Uczniowie dyskutowali o prawach dziecka. III edycja Debaty Oksfordzkiej

0

Stu uczestników, dwadzieścia siedem drużyn, czterdzieści pięć debat i trzydziestu sędziów. To statystyczny bilans tegorocznej, zdecydowanie najliczniejszej edycji debaty oksfordzkiej zorganizowanej przez II Liceum Ogólnokształcące w Kędzierzynie-Koźlu.

W tym roku rekordowa liczba uczniów wzięła udział w III edycji Debaty Oksfordzkiej, która odbywała się w Domu Kultury „Chemik” oraz w II Liceum Ogólnokształcącym w Kędzierzynie-Koźlu. Debaty odbywały się pod okiem 30-osobowego składu sędziowskiego, który oceniał dyskusje młodych ludzi w czterech kategoriach wiekowych.

W tym roku debata oksfordzka odbywa się w ramach IV Festiwalu Prawa Człowieka, młodzież rozmawiała o prawach dziecka w obliczu konfliktu zbrojnego. Organizatorami i koordynatorami debat jest Stowarzyszenie Mówców „Oratores” działające przyprz Liceum Ogólnokształcącym w Kędzierzynie-Koźlu.

Debata oksfordzka polega na przestrzeganiu pewnej formuły debatowania. Uczniowie są podzieleni na strony pro i kontra. Jest czterech mówców, każdy z nich ma określoną rolę w drużynie, mówcy mówią na zmianę, mogą zadawać pytania stronie przeciwnej. Werdykt wydają sędziowie, a marszałek pilnuje przebiegu debaty – mówi Przemysław Hołobut ze Stowarzyszenia Mówców „Oratores”.

Konkurs debat jest po to, aby ćwiczyć retorykę u młodych ludzi i rozpropagować formę debatowania. Warto uczyć się przemawiania, bo nie każdy jest dobrym mówcą, to się po prostu ćwiczy. Cieszę się, że nasza szkoła daje nam duże pole do popisu, bo możemy stworzyć swoja własną grupę – mówi Paweł Piasecki ze Stowarzyszenia Mówców „Oratores”.

Grono sędziowskie to osoby związane z sądownictwem, uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego i marszałkowie. Na podstawie przyznanych punktów wyłania się najlepszą drużynę debaty.

Skomentuj