Podróż koleją między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem będzie dostępniejsza i skróci się z 50 do około 25 minut. Będzie to możliwe dzięki budowie nowych peronów, modernizacji torów, sieci trakcyjnej oraz mostów.
W piątek na dworcu kolejowym w Kędzierzynie-Koźlu odbył się briefing prasowy i wizyta techniczna realizacji projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Opole Zachodnie". Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych oraz wykonawcy projektu przedstawili obecne prace nad modernizacją linii kolejowej. W ramach wydarzenia odbył się przejazd drezyną na trasie Kędzierzyn-Koźle - Raszowa, podczas którego pokazano stan linii kolejowej oraz prace nad Kanałem Gliwickim i mostem nad Kłodnicą.
Jeszcze w tym roku pociągi pojadą po pierwszych wyremontowanych przeprawach nad Kanałem Gliwickim i Kłodnicą. Inwestycja realizowana za 412 mln zł jest współfinansowana z instrumentu CEF „Łącząc Europę".
- Efektem realizacji całej inwestycji będzie poprawa dostępności do kolei, poprzez przebudowanie peronów na 10 stacjach. W ramach projektu przebudowane zostało również 67 obiektów inżynierskich. Efektem będzie zwiększenie prędkości na linii dla pociągów osobowych do 160 km/h oraz dla pociągów towarowych 120 km/h - relacjonuje Maria Wojciechowska, dyrektor projektu.
Inwestycja znacznie skróci czas podróży koleją między Kędzierzynem-Koźlem a stolicą regionu. Dla wszystkich pasażerów zwiększy się komfort dostępu do pociągów. Przewoźnicy towarowi szybciej i sprawniej przewiozą ładunki. Wzrośnie atrakcyjność ekologicznego transportu kolejowego.
W Kędzierzynie-Koźlu korzystnie zmienił się peron nr 3. Widać już zmontowane konstrukcje kolejnych peronów nr 1 i 2. Na stacjach w Zdzieszowicach i Opolu Groszowicach oraz na przystanku Opole Grotowice dostęp do pociągów ułatwią windy. W Gogolinie zaawansowana jest budowa 40-metrowego przejścia pod torami, które zapewni bezpieczne dojście do pociągów i dogodną komunikację w mieście. Na gogolińskiej stacji na nowych peronach do dyspozycji podróżnych będą trzy windy.
Na dziesięciu stacjach i przystankach między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem perony są dostosowywane do potrzeb podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zamontowane będą wiaty, ławki oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Obiekty sukcesywnie są wyposażone w nowe oświetlenie.
Dwutorowa linia kolejowa nad Kanałem Gliwickim i rzeką Kłodnicą przebiega po dwóch równoległych mostach. Przeprawy na jednym torze, nad Kanałem Gliwickim (o długości 80 m) oraz nad Kłodnicą (o długości 67 m) przeszły już zasadnicze prace. Odnowione lub odbudowane są elementy podpór. Na nich położono konstrukcje przęseł i roboty toczą się nad wodą. Na odpowiednio przygotowanych mostach ułożone będą nowe tory. Kolejowe przeprawy zapewnią sprawny przejazd pociągów pasażerskich i cięższych niż obecnie składów towarowych. Na modernizowanej trasie Kędzierzyn-Koźle - Opole roboty obejmują 60 obiektów inżynieryjnych, tzn. mostów, wiaduktów, przepustów.
We wrześniu przebudowa obejmie kolejne tory na odcinkach Gogolin - Górażdże oraz Przywory Opolskie - Opole Groszowice. Pracować będzie specjalna maszyna PUN do potokowej wymiany toru. Takie prowadzenie robot, stosowane już na opolskim projekcie zapewnia dobre tempo prac. Wszystkie roboty ujmowane są w rozkładzie jazdy i nie wpływają na kursowanie pociągów.
Do Opola dojedziemy pociągiem w 25 minut. Byliśmy na placu budowy linii kolejowej E30. ZDJĘCIA
- 28.08.2020 10:47
Napisz komentarz
Komentarze