Za dwa lata kierowcy pojadą nową obwodnicą Kędzierzyna-Koźla. Koszt całkowity inwestycji to 272,4 mln zł. Obwodnica powstanie przy wsparciu środków unijnych i krajowych. Dziś otrzymała 207,8 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskich. W podpisaniu umowy uczestniczył wiceminister Waldemar Buda.
Obwodnica Kędzierzyna Koźla to ponad 14-kilometrowa droga, która będzie miała dwa, a na niektórych odcinkach trzy pasy ruchu. W ten sposób będzie możliwe bezpieczniejsze wyprzedzanie.- Polski rząd inwestuje w budowę obwodnic, ponieważ nie tylko skracają czas przejazdu kierowców przez miasta, ale co ważne poprawiają bezpieczeństwo i warunki życia mieszkańców. Ministerstwo Funduszu i Polityki Regionalnej dofinansowało inwestycje w Kędzierzynie-Koźlu z Funduszy Europejskich. Przeznaczyliśmy na ten cel ponad 207 mln zł ze środków unijnych. Pozostałą cześć kwoty uzupełnią pieniądze z Krajowego Funduszu Drogowego – mówi minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.
- Obwodnica umożliwi przeniesienie ruchu tranzytowego z miasta. Po jej oddaniu, z ulic zniknie transport niebezpiecznych materiałów z zakładów chemicznych, zlokalizowanych na terenach przemysłowych w Kędzierzynie-Koźlu – dodaje wiceminister Waldemar Buda.
Umowa o dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) została zawarta pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.
Obwodnica Kędzierzyna Koźla to ponad 14-kilometrowa droga, która będzie miała dwa, a na niektórych odcinkach trzy pasy ruchu. W ten sposób będzie możliwe bezpieczniejsze wyprzedzanie.- Polski rząd inwestuje w budowę obwodnic, ponieważ nie tylko skracają czas przejazdu kierowców przez miasta, ale co ważne poprawiają bezpieczeństwo i warunki życia mieszkańców. Ministerstwo Funduszu i Polityki Regionalnej dofinansowało inwestycje w Kędzierzynie-Koźlu z Funduszy Europejskich. Przeznaczyliśmy na ten cel ponad 207 mln zł ze środków unijnych. Pozostałą cześć kwoty uzupełnią pieniądze z Krajowego Funduszu Drogowego – mówi minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.
- Obwodnica umożliwi przeniesienie ruchu tranzytowego z miasta. Po jej oddaniu, z ulic zniknie transport niebezpiecznych materiałów z zakładów chemicznych, zlokalizowanych na terenach przemysłowych w Kędzierzynie-Koźlu – dodaje wiceminister Waldemar Buda.
Umowa o dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) została zawarta pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowy odcinek będzie przedłużeniem istniejącej dwujezdniowej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w kierunku autostrady A4. Od ronda, jakie powstanie w ciągu DK40, trasa pobiegnie nowym śladem, omijając Sławięcice oraz Ujazd i włączając się z powrotem do DK40 tuż za granicą woj. opolskiego i śląskiego na terenie gminy Rudziniec.
Do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 426 będzie to jednojezdniowa droga z dodatkowym naprzemiennym pasem do wyprzedzania (2+1), a od tego skrzyżowania - czyli niemal połowy długości obwodnicy - o przekroju tradycyjnym w układzie z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach.
Wybudowane zostaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).
W ramach inwestycji powstanie 18 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda. Inwestycja zlokalizowana jest na terenie województwa opolskiego i śląskiego, na terenie gmin Kędzierzyn-Koźle, Ujazd i Rudziniec.
Wartość umowy z wykonawcą wynosi 220 mln zł, a planowany termin zakończenia prac to IV kwartał 2022 r. Po wydaniu w czerwcu br. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tej inwestycji, w lipcu wykonawca przystąpił do prac w terenie. Aktualne zaawansowanie dla tego zadania wynosi około 20 proc. Prowadzone są roboty drogowe w zakresie wykonania wykopów, nasypów, podbudowy z kruszywa, podbudowy mineralno-bitumicznej, warstwy wiążącej oraz umocnieniem skarp i rowów. Na różnych etapach wykonywane są prace przy sześciu obiektach.
- Całkowita wartość projektu: 272 424 300,00 zł
- Wydatki kwalifikowane: 244 472 350,38 zł
- w tym dofinansowanie unijne: 207 801 497,82 zł
Napisz komentarz
Komentarze