Stan zaawansowania prac nad przebudową śluz w Sławięcicach i Nowej Wsi niebawem osiągnie 50 proc. Z tej okazji Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach zorganizowało konferencję poświęconą prowadzonej inwestycji. Po raz pierwszy od 80 lat można było zejść suchą nogą na dno śluzy w Sławięcicach.

Prace realizuje firma Skanska, która podpisała z zarządcą śluz umowę o wartości blisko 60,3 milionów złotych. Projekt „Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej – etap II” realizowany jest przy wsparciu środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Śluzy Sławięcice i Nowa Wieś są dwukomorowymi obiektami bliźniaczymi o 71,4m długości, 12m szerokości i spadzie 6,25m (6,20m spad na śluzie Sławięcice). W ramach prac modernizacyjnych wykonawca przebudowuje i remontuje odcinki awanportów, komór śluz oraz zajmuje się rekonstrukcją betonów głów dolnych i górnych wraz z dnem śluz. Wykona również remont części podziemnej i nadziemnej budynku sterowni oraz maszynowni zlokalizowanych na głowach śluzy. Uruchomione zostaną kanały obiegowe, zaś w awanportach dolnych powstaną pomosty umożliwiające załogom zejście na ląd.

Prace prowadzone są przy utrzymaniu żeglugi na kanale. – Obiekt jest cały czas czynny. Obecnie prowadzone są prace na komorze północnej, po ich zakończeniu i przepuszczeniu żeglugi zajmiemy się komorą południową – opowiada Łukasz Thenz firmy Skanska.

Równolegle do prowadzonych prac na śluzach, zarządca Kanału Gliwickiego przymierza się do jego pogłębienia. – Chcemy zmodernizować i pogłębić Kanał Gliwicki. To bardzo kosztowne zadanie, które wpisaliśmy do naszego wieloletniego planu inwestycyjnego. Kanał ma zostać przystosowany do trzeciej klasy żeglugowej, mieć minimalną głębokość 2,5 metra i 600-metrowy promień łuku drogi wodnej. Według koncepcji prace mogą pochłonąć ponad 700 milionów złotych – opowiadał Łukasz Lange, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach.

Prace remontowe na śluzach Sławięcice i Nowa Wieś mają zakończyć się z początkiem 2021 roku.

12 KOMENTARZE

    • Nu Pietja russkij trollu:
      Название аванпорта также является местом, где корабли ожидают входа в замок.
      Wot durak!!!

  1. Do@Wot durak. A od kiedy po Odrze i Kanale Gliwickim pływają okręty? Karabl to JEST okręt😀 A statek rzeczny – to……. zgadnij durak!!😀😂

    • Pjetja u tjebja patafon nerabotajet? a szto eto: речной корабль?
      Marjaki czornowomorja pazdrawlajet marjaki kaspijskowomorja.

  2. Widzę, że tutejsza ludzkość jest dosyć obcykana w j. rosyjskim😀

    To BARDZO DOBRZE!👍 W końcu język wroga trzeba znać😀 Moje gratulacje !!!😉

  3. Witam a skąd informacja o 80 latach moja babcia mieszkała od 46 roku na śluzie i pamięta co najmniej 2 razy wymienne czyszczenie komór (z remontem i malowaniem komór wewnątrz, oraz czyszczeniem dna) w latach 55-70 więc radzę sprawdzić dane…
    (mój pradziadek Wiktor Cichy był kierownikiem śluzy od 1946 roku do 1978 (już jako emeryt mieszkał do swojej śmierci wraz z rodziną na terenie śluzy). Opieram się na wspomnieniach żyjącej jeszcze babci i matki które tam mieszkały

Skomentuj