Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 19 września 2024 18:32
Reklama
Reklama

W Kędzierzynie-Koźlu znów mają kształcić się przyszli kolejarze. Kierunek może ruszyć w przyszłym roku

W Kędzierzynie-Koźlu znów mają kształcić się przyszli kolejarze. Kierunek może ruszyć w przyszłym roku
Po ponad dwudziestoletniej przerwie w Kędzierzynie-Koźlu znów mają kształcić się przyszli kolejarze. Starostwo Powiatowe przymierza się do uruchomienia nowego kierunku nauczania w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących.

Potrzeba było dwóch dekad, aby powrócił pomysł kształcenia kolejarzy w Kędzierzynie-Koźlu. Firmy zajmujące się tą gałęzią transportu boleśnie odczuwają brak specjalistów. Remedium na ich bolączki ma być utworzenie klasy o profilu kolejowym. - W tej chwili nie ma szkolących się kolejarzy. Chcemy w porozumieniu z firmami kształcić specjalistów, których potrzebuje nasz rynek pracy - opowiada starosta powiatu Małgorzata Tudaj.

Pomysł zyskał akceptację zarządu powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego. Po przygotowaniu niezbędnej dokumentacji ma on trafić do kuratorium oświaty, które zaopiniuje utworzenie nowego kierunku. Najprawdopodobniej będzie to klasa o profilu technikum.

- Miałaby powstać w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Azotach. W pobliżu znajduje się kędzierzyńsko-kozielski oddział Grupy Azoty Koltar, która zajmuje się transportem kolejowym. Rozmawialiśmy z jej prezesem, firma jest zainteresowana kształceniem przyszłych kolejarzy i zadeklarowała wstępnie pomoc w organizacji praktyk i staży - opowiada starosta powiatu Małgorzata Tudaj.

Historia naszego miasta nierozerwalnie związana jest z koleją. To właśnie rozbudowa węzła kolejowego była przyczyną dynamicznego napływu ludności do Kędzierzyna, który rozpoczął się na przełomie XIX i XX wieku i był kontynuowany w kolejnych dziesięcioleciach. Dla potrzeb nowych pracowników kolei powstawały budynki mieszkalne przy obecnej ulicy Traugutta i Dworcowej. Z początku XX wieku po obu stronach torów powstawały całe osiedla kolejarskie, m.in. przy ulicy Moniuszki, Karola Miarki i Damrota. W 1979 roku wybudowano najwyższy w mieście gmach, 11-piętrowy wieżowiec przy alei Jana Pawła II. Rozwój kolei miał wpływ nie tylko na budownictwo mieszkaniowe. Z inicjatywy kolejarzy wybudowano m.i.n kościół św. Mikołaja, szpital oraz szkołę podstawową nr 1.

W 1952 roku istniejące w Kędzierzynie gimnazjum administracyjno-handlowe zostało przekształcone w technikum kolejowe, ale już po roku szkoła została przeniesiona do Gliwic. W 1959 roku w Kędzierzynie powstała szkoła zawodowa praktycznej nauki kolejarza, która cztery lata później zostaje przekształcona w Zasadniczą Szkołę Zawodową przy parowozowni i lokomotywowni. Przez kolejne lata każdego roku szkołę opuszczało średnio stu absolwentów, którzy pracowali na kolei w całej Polsce. Kres placówki przyszedł w latach 90. ubiegłego stulecia, kiedy wraz z rozwojem transportu kolejowego nastąpiło odwrócenie się od kolei. W 1999 roku ostatni absolwenci opuścili mury szkoły, która przestała istnieć.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PO_to_złodzieje 14.10.2019 15:21
Gdyby budowali, to byłoby dobrze, do tej pory oni tylko dywagowali o budowie... Czas pokaże.

Maciej K. 14.10.2019 08:19
Nieudacznicy - ten skrawek obwodnicy "budują" już kilkanaście lat !!!

Somsiad 13.10.2019 01:08
Glupoty gadacie. Jak swoje pieniadze wydajecie to ani zlotowki wiecej nie dam a samorząd to ma byc tanio i dobrze bo jak nie to k......!

Rychu, taki lepszy Ryszard 12.10.2019 16:26
Podpisanie umowy, Łopata nr1, koparka nr1, przelew nr1, kontrola nr1, zerwanie umowy nr1, drugi wykonawca, sprawa w sądzie, otwarcie. Będzie się działo... Tyle uroczystości do zorganizowania.

Graża 12.10.2019 13:10
pierwsza łopata, w sensie poroska przyjedzie znowu?

? 12.10.2019 12:44
Ok zobaczymy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ