raz kolejny spotkał się z radnymi podczas sesji rady miasta. Padły mocne słowa sugerujące, że to państwo zabroniło kolei udostępnienia linii. Na sali pojawił się też transparent radnego Adama Oczosia, który protestował przeciwko blokowaniu rozwoju gospodarczego Kędzierzyna-Koźla.
Mocne słowa właściciela portu na sesji rady miasta i protest radnego. Inwestycja cały czas jest zablokowana

Kiedyś jeden z największych portów śródlądowych w Europie, potem dziesięciolecia popadania w ruinę i w końcu inwestor, który już w 2016 roku najpierw wydzierżawił teren od miasta, następnie go kupił i rozpoczął budowę terminala przeładunkowego. Nieoczekiwanie inwestycja została zablokowana przez kolej, która nie zgodziła się na udostępnienie fragmentu torów stanowiących połączenie z biegnącą przez Kłodnicę linią kolejową.

Inwestor oczekiwał od kolei jedynie udostępnienia infrastruktury, firma była gotowa sama przywrócić torowisko do stanu używalności. Początkowo, według słów Jarosława Zemło, spółka PKP Linie Kolejowe deklarowała chęć sprzedaży terenu, następnie chciała go wydzierżawić (uznając, że to infrastruktura strategiczna), później jednak ze wszystkiego się wycofała, odmawiając udostępnienia terenu w jakiejkolwiek formie - był marzec 2018 roku, wówczas inwestycja w porcie już trwała.

W tej sytuacji, biorąc pod uwagę, że żegluga na Odrze mimo rządowych zapowiedzi sprzed kilku lat nie została przywrócona, transport do terminala mógłby odbywać się jedynie drogą publiczną, co jest niewystarczające. Ostatecznie inwestor podjął decyzję o zatrzymaniu inwestycji na etapie budowy silosów na jednym z trzech pirsów.

Inwestor, niebawem po odmowie dostępu do linii kolejowej, złożył skargę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na działania PKP Linie Kolejowe, jednak i tu sprawa utknęła, według informacji przekazanej przez Jarosława Zemło, spółka otrzymała jedynie informację, że wciąż jest jest badana. Przeciwko PKP został także złożony pozew do sądu.

- Sprawa się toczy, jesteśmy po przesłuchaniu wszystkich świadków, ostatnia sesja sądu jest na 6 listopada, gdy obędzie się przesłuchanie zarządu spółki KKT i zarządu PKP SA. Prawdopodobnie potem sąd wyda orzeczenie - poinformował Jarosław Zemło. - Tak ważna inwestycja jest blokowana, mogę już teraz powiedzieć, przez państwo polskie, rękami PKP - mówił, dodając, iż usłyszał, że to "służby" kazały zablokować decyzję. - Nie wszystko mogę powiedzieć, gdyż obawiam się o swoje bezpieczeństwo osobiste i mówię to poważnie - stwierdził Jarosław Zemło. 

W międzyczasie, twierdzi prezes Zemło, w inwestycję próbowały się zaangażować dwie firmy - należąca do Skarbu Państwa, umowa była już wynegocjowana, ale rozmowy nagle przerwano. Następnie zgłosiła się inna firma, również powiązana ze Skarbem Państwa, która złożyła bardzo niską cenowo ofertę, więc nie podjęto negocjacji.

Prezes KKT jest przekonany, że sąd wyda korzystne dla spółki rozstrzygnięcie, co pozwoli na ubieganie się o odszkodowanie i skierowanie sprawy do instytucji Unii Europejskiej.

Jak mówi Jarosław Zemło, koszty, jakie spółka poniosła w związku z inwestycją w Kędzierzynie-Koźlu, to już 70 mln zł, a mimo to zamierza do skutku walczyć o możliwość jej dokończenia. Łącznie firma chciała wydać w Kędzierzynie-Koźlu około 400 mln zł, zagospodarowując teren całego portu, a więc wszystkie trzy pirsy.

- My tego nie odpuścimy, choć wiem, że są takie osoby i organizacje, które by tego chciały, żeby to przejęto za złotówkę albo za zero, ale to się nie wydarzy - deklarował Zemło.

Rewitalizacja gospodarcza portu miała być szansą dla Kędzierzyna-Koźla, dlatego radni po informacji przekazanej przez prezesa Jarosława Zemło nie kryli oburzenia. Adam Oczoś, przewodniczący klubu Sabiny Nowosielskiej-Koalicji Obywatelskiej, rozwinął na sali transparent z hasłem zarzucającym Zjednoczonej Prawicy blokowanie rozwoju gospodarczego miasta.

- Liczyłem na to, że pojawi się iskierka nadziei, ale to co usłyszeliśmy, po prostu nie mieści się w zdrowym rozsądku. To niewyobrażalne, jak państwo polskie postępuje z przedsiębiorcą, jakim jest KKT. Dlatego pozwoliłem sobie wystawić ten baner, że Zjednoczona Prawica, patrz PiS, jest przeciwko rozwojowi gospodarczemu Kędzierzyna-Koźla - powiedział Adam Oczoś.

Jak przypomniał radny Oczoś, sprzedaż terenu portu inwestorowi była badana przez opolską prokuraturę i wówczas nie dopatrzono się żadnych nieprawidłowości, czy niegospodarności podejmowanych decyzji.

Radni klubu Prawa i Sprawiedliwości oponowali przeciw takiemu stawianiu sprawy. Radny Fabian Pszon stwierdził, że wystawiając transparent radny Oczoś urządza na sesji "festyn" i do takiego poziomu sprowadza dyskusję. Przypomniał, że budowa obwodnicy północnej była finansowana przez państwo, a teraz rząd przeznaczył także fundusze na łącznik. To setki milionów złotych na inwestycje, które mają przyczynić się do rozwoju miasta.  Nie padły jednak żadne argumenty uzasadniające sytację, w jakiej znalazł się inwestor. Nie dowiedzieliśmy się również, dlaczego właściwie działania spółki KKT zostały zablokowane.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
z K-K 03.09.2023 08:42
Kupili za bezcen i chyba coś knują. Dlatego nie pozwala się im na swoje gierki. Sabci miała być w Zarządzie? Coś mi tu śmierdzi.

PO was 02.09.2023 20:59
Ludzie, nie dajcie się zwariować ! Pan Zemło nie jest inwestorem, jest pracownikiem spółki VALUE QUEST Sp. z o.o. KRS 0000580289, której kapitał zakładowy wg rejestru KRS wynosi 5000 PLN. Interesującą postacią jest prokurent, pan Sven Eric Asmussen, Niemiec. Na LinkedIn można poczytać. Komu samodzielnie nie chce się zastanowić podpowiadam - same słupy. Czyli osoby występujące w imieniu innych osób, które nie chcą ujawnić swych tożsamości.

dżentelmenel 02.09.2023 19:46
Gdzie są dowody rzekomego bezeceństwa inwestora o których wykrzykiwał poseł krzykacz Kowalski ? Krzyczał machał rękoma pod urzędem i co ? Po dziś dzień żadnych dowodów a port nadal niszczeje.

Salin 02.09.2023 19:31
Towarzysze, wspaniale, że znowu jesteście razem. Pretekst trochę dęty, kotlet mocno odgrzewany, ale zawsze coś. Towarzysz Adaś i Irek super, Wołodia byłby z Was dumny!

LLL 02.09.2023 11:10
A kto jest właścicielem KKT? Oto enigmatyczny wpis z ich strony internetowej: " Jedynym właścicielem KKT (100% udziałów w Spółce) jest Value Quest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych, polski fundusz private equity specjalizujący się w inwestycjach kapitałowych w małe i średnie polskie przedsiębiorstwa. Fundusz inwestuje kapitał pochodzący od polskich inwestorów prywatnych oraz inwestorów instytucjonalnych z Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych". A więc KTO ma w tym interes z zagranicy?

PO was 02.09.2023 20:39
Może o to chodzi: Przez ostatnich kilkanaście lat pełnił funkcję prezesa zarządu w spółkach należących do światowego lidera branży, firmy Oiltanking GmbH należącej do Holdingu Marquard & Bahls AG. Czyli zainkasować benefity od miasta/państwa, sprzedać rzeczywistemu macherowi, który ma chrapkę i skończy się jak zwykle-zyski sprywatyzowane, koszty - panstwowe lub samorządowe. POSabinka przecież jak wszyscy z ferajny od takich numerów specjalistka. Jak wyleci z rezydentury to zostanie prezesem w tej machlojce. A tu zonk ! Państwo nie chce "inwestorowi" podarować.

Zgred 02.09.2023 09:58
Winny tej sytuacji niedawno zbierał podpisy poparcia, o czym rzetelnie informował portal KK24 https://www.kk24.pl/artykul/19414,grzegorz-peczkis-zbiera-podpisy-pod-listami-poparcia-prawa-i-sprawiedliwosci-w-piatek-akcja-na-ulicy-wojska-polskiego

Nirvana 01.09.2023 19:57
PiS-ory blokują wszystko w naszym mieście co mogłoby poprawić rynek pracy i przywrócić portowi należytą rangę w gospodarce krajowej.

PO pieczywie 02.09.2023 20:41
znowu zablokowali punkt sprzedaży pieczywa Godyła ?

z K-K 03.09.2023 08:45
Wylot na Księżyc też wam blokują. Jedźcie do Branic. Droga wolna.

raczej narwana 08.09.2023 15:55
Chyba ci mózgownicę nawet zablokowali, sądząc po wypocinach. Zmniejsz dawkę leków, bo bredzisz

Rychu, taki lepszy Ryszard 01.09.2023 18:31
Pszon, dzbanku, państwo nie ma pieniędzy własnych, to nie państwo łaskawie DAŁO. To są podatki POLAKÓW. PiS łupi Polaków, a najbardziej przedsiębiorców, o złodziejstwie nikt nie dowie się z TVP, tam nie ma o blokowaniu 500m torów. O tym wie najlepiej ryży, a raczej mały świński blondyn z Kędzierzyna co zablokował port. Teraz grzeje się w SSP w nagrodę. TAK służby w tym maczały palce.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ