Remont linii kolejowej do Nysy: PKP PLK zwiększa zakres opracowywanych analiz

2

Pod koniec grudnia 2017 roku PKP Polskie Linie Kolejowe zleciły opracowanie studium wykonalności dla przebudowy trasy na odcinku od Kędzierzyna-Koźla do Legnicy. To popularny kierunek, na którego trasie znajdują się m.in. Głogówek, Prudnik i Nysa. Mimo że termin sporządzenia dokumentacji już minął, to wciąż nie znamy możliwych scenariuszy dla rewitalizacji trasy. Opóźnienie przewoźnik tłumaczy zwiększeniem zakresu prowadzonych analiz.

Postała w XIX wieku linia kolejowa nr 137 początkowo miała prowadzić z Legnicy do Koźla. Po 1945 roku PKP zadecydowała o jej wydłużeniu aż do Katowic. Proces elektryfikacji linii rozpoczęto w 1957 roku, ale zatrzymał się on na odcinku łączącym nasze miasto z Katowicami. W ostatnich latach kolej wykonała szereg prac na odcinku przebiegającym przez województwo śląskie.

Dwa lata temu PKP Polskie Linie Kolejowe wzięły na celownik odcinek z Kędzierzyna-Koźla aż do Legnicy. Za kwotę niespełna 7 milionów złotych przewoźnik zlecił opracowanie studium wykonalności, które miało wskazać najbardziej optymalny wariant przebudowy trasy o długości 220 kilometrów. Pod uwagę brano trzy warianty: zakładający elektryfikację obu torów, jednego z nich bądź żadnego.

Kilka tygodni temu upłynął planowy termin sporządzenia dokumentacji. Zwróciliśmy się do PKP PLK z pytaniem o efekty prac, jednak okazało się, że te będą kontynuowane.

– Po analizach, pierwotny zakres opracowania studium wykonalności, dla przyszłych prac na linii nr 137, na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica, został rozszerzony. Ma zostać opracowany dodatkowy wariant, dotyczący nowych rozwiązań układów torowych na stacjach i szlakach (m.in. wydłużenia torów stacyjnych, budowę bocznic). Takie rozwiązania są ważne m.in. dla rozwijającego się ruchu towarowego. W związku z tym prace nad studium będą trwały dłużej. Obecnie ustalany jest aneks do umowy – poinformował Bohdan Ząbek z PKP PLK S.A.

Prace na linii kolejowej nr 137 rozpoczną się nie wcześniej niż w 2020 roku. PKP PLK zamierza ubiegać się o dofinansowanie do remontu ze środków unijnych.

2 KOMENTARZE

  1. WYDLUZENIE TOROW STACYJNYCH,BUDOWA BOCZNIC? Przeciez to wszystko jest tyle ze zaniedbane i nikt z tego nie korzysta.Nikt nie przetacza dzis towarowki od Kozla Zachodniego po Nyse.Niech lepiej w tym studium pomysla o bocznicy do portu w Kozlu!!

Skomentuj