Ponad trzy lata zajęło opracowanie studium wykonalności dla rozbudowy linii kolejowej nr 137 na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Kamieniec Ząbkowicki - Legnica. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrało wariant zakładający znaczne zwiększenie prędkości pociągów, elektryfikację trasy na całej jej długości oraz gruntowną modernizację stacji i przystanków. Plany są ambitne i rozłożone na długi okres czasu - zakładają realizację inwestycji przy wykorzystaniu środków unijnych z perspektywy finansowej na lata 2021 - 2027.
Pierwszym krokiem ku rewitalizacji popularnej linii do Legnicy przez Głogówek, Prudnik, Nysę i Kamieniec Ząbkowicki było zlecenie przez zarządcę trasy wykonania studium wykonalności inwestycji, które miało nakreślić jej kształt. Zadanie zlecono już w połowie 2017 roku i początkowo miało ono potrwać rok, ale w toku projektowania zlecono dodatkowe prace, co znacznie wydłużyło proces powstawania studium. Ostatecznie dokumentacja warta ponad 7 milionów złotych została opracowana kilka tygodni temu.
Najważniejszą decyzją przy projektowaniu inwestycji było podjęcie decyzji odnośnie elektryfikacji trasy - rozważano różne warianty, ostatecznie podjęto decyzję o elektryfikacji trasy na jej całej długości.
- W oparciu o przeprowadzone analizy w ramach studium wykonalności do realizacji skierowany zostanie wariant, który zakłada maksymalną prędkość pociągów pasażerskich 160 km/h oraz towarowych 120 km/h. Planuje się dobudowę drugiego toru na wszystkich odcinkach jednotorowych oraz budowę torów w stacjach umożliwiających obsługę pociągów o długości 750 m - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wybrany wariant zakłada też przebudowę 49 stacji i przystanków leżących na trasie linii nr 137. Wśród nich znajduje się również stacja Kędzierzyn-Koźle Zachodnie. Powstaną na niej dwa perony jednokrawędziowe o długości 150 metrów i wysokości 76 cm, które będą dostosowane do wymagań pasażerów z ograniczoną możliwością poruszania się.
Jak informują przedstawiciele PKP PLK SA, opracowanie dokumentacji projektowej oraz częściowa realizacja robót budowlanych mogłyby być realizowane w kolejnej perspektywie finansowej 2021-2027, po zapewnieniu finansowania tej inwestycji.
PKP ma plan remontu linii kolejowej do Nysy. Pociągi znacznie przyspieszą, stacje zostaną przebudowane
- 02.12.2020 17:06
Napisz komentarz
Komentarze