Nawet niewielka ilość substancji z poprzedniego transportu może zanieczyścić cenny ładunek, a to oznacza spore problemy i koszty. Dlatego odpowiednio przygotowana i czysta cysterna to jeden z najważniejszych elementów w transporcie substancji chemicznych. Jak zrobić to dobrze? Nie obejdzie się bez specjalistycznego sprzętu. Milion złotych kosztowało uruchomienie zupełnie nowej myjni cystern w CTL Chemkol przy bocznicy Grupy Azoty Zakładów Azotowych Kędzierzyn.

W nowej myjni proces czyszczenia jest zautomatyzowany, a dzięki temu w przypadku cystern kolejowych przebiega od 30 do 50 proc. szybciej niż dotychczas. Cysterny samochodowe i pojemniki czyszczone są dwa razy szybciej. Pracownik jedynie nadzoruje pracę urządzenia. Myjnia spełnia rygorystyczne normy energetyczne – redukcja emisji ciepła do otoczenia możliwa jest poprzez odzyskanie go ze ścieków. Następnie jest ono wykorzystywane do ogrzewania mediów całej instalacji. Z kolei mniejsze o 30 procent zużycie wody, pary wodnej i energii elektrycznej sprzyja ekologii.
Adam Leszkiewicz, prezes Grupy Azoty ZAK, a jednocześnie przewodniczący rady nadzorczej CTL Chemkol, żartował podczas prezentacji nowej myjni, że spotkanie powinna poprowadzić perfekcyjna pani domu, a to a propos czystości i dokładności, które automatycznie przychodzą na myśl w kontekście tej inwestycji. ZAK to zarówno współwłaściciel CTL Chemkol, jak i usługodawca oraz usługobiorca tej spółki.

Zapowiada zarazem, że może być ona tylko pierwszym etapem większego projektu. W czwartek, poza oficjalnym uruchomieniem nowej myjni, Grupa Azoty ZAK podpisała list intencyjny z CTL Chemkol i CTL Logistics w sprawie modernizacji całej zakładowej bocznicy kolejowej.
– Mamy świetnych partnerów dla tego zadania. Będziemy razem szukać formuły i ram finansowych. Ten projekt jest wpisany w plan działalności inwestycyjnej. Jest to rzecz niezbędna dla naszej dalszej działalności, gdyż pozwala nam na dotarcie z produktami do klientów – stwierdza Leszkiewicz.
Bocznica kolejowa Grupy Azoty ZAK składa się z 65 km torów, 153 rozjazdów, 132 przejazdów kolejowych, 5 nastawni oraz złożonej infrastruktury towarzyszącej. Przez stację w Bierawie łączy się z krajową siecią kolejową.

Spółka CTL Chemkol 15 lat temu powstała na bazie majątku zakładów azotowych. Obecnie Grupa Azoty ZAK ma w niej 49 proc. udziałów. Reszta należy do CTL Logistics. Jej główna działalność to obsługa bocznic kolejowych Grupy Azoty ZAK, spółki Silekol oraz fabryki Whirlpool we Wrocławiu. Poza myciem cystern wykonuje również napraw infrastruktury kolejowej oraz samego taboru.
W uroczystym otwarciu nowej myjni uczestniczyli także lokalni samorządowcy: prezydent Sabina Nowosielska i starosta Małgorzata Tudaj, które zgodnie przyznawały, iż cieszą się, że kolejna firma zainwestowała w Kędzierzynie-Koźlu, bo to dowód na to, że miasto i powiat są dobrym miejscem do rozwoju biznesu.
Napisz komentarz
Komentarze