Większa harmonia w „Dziewiątce”. Ruszył pierwszy taki projekt w Polsce

2

W Publicznej Szkole Podstawowej nr 9 odbyła się dziś inauguracja wewnętrznego programu „Harmonia w Szkole 2020” będącego pokłosiem dotychczasowych ogólnopolskich kongresów „Harmonia Edukacji”. Placówka będzie realizować nowoczesne spojrzenie na oświatę, które umożliwi uzyskanie harmonii w szkole.

„Harmonia w Szkole 2020” to projekt, który powstał we współpracy z Ośrodkiem Kształcenia Ustawicznego „Partner”, Polskiego Centrum Optymizmu i Urzędem Miasta w Kędzierzynie-Koźlu i jest pokłosiem dwóch organizowanych wcześniej Ogólnopolskich Kongresów „Harmonia Edukacji”. Tym razem projekt przenosi się do murów szkoły, pierwszą placówką która go realizuje jest Publiczna Szkoła Podstawowa nr 9.

– Projekt „Harmonia w Szkole” dziś po raz pierwszy rozpoczynamy w Publicznej Szkole Podstawowej nr 9. To szkoła, która rozpoczyna budowanie nowego stanu, czyli, jak mówią uczniowie, szkoły w której jest spokój, odwaga, rzetelność, ale i zabawa. To pierwszy krok, aby uczniowie mogli brać udział w generowaniu tego modelu. W zespole projektowym przeprowadziliśmy badania o zasięgu ogólnopolskim, które wykazało cztery aspekty. Zdrowie psychiczne i emocjonalne bardzo się pogorszyło, jest niska frekwencja ze względu na niską odporność uczniów, wzrosło wypalenie zawodowe nauczycieli, wzrosła migracja nauczycieli. Duża liczba uczniów jest objęta pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Dyrektorzy pytają siebie co dalej? – mówi Mirella Nawrot, z Ośrodka Doskonalenia i Kształcenia Ustawicznego „Partner”.

Realizacja projektu to przede wszystkim szkolenia dla nauczycieli, spotkania z dyrektorami, zadania do realizacji i spotkania z uczniami.

Projekt „Harmonia w Szkole” stwarza możliwości dla szkoły. Dziś mamy inaugurację świadomego rozwoju. W centrum zainteresowania są ludzie, pasje i rozwój. Ważne w projekcie jest wskazanie potrzeby dbania o swój dobrostan emocjonalny i psychiczny. To droga, która nas poprowadzi i odpowie na pytanie każdego z nas, gdzie jestem? dokąd zmierzam? – mówi dr Natalia Gumińska, adiunkt Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Dla Publicznej Szkoły podstawowej nr 9 to wielki krok w rozwoju, który niesie za sobą wiele ważnych zmian. Inny sposób patrzenia na relacje z uczniami, inny sposób kontaktu z uczniami i współpraca, która ma w efekcie doprowadzać do większej harmonii w szkole.

Chcemy spróbować wdrożyć zupełnie nowy sposób patrzenia na edukację, aby stworzyć drogę rozwoju w nowoczesnym kierunku. W naszej szkole rodzic, dziecko i nauczyciel powinni działać na tych samych prawach. Zmieniamy system współpracy, wdrażamy nowy pomysł na kontakt z radami rodziców, rodzicami i uczniami. W poniedziałki dzieci będą mogły kontaktować się ze mną, dyrektorem szkoły. W ten sposób chcemy budować nową jakość. Nie jesteśmy w stanie zmienić podstawy programowej, ale możemy decydować o tym, jak będzie realizowana, w jakiej atmosferze i z jakim nastawieniem – mówi Wojciech Czapla, dyrektor „Dziewiątki”.

Jak wyjaśnia Bożena Jankowska, kierownik wydziału oświaty i wychowania, pierwszą placówką realizującą ten projekt jest właśnie „Dziewiątka” ze względu na swoją innowacyjność.

– To szkoła, która jako pierwsza wprowadzała przeróżne nowości, drugi język, dołączanie do wielu edukacyjnych programów. To właśnie tu jest grono otwartych na zmiany nauczycieli, co naprawdę daje szansę na sukces. Szkoła, która się nie zmienia staje w miejscu, a jak stoimy w miejscu, to się cofamy. Zmieniają się dzieci, zmienia się świat, my nauczyciele też musimy się zmieniać – mówi Bożena Jankowska.

W planach wydziału oświaty jest wprowadzenie zmian w edukacji, również w innych placówkach.

 

2 KOMENTARZE

  1. Czyli kolejna biurokracja – na pewno trzeba będzie zrobić jakieś sprawozdanie z tego projektu, będą wnioski obowiązkowo, będzie trzeba robić ankiety podsumowujące, obowiązkowe szkolenia dla chętnych oczywiście, dzieci będą musiały zostać po godzinach na dodatkowych zajęciach – no bo trzeba się wykazać, będą … i tak dalej i tak dalej … byle do wakacji …

  2. Z dyrektorem w poniedziałki, z ojcem we wtorki, z matką w środy, z księdzem w czwartki, piątki i niedziele, z dziadkami w sobotę. I mamy pełną harmonię. Dziękuję za uwagę i zapraszam na dalsze odcinki.

Skomentuj