Żegluga na Kanale Gliwickim w odwrocie. Mniej barek z węglem, więcej transportu drewna

16

Reaktywowany w 2017 roku transport towarów Kanałem Gliwickim wyraźnie spowolnił. Liczba barek transportujących węgiel drogą wodną z Gliwic do Wrocławia maleje z roku na rok – w 2021 przetransportowano towary o masie ośmiokrotnie niższej niż miało to miejsce w roku 2018.

Gdy w 2017 roku po latach przerwy pierwsze transporty węgla spłynęły z Gliwic w kierunku Wrocławia, entuzjastycznie zapowiadano, że żegluga śródlądowa w krótkim czasie będzie mogła rozwinąć skrzydła. Transport towarów po Kanale Gliwickim i drożnych odcinkach Odry miał być tańszy i bardziej ekologiczny w stosunku do transportu kołowego i kolejowego. Pierwsze miesiące napawały optymizmem, jednak już w 2019 roku nastąpił wyraźny spadek w liczbie barek płynących w kierunku Wrocławia.

Spadkowej tendencji nie udało się odwrócić w kolejnych latach. W 2018 roku na Kanale Gliwickim przeprowadzono blisko 16 tysięcy śluzowań (każda barka pokonująca trasę z portu w Gliwicach do Wrocławia i w odwrotnym kierunku odbywa 12 śluzowań na Kanale Gliwickim – na trasie jest 6 śluz), a drogą wodną spławiono blisko 207 tysięcy ton węgla. W ostatnich latach na wodach kanału zdecydowanie dominują już jednostki pasażerskie.

W 2021 roku na Kanale Gliwickim prześluzowano niespełna 5 tysięcy jednostek, a ledwie co piąte śluzowanie dotyczyło statków towarowych. Wśród nich coraz więcej jest jednostek transportujących drewno.

– Tonaż transportowanych ładunków wynosił 25.500 t. Ponad 4 tysiące śluzowań na tej drodze wodnej dotyczyło innych jednostek pływających, takich jak statki pasażerskie, wycieczkowe, służące do przewozu więcej niż 12 pasażerów oraz mniejsze, przeznaczone do uprawiania sportu lub rekreacji, np. kajaki, łodzie motorowe, itp., mogące zabrać na pokład nie więcej niż 12 pasażerów – przekazuje Linda Hofman, rzecznik prasowa PGW Wody Polskie, Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach.

Zarządca Kanału Gliwickiego spadek transportu towarów tłumaczy pandemią, zaznaczając jednak, że w czasie jej trwania droga wodna pozostawała otwarta dla żeglugi.

16 KOMENTARZE

  1. Napiszę takie moje małe sprostowanie…i dodam że pandemia nie ma tu nic do rzeczy.
    Pływałem w 2018 roku na statku Bizon, (już zresztą o tym pisałem wcześniej) otóż rok ten zaczął się jak każdy inny ,przyszła odwilż i praca się zaczęła. A pod koniec 2018 mieliśmy pogadankę z kierownictwem ot logistic,że jesteśmy nie opłacalni ,że koleją się bardziej opłaca-tak w skrócie.No i po tym większość statków wróciła do Szczecina.Teraz kolej wozi węgiel do Wrocławia.

    • KKZwierzyńcu! Nie PO to TerminaleKK z tajemniczymi właścicielami z siedzibą w Warszawie teren portu kupiły, by węgiel przeładowywać na barki! Port dziś to totalnie rozszabrowana ruina! Komu zależało, by zniknęło Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga na Odrze?

  2. Spadek transportu spowodowany wirusem? Co za bzdury. W 2018 sporo węgla płynęło barkami. Jest to oczywiście strata dla kolei. I już w 2019 stawka za dowóz węgla koleją do portu w Gliwicach była tak zawyżona przez PKP że stało się to nieopłacalne i węgiel z powrotem zaczął jeździć wagonami. Dlatego też port nie powstanie bo najwięcej straci na nim kolej.

  3. Węgiel vel wungel, nie ma co wozić polskiego węgla, bo Duda chce by go na 200lat starczyło. Sam to wykrzyczał! Nic na barki nie będzie ładowane bo pociągami węgiel dostarcza Kołyma, Workuta, no wiecie z Sołżenicyna to takie miejsca dobrowolnej pracy ochotników.

    Miliardy w remont kanału adolfka, by rosły wodorosty. Kolejny sukces może PiS odtrąbić…

    • Wiedeń przecież potrzebuje polski węgiel i polskie produkty, nic tak nie jest potrzebne miłośnikom Mozarta i tortu Sachera jak barki z węglem… Jeśli Czesi i Austriacy tego nie chcą sami przekopiemy ! Dziwię się, że jeszcze nie powstała spółka na miarę CPK, np KKW.

      Kanał do Wiednia imienia braci Kaczyńskich, na dyrektora proponuję posła PiS z Opola – Janusza Kowalskiego, nie z takimi projektami sobie poradził. A może dać ten pomysł komuś z PSL albo KO, niech spróbują coś zrobić i udowodnić potrzebę istnienia !

  4. I poco cała ta afera z niepotrzebnym portem w Koźlu? te wyjazdy Nowosielskiej wizyty Koperty jeszcze brakowało wizyty tego z W-wy który jak mówi po angielsku to wygląda jak by maił udar.

    • Für Deutschland, ma się rozumieć. Dziwię się ze Anita Gardias nie zrobiła śledztwa TVP o tej aferze.

  5. A co na to Marszalek Senatu, „Slomiany Zapal” przeszedl juz senatorom, a tyle grzmieli 22 czerwca 2021 Roku w KK!?⚡⚡⚡

  6. Za zgniłej komuny barki pływały nawet w nocy my obecnie 60 + jeszcze żyjący kanał Gliwicki nazywaliśmy autostradą obecnie zobaczyć barkę na kanale to święto. Nie wiem jak Niemcy sobie z tym poradzili ale na Renie barek zatrzęsienie

Skomentuj