Pierwsze takie autobusy w Polsce będą jeździły naszymi ulicami. Elektryczne pojazdy marki MAN już jutro wyruszą w miasto

21

Dwa elektryczne autobusy MAN Lion’s City 12 już jutro będą jeździły ulicami naszego miasta – to pierwsze takie pojazdy w Polsce. Autobusy są nie tylko ekologiczne, ale i zastosowano w nich nową technologię oszklenia. Designerskie wnętrze zaprojektował Miejski Zakład Komunikacji w Kędzierzynie-Koźlu.

Autobusy prezentują się imponująco, są bardzo nowoczesne i oferują pasażerom prawdziwy komfort jazdy. Na swój pokład zabierają 80 osób i na jednorazowym ładowaniu baterii są w stanie przejechać 300 kilometrów. Wyposażone zostały m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, łącza do USB i WiFi. Elektryczne autobusy będą obsługiwać pasażerów linii numer 3, kursując między Pogorzelcem, Śródmieściem, Kuźniczkami, a osiedlem Piastów.

Autobusy zostały zakupione dzięki projektowi pn. „Zakup 2 autobusów elektrycznych zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania pojazdów, celem zapewnienia obsługi obszaru śródmiejskiego w Kędzierzynie-Koźlu”, prowadzonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach „Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”. Koszt dwóch pojazdów wyniósł ponad 5,5 mln zł, z czego niespełna 3,9 mln pochodziło z Brukseli.

To dwa pierwsze elektryczne autobusy marki MAN w Kędzierzynie-Koźlu, ale i całej Polsce. Autobusy są w wersji bardzo nowoczesnej, nie tylko jako pojazd elektryczny, ale też designersko zaprojektowany jest w każdym szczególe. Wnętrze opracowaliśmy sami, doglądając każdego etapu wykonania. W planach MZK są kolejne dwa autobusy elektryczne, złożyliśmy już projekt – mówi Joanna Koziarska, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Kędzierzynie-Koźlu.

Przed nami dwa pierwsze pojazdy elektryczne naszej marki w Polsce. To są techniczne cuda, to wozy, które są produkowane drugi rok, ale dopiero teraz weszły na rynek polski. Mamy największą baterię ze wszystkich producentów autobusów, stanowi substytut zbiornika paliwa w tradycyjnym autobusie. Bateria ma moc 480kWh, co pozwala w praktyce przejechać 300 kilometrów bez ładowania. Na potrzeby Kędzierzyna-Koźla poszliśmy w trwałość baterii, będą zasięgi nieco krótsze, ale będzie to miało przełożenie na okres użytkowania. Autobus jest doposażony zgodnie ze wszystkimi standardami zarówno dla matek z dziećmi, jak i osób niepełnosprawnych. Jest bardzo przestrzenny, ma nową technologię zabudowy wnętrza i strony zewnętrznej. To technologia klejenia bardzo dużych szyb – mówi Zdzisław Kyrkosz, regionalny kierownik sprzedaży autobusów firmy MAN.

Razem z prezes Joanną Koziarską symboliczne klucze do autobusów odebrała prezydent Kędzierzyna-Koźla Sabina Nowosielska.

 

 

21 KOMENTARZE

  1. Ok, autobusy już są w K-K, ale czy zostanie skorygowany proponowany rozkład przystanków dla linii po której będą się poruszać? Tzn. powrót do pierwotnej koncepcji z przystankiem na ulicy Kosmonautów, zamiast dwóch przystanków (ul. Harcerska i ul. Pionierów) w bardzo wątpliwych lokalizacjach, przy ruchliwych skrzyżowaniach, w pobliżu wylotów dróg rowerowych?

  2. Oj znowu lansik. Jak do sukcesu to wszyscy a do porażki i tu nie ma winnych wiec powtórze … I czym się tu chwalić ? Tylko głupotą bo nie można nazwać tego ekologiczną inwestycją. Dwa pojazdy które tylko obsłużą część miasta i to Kędzierzyna. A miasto i tu uwaga dla włodarzy to Koźle, Kłodnica, Azoty, Blachownia , Sławięcice itd. Nie tylko Kędzierzyn… Jeśli chcieli ekologicznie to trzeba było zakupić pojazdy bez podłogi rodem z Flinstonów. Pasażerowie nogami napędzali by owy pojazd…. A tak poważnie to brakuje taboru który się niestety starzeje a nowego nie ma lub kupuje się nie to co trzeba. Brawo władzuni. Proponuje złotą muszlę toaletowa jako nagrodę i wyróżnienie !

  3. Czyli tylko UM Nowosielskiej było stać na takie cuda czy inni stwierdzili że te autobusy są do niczego?
    Bruksela dała a Niemcy zabrali ale dodali torcik od senatora.
    Ile cykli ładowania wytrzymują akumulatory?
    Kto ugasi pożar takich akumulatorów?
    Trolejbusy są lepsze i tańsze w eksploatacji.

    • MAN ma duże zakłady produkcyjne w Polsce przeniesione z Poznania do Starachowic parę lat temu. Słyszałem na rosyjskim forum eksperckim, że jazda takim autobusem powoduje łupież jak u Jarosława Naczelnego.

  4. …doposażony zgodnie ze wszystkimi standardami zarówno dla matek z dziećmi, jak i osób niepełnosprawnych…

    Czyli nie dla mężczyzn samotnie wychowujących dzieci?!

    …doposażony zgodnie ze wszystkimi standardami zarówno dla RODZICÓW z dziećmi, jak i osób niepełnosprawnych…

  5. ujowe, bo trasa „3” to slalom gigant i taka 12m krowa będzie miała problemy z operowaniem na tej trasie. Lepiej na tej trasie sprawdzały się zwrotniejsze SORy o mniejszym promieniu skrętu (podobno to był koronny argument przez wzbranianiem się puszczana 12m solarisów na tej trasie, bo były problemy z zawracaniem i skręcaniem – wide zawrotka w Lenartowicach)

  6. Serdecznie dziękuję za nową trasę nowych autobusów.Zmiana rozkladu MZK zmusi mnie do kupna auta,ponieważ stracę możliwość dojazdu do pracy autobusem.W imieniu ekologii dziękuję również,jako ze dwoje pracujących małżonków musi mieć dwa auta.Jeśli władze zastanawiają się,dlaczego miasto pustoszeje,to mają jak na dloni jeden z powodów:niby mieszkamy w mieście,a dojazd jak ze wsi.

Skomentuj