Tematem wyjazdowego spotkania sejmowej komisji były propozycje nowych regulacji i działań ukierunkowanych na podnoszenie jakości edukacji włączającej. Posiedzenie poprzedziła wizytacja w terenie - parlamentarzyści odwiedzili Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Grodkowie oraz Zespół Szkół Specjalnych w Kędzierzynie-Koźlu.
Przedstawiciele sejmowej komisji rozpoczęli swoją wizytę na Opolszczyźnie od odwiedzenia dwóch placówek zajmujących się kształceniem uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności. Spotkania w Grodkowie i Zespole Szkół Specjalnych w Kędzierzynie-Koźlu były okazją do przyjrzenia się organizacji takich placówek oraz rozmowy z personelem na co dzień kształcącym dzieci i młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Podczas samego posiedzenia aktualne zamierzenia i plany Ministerstwa Edukacji i Nauki w omawianym zakresie przedstawiła wiceminister Marzena Machałek. Jak relacjonowała, obecnie co trzeci uczeń w polskiej szkole jest obejmowany pomocą psychologiczno-pedagogiczną, a jeden na dziesięciu uczniów ma zaburzenia psychiczne wymagające profesjonalnej pomocy. Przedstawicielka rządu zapewniała, że ministerstwo w najbliższych latach zamierza zwiększyć nakłady finansowe na edukację włączającą, co ma skutkować m.in. zwiększeniem liczby specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Poza członkami sejmowej komisji w spotkaniu udział wzięli też opolska posłanka Violetta Porowska, wojewoda Sławomir Kłosowski, opolski kurator oświaty Michał Siek, starosta Paweł Masełko, samorządowcy z gmin naszego powiatu oraz liczne grono przedstawicieli szkół i placówek oświatowych z naszego terenu.
Jeszcze przed rozpoczęciem dyskusji na temat planowanych prac, zgromadzeni obejrzeli prezentacje przygotowane przez wizytowane dziś placówki. Krystyna Gielas, dyrektor ZSS w Kędzierzynie-Koźlu zaprezentowała nagranie rozmów z rodzicami uczniów szkoły. Z ich relacji wyłaniał się obraz placówki przyjaznej uczniom ze specjalnymi potrzebami, którzy będąc świadomymi swoich niepełnosprawności nie czuli się dobrze w placówkach ogólnodostępnych. Jak przekonywali rodzice, posłanie dziecka do szkoły specjalnej jest trudnym, ale koniecznym wyborem - dopiero w placówkach dedykowanych uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą oni poczuć się komfortowo, co przekłada się też na poprawę jakości życia ich rodziców i otoczenia.
Posłowie w Kędzierzynie-Koźlu. W starostwie obradowała sejmowa Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży
- 31.05.2022 16:24
Napisz komentarz
Komentarze