Od kilku tygodni trwają intensywne prace przy budowie obwodnicy północnej Kędzierzyna-Koźla. W pierwszej kolejności budowlańcy skupiają się na odcinku od Sławięcic do Zalesia Śląskiego, a efekty ich prac widać gołym okiem.
Pierwszym fragmentem, na którym skoncentrowały się prace, jest odcinek o długości ok. 7 kilometrów z ponad 14-kilometrowej całkowitej długości obwodnicy. Obejmuje on obszar na północ od Ujazdu i Sławięcic, pomiędzy drogą wojewódzką nr 426 (odcinek Zalesie Śląskie - Sławięcice), a włączeniem obwodnicy do istniejącego śladu drogi krajowej nr 40 w kierunku Pyskowic. Wykonywane są tam roboty ziemne (formowanie wykopów i nasypów), a także wzmacniane jest podłoże budowlane przed ułożeniem pierwszych warstw konstrukcji nawierzchni, tzw. podbudowy pomocniczej. Rozpoczęły się także prace związane z przebudową niektórych elementów infrastruktury technicznej kolidującej z realizowaną obwodnicą.
Na pozostałych odcinkach lokalnie prowadzone są prace przygotowawcze terenu przed rozpoczęciem robót ziemnych. W dwóch lokalizacjach prowadzone są prace archeologiczne, a ich efekty poznamy jeszcze w bieżącym roku.
Nowy odcinek będzie przedłużeniem istniejącej dwujezdniowej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w kierunku autostrady A4. Od ronda, jakie powstanie w ciągu DK40, trasa pobiegnie nowym śladem omijając Sławięcice i Ujazd i włączając się z powrotem do DK40 tuż za granicą województw opolskiego i śląskiego, na terenie gminy Rudziniec.
Do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 426 będzie to jednojezdniowa droga z dodatkowym naprzemiennym pasem do wyprzedzania (2+1), a od tego skrzyżowania - czyli niemal połowy długości obwodnicy - o przekroju tradycyjnym w układzie z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach. Droga będzie miała nawierzchnię bitumiczną.
Wybudowane zostaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).
W ramach inwestycji powstanie 18 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda.
Charakterystycznym obiektem, na który warto zwrócić uwagę, będzie obiekt mostowy w konstrukcji stalowej łukowej nad Kanałem Gliwickim. Jego rozpiętość to 90 m, natomiast szerokość 18,4 m pozwoli na zlokalizowanie na nim jezdni w układzie 3 pasów drogowych (tzw. przekrój 2+1).
Wartość umowy z Wykonawcą to 220,6 mln zł, a termin oddania drogi do ruchu przypadnie w IV kwartale 2022 r.
Zdjęcia: Michał Jurczyga oraz materiały GDDKiA
Reklama
Budowa obwodnicy północnej Kędzierzyna-Koźla idzie pełną parą. ZDJĘCIA
- 24.08.2020 16:43
Napisz komentarz
Komentarze