Pociągi do Raciborza przyspieszą. Inwestycja za 76 milionów złotych na finiszu

2

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w grudniu zakończyły rewitalizację  linii  Kędzierzyn-Koźle – Chałupki na odcinkach Bierawa – Nędza i Racibórz – Krzyżanowice. Pasażerowie korzystają z trzech przebudowanych stacji i przystanku. Wymienione są tory, naprawione mosty, dodatkowo zabezpieczone przejazdy. Wartość inwestycji dla lepszych połączeń pasażerskich i sprawnego przewozu towarów to ponad 76 mln zł z budżetu państwa.

– Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków budżetowych to lepsze połączenia w kraju oraz rozwój międzynarodowych przewozów pasażerskich i towarowych. Linia od Kędzierzyna Koźla do Chałupek, która po inwestycji zwiększa swoje możliwości, stanowi ważne połączenie w ciągu komunikacyjnym E 59, łączącym porty w Szczecinie i Świnoujściuze Śląskiem i przejściem granicznym w Chałupkach. – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Nędza, Kuźnia Raciborska i Dziergowice – pasażerowie wygodniej wsiądą do pociągów

PLK przebudowały 3 stacje: Nędza, Kuźnia Raciborska i Dziergowice oraz przystanek osobowy Tworków. Pasażerowie mają do dyspozycji 8 odnowionych peronów z wiatami, nowym oświetleniem, systemem oznakowania oraz nagłośnieniem.

– Prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poprawiły możliwości linii Kędzierzyn-Koźle – Chałupki. Dzięki nowym peronom podróżni łatwiej skorzystają z pociągów. Będą również efekty dla gospodarki, gdyż ładunki sprawniej pojadą koleją – mówi Jarosław Wieczorek, wojewoda śląski.

Perony zostały podwyższone, co znacznie ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów oraz są  dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji Kuźnia Raciborska została wyremontowana kładka dla pieszych, łącząca perony z budynkiem dworca.

Sprawny przejazd pociągów osobowych i towarowych

– Poprawa połączeń miedzy województwami oraz wzmacnianie roli transportu kolejowego jest ważne dla polepszenia warunków życia mieszkańców oraz gospodarki. Coraz sprawniejsza linia z Kędzierzyna-Koźla do Chałupek ma znaczenie dla rozwoju Opolszczyzny – mówi Adrian Czubak, wojewoda opolski.

Nowe urządzenia sterowania ruchem oraz wymiana 14 rozjazdów na stacjach, zapewnią większy poziom bezpieczeństwa. Bezpieczniej będzie także na 15 zmodernizowanych i przebudowanych przejazdach kolejowo-drogowych. Monitoring na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami zapewni lepszy nadzór w ruchu drogowym. W ramach inwestycji wyremontowano 35 km linii kolejowej oraz 27 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) m.in. dwa mosty – na rzece Psina o długości 91 m i na rzece Bierawka o długości 37 m. Na odcinku Racibórz – Krzyżanowice została kompleksowo wymieniona sieć trakcyjna.

Efekty zakończonych prac

Dzięki rewitalizacji linii (nr 151) na odcinkach Bierawa – Nędza i Racibórz – Krzyżanowice zwiększono prędkość do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i do 100 km/h dla pociągów towarowych (dotychczas 50/60 km/h), co wpłynie na lepszą przepustowość linii i sprawniejszy ruch pasażerski i towarowy. Na realizację zadania, ze środków budżetowych, PLK przeznaczyły ponad 76 mln zł.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu pn.: „Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki (granica Państwa)”, wartego ponad 296 mln zł, finansowanego z budżetu państwa. W 2017 roku na tym projekcie zostały zakończone prace na odcinku Krzyżanowice – Chałupki (ok. 31 mln zł), natomiast w 2019 roku PLK planują zakończenie o dokumentacji projektowej na przebudowę stacji Racibórz. Obecnie, PLK ogłosiły przetarg na przebudowę sieci trakcyjnej w stacji Krzyżanowice oraz na odcinku Krzyżanowice – Chałupki w ramach ww. projektu. Zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia 29 mln złotych.

Inwestycja na odcinkach Bierawa – Nędza i Racibórz – Krzyżanowice  w liczbach:

  • 35 km linii kolejowej,
  • 3 stacje i przystanek osobowy 
  • przebudowanych  peronów,
  • 27 obiektów inżynieryjnych,
  • 15 przejazdów kolejowo-drogowych.

2 KOMENTARZE

  1. Swietnie ze tak sie rewitalizuje linie kolejowe w naszym wojewodztwie!a jak sie ma 500 metrow toru do Portu w Kozlu?? Cos tam „ZDECHLO” ze KK 24 nie porusza tego tematu!?

Skomentuj