Podczas wymuszonej pandemią koronawirusa narodowej “kwarantanny”, wiele przedsiębiorstw zmuszonych było do do rozpoczęcia handlu online. Wprawdzie sklepy od maja są już otwarte, ale wiele wskazuje na to, że nadal spora część działalności pozostanie w sferze wirtualnej.
Zauważyli to potentaci branży handlowej, tacy jak EMPiK czy LPP (właściciel m.in. marek Cropp, House i Reserved), którzy zdecydowali się nie otwierać części ze swoich salonów. Ludzie wciąż obawiają się wychodzenia na zakupy w miejsca publiczne. Epidemia wszak się nie skończyła - codziennie w Polsce notowanych jest kilkaset nowych przypadków. Opolszczyzna wprawdzie nie należy do najciężej dotkniętych regionów kraju, ale już sytuacja na sąsiednim Śląsku wygląda bardzo niepokojąco. Wiele osób przywykło przez te dwa miesiące do wygody zakupów on-line i woli nie ryzykować, tylko robić zakupy w sieci. Dla wielu firm może to jednak być okazja - skoro już weszły w świat sprzedaży zdalnej, to może jest to dobry moment żeby rozszerzyć działalność poza rynek lokalny? W tym celu warto zapoznać się z ofertą firm logistycznych, a dla minimalizacji kosztów prowadzenia działalności, dowiedzieć się, który kurier będzie najtańszy.
Najtańszy kurier motywuje klienta
Jednym z kluczy do sukcesu w branży e-commerce jest posiadanie w ofercie dostawy za pośrednictwem rynkowo najtańszego kuriera.Jak pokazują badania opinii klientów e-commerce (np. doroczne raporty Gemius) jest to dla nich kluczowy aspekt zakupów w sieci. Cena zakupu jest najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze sklepu, a składa się na nią przecież także koszt dostawy, szczególnie przy zakupie tańszych produktów. Cena dostawy wymieniana jest obok atrakcyjnych cen produktów i wcześniejszych pozytywnych doświadczeń, jako kluczowa kwestia decydująca o wyborze sklepu. Wysoki koszt dostawy jest natomiast najczęściej napotykanym problem w sieci wg konsumentów. Z drugiej jednak strony, dostawa do punktu odbioru,np. sklepu, która jest na ogół najtańszą opcją, nie jest wcale najpopularniejszym wyborem. W badaniu Kantar Polska z kwietnia 2020 usługę tego typu wybrało mniej niż ⅓ respondentów (co dało jej 4 pozycję w rankingu). Według tych samych badań, klienci ponad dwukrotnie chętniej sięgają po dostawę kurierem i do Paczkomatu (na które wskazało odpowiednio 70% i 80% ankietowanych). Ten układ sił to nowość w logistyce dla e-commerce, bo przez lata to kurier był najbardziej pożądaną formą dostawy. Na tę sytuację ma wpłynęła m.in pandemia i wprowadzenie nowej aplikacji InPost Mobile, która pozwala odbierać przesyłki w pełni bezdotykowo, ale niewątpliwie jednym z głównych czynników jest niższa cena dostawy do Paczkomatu. Przesyłki kurierskie wciąż są bardzo popularne, ale tylko najtańszy kurier może konkurować z Paczkomatami.
Najtańszy kurier w abonamencie
Najtańszy kurier? We wspomnianych badaniach Kantar Polska InPost uzyskał najwięcej głosów jako firma, która charakteryzuje atrakcyjną cenowo ofertą. Aż 70% respondentów tak ją oceniło (to o prawie 30 punktów procentowych więcej niż wyniki największych konkurentów firmy na rynku usług kurierskich dla e-commerce). Znacząca różnica między liderem i konkurentami sugeruje, że coś może być na rzeczy. Wcześniejsze badania opinii konsumentów potwierdzają tą opionię. Na przykład w zeszłorocznej sondzie Polskiego Instytutu Badania Jakości InPost uzyskał ocenę 100% w kategorii stosunek jakości do ceny. Wcześniejsze badania, choć potwierdzają tą opinię, trudno brać poważnie pod uwagę, ze względu na dynamiczne zmiany na rynku.
Jak zatem wygląda aktualna oferta InPost dla firm? Czy faktycznie jest to najtańszy kurier w Polsce? Aktualna oferta InPost dla firm to Abonamenty, które zastąpiły wcześniejsze Pakiety Kurierskie. W ramach abonamentu klient dostaje możliwość wysyłania paczek po niższych cenach, w zamian za zobowiązanie do wydawania określonej kwoty minimalnej miesięcznie (po wydaniu której oczywiście nadal korzysta z niższych cen). Ważną zaletą abonamentów jest, że w ramach jednej umowy klient uzyskuje dostęp do przesyłek kurierskich i paczkomatowych.
Koszt przesyłki w ramach abonamentu zależy oczywiście od jej gabarytów, ale zmienia się odpowiednio do wysokości abonamentu i czasu trwania umowy. Tak więc najtańszy kurier w InPost kosztuje 10,71 zł (gabaryt A, abonament Maxi Firma, 1200 zł miesięcznie, 12 miesięcy). Ewentualnie najtańszy kurier to może być ten w abonamencie Midi Firma (600 zł) na 24 miesiące, bo co prawda pojedyncza przesyłka w gabarycie A kosztuje nieco drożej (10,84 zł), ale miesięczny abonament jest mniejszy, a cena jest gwarantowana przez dwa lata. Co więcej, najpopularniejsza przesyłka paczkomatowa jest w tej opcji najtańsza. Jednak nawet w abonamencie Mini Firma (300 zł, 12 miesięcy), który można określić jako pakiet dla początkujących, najtańszy kurier kosztuje tylko 11,70 zł. Przesyłka paczkomatowa we wszystkich abonamentach kosztuje mniej niż 9 zł, a dodatkowo klient otrzymuje promocyjne ceny na wysyłkę paczek za pobraniem (COD) i darmowe podjazdy kurierskie.
Reklama
Data dodania:
12.10.2020 08:25
Napisz komentarz
Komentarze