Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 24 listopada 2024 23:20
Reklama
Reklama
Reklama

Radny Wołkowiecki sugeruje, że port może zostać odblokowany. Inwestor cały czas czeka

Radny Wołkowiecki sugeruje, że port może zostać odblokowany. Inwestor cały czas czeka
To miał być krok milowy w gospodarczej historii Kędzierzyna-Koźla. Po latach dewastacji znalazł się inwestor, który zaczął przywracać do życia kozielski port - niegdyś jeden z największych w Europie. Nieoczekiwanie budowa została jednak zablokowana przez PKP z niezrozumiałych do dziś powodów. Według radnego Porozumienia Sławomira Wołkowieckiego w końcu jednak dostanie zielone światło.

Jeszcze przed wyborami parlamentarnymi jesienią zeszłego Marcin Ociepa z Porozumienia, ówczesny wiceminister przedsiębiorczości i technologii (obecnie w Ministerstwie Obrony Narodowej), w towarzystwie radnego miejskiego Sławomira Wołkowieckiego zapowiadał, że w kolejnych miesiącach sprawa kozielskiego portu zostanie rozwiązana. Z kolei w lutym Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk w wywiadzie radiowym powiedział w odniesieniu do inwestycji w porcie, że jest "dobrej myśli" i "całym sercem za tym, aby ją realizować".

Mamy koniec kwietnia, a wszytko nadal stoi. Inwestor nie ma żadnych sygnałów, by coś miało się zmienić. A przypomnimy - wszystko rozbija się o kilkaset metrów torów, które pozwolą na przyłączenie portu do biegnącej przez Kłodnicę linii kolejowej. PKP nie chce udostępnić ich inwestorowi.

- Sytuacja niestety się nie zmieniła. Mogę powiedzieć jedną rzecz, która jest pewna, inwestor ani spółka nie wycofują się z tej inwestycji, a co za tym idzie, cały czas walczymy. Wykonujemy konkretne ruchy, aby umożliwiono nam dokończenie tej inwestycji w pełnym zakresie - mówi Jarosław Zemło, prezes spółki Kędzierzyn-Koźle Terminale, która realizuje inwestycję w porcie. W czwartek Zemło połączył się z radnymi podczas sesji rady miasta.

Port w Koźlu - wizualizacja inwestora.


Inwestycja została przerwana na etapie budowy terminala produktów płynnych - zrealizowano 40 proc. Powstać ma jeszcze terminal produktów sypkich i terminal kontenerowy. Całość szacowana jest na ponad 300 ml zł. W zeszłym roku prace zostały zawieszone ze względu na brak możliwości porozumienia się z PKP. Problemy z koleją sięgają jednak marca 2018 roku, gdy inwestor otrzymał odmowne pismo.

Obecnie KKT próbuje wymóc ruch ze strony PKP poprzez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

- Mamy nadzieję, że UOKiK ustosunkuje się pozytywnie do naszego wniosku i nakaże przyłączenie portu do linii kolejowej. Uważamy, że spółki PKP, uniemożliwiając nam to, postąpiły niezgodnie z prawem - stwierdza Jarosław Zemło. - Nasi klienci, szczególnie zagraniczni, nie mogą zrozumieć, dlaczego inwestycja, która służy gospodarce polskiej, została zablokowana przez Polskę - dodał.

Jeśli decyzja UOKiK nie będzie zgodna z oczekiwaniami inwestora, zamierza on skierować sprawę na szczebel instytucji Unii Europejskiej.

W trakcie sesji po wyjaśnieniach prezesa Jarosława Zemło głos zabrał radny Sławomir Wołkowiecki, który wyraźnie sugerował, że wie więcej odnośnie przyszłych decyzji w sprawie portu.

- Pewien poseł, którego ja reprezentuję (w domyśle Marcin Ociepa - red.) obiecał zająć się tą sprawą i wedle informacji, które rytmicznie otrzymuję, te działania są prowadzone, jednak na pewnym etapie zostały zablokowane przez epidemię i niestety okres ostatecznej odpowiedzi się wydłuży - powiedział Sławomir Wołkowiecki. - Wierzę, że niebawem otrzymamy ostateczną informację co do kształtu rozwiązania tej kwestii, będziemy mieć kompletną jasność i dalsze działania spółki będą pewnikiem mogły ruszyć z kopyta - dodał Wołkowiecki.

Nawet jeśli PKP umożliwi przyłączenie portu, wznowienie budowy potrwa około 2-3 miesięcy. Jak jednak deklaruje Jarosław Zemło, spółka KKT jest nadal zdeterminowana, aby dokończyć inwestycję w pełnym zakresie.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ