Więcej barek na Kanale Gliwickim i Odrze. Z Gliwic do Wrocławia popłynęło ponad 200 tys. ton węgla

6

Zakończył się sezon żeglugowy 2018 na Kanale Gliwickim i Odrze. Z portu w Gliwicach w kierunku Wrocławia wypłynęło w sumie 421 barek z węglem energetycznym. Łączna ilość surowca dostarczonego do wrocławskiej elektrociepłowni drogą wodną wyniosła 206 808 ton, o 63% więcej niż w poprzednim sezonie żeglugowym. Ładunek został dostarczony do portu w 105 pociągach, a łączna liczba przeładowanych wagonów wyniosła 3 834 sztuk.

Dostarczenie energetycznego paliwa do elektrociepłowni we Wrocławiu to intermodalny łańcuch logistyczny wykorzystujący 2 gałęzie transportu: kolejowy i wodny śródlądowy. Za organizację całej drogi przewozu węgla odpowiada Grupa Kapitałowa OT Logistics, lecz w realizację procesu zaangażowanych jest kilku podwykonawców.

Węgiel pochodzący z gliwickiej kopalni Sośnica jest przewożony do gliwickiego portu transportem kolejowym. Przewoźnikiem na tym odcinku jest narodowy operator PKP Cargo SA, a spedytorem firma Rentrans International Spedition Sp. z o.o. Przeładunkiem węgla z wagonów na barki zajmuje się Śląskie Centrum Logistyki S.A., które jest zarządcą portu w Gliwicach. Żegluga po Kanale Gliwickim i Odrze to już domena firmy OT Logistics S.A. – największego armatora śródlądowego w Polsce.

– Tegoroczny sezon żeglugowy na Odrze był bardzo udany. Dzięki współpracy ze Śląskim Centrum Logistyki oraz naszymi partnerami zwiększyliśmy wolumen przeładunków o 63% r/r do ok 207 tys. ton. Cieszy nas szczególnie fakt, że regularne transporty towarowe powróciły na Odrę i Kanał Gliwicki. Wciąż jednak wykorzystujemy potencjał dróg śródlądowych w niewielkim stopniu. Liczymy na to, że inwestycje związane z użeglownieniem Odrzańskiej Drogi Wodnej, takie jak niedawne ukończenie stopnia wodnego w Malczycach, przełożą się na większą liczbę przewozów, także na dłuższych trasach – mówi Andrzej Klimek, wiceprezes OT Logistics.

– Nasze możliwości przeładunkowe towarów masowych są znacznie większe niż wspomniane 207 tyś ton węgla i sięgają ok. 1 mln ton rocznie. Sukcesywnie modernizujemy nasze żurawie portowe oraz naszą infrastrukturę. Jesteśmy również gotowi na inwestycję w nowy sprzęt przeładunkowy, jeśli będzie taka potrzeba – dodaje Robert Goc, Dyrektor ds. Rozwoju w Śląskiego Centrum Logistyki S.A.

Na podkreślenie zasługują kolejne działania dążące do poprawy warunków nawigacyjnych na Odrze. 19 listopada 2018 r. w siedzibie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyło się spotkanie, na którym minister Marek Gróbarczyk zainicjował podpisanie listu intencyjnego w sprawie budowy nowych stopni wodnych. Jak zaznaczył minister, przygotowania do modernizacji Wisły i Odry są na zaawansowanym etapie. Nowe stopnie wodne w środkowym biegu Odry w połączeniu z kanałami żeglugowymi Odra-Szprewa oraz Hawela-Odra pozwolą na regularną żeglugę z Gliwic do Szczecina oraz Świnoujścia.

6 KOMENTARZE

  1. Tylko 206 tyś ton,miało być ponad 260 tyś…byśmy może tyle wywieźli ale czy wiecie że ot logistic nie płaciła nam przez 3 miesiące i musieliśmy strajkować przez miesiąc,teraz też jeszcze nie wypłacili wypłaty,spóźniają się już miesiąc,jedna z najgorszych polskich firm.
    PS. Podniecajcie się że tyle i tyle w przeciągu roku żegluga przewiozła ton węgla…bo na następny rok
    żegluga śródlądowa przewiezie 0 ton węgla i to w porywach!!!
    Mogą sobie modernizować Odrę,jak nikt nie będzie nią pływał,ha ha ha.HWDP OT LOGISTIC

  2. Czym tu się podniecać w latach 70 barki pływały na kanale przez całą dobę nazywaliśmy kanał Gliwicki autostradą. Można!!!!!!!!!!!!!! od 60 lat mieszkam w Blachowni i wiem co piszę

Skomentuj