Opony zimowe i całoroczne – które wybrać?

0

Większość polskich kierowców wymienia opony zimowe na letnie i na odwrót. Wiąże się to z koniecznością zakupu dwóch typów ogumienia. Popularną alternatywą dla takiego rozwiązania są opony całoroczne, pasujące do jazdy zarówno zimą, jak i latem. Ogumienie całoroczne pod względem właściwości i budowy przypomina opony zimowe. Jakie są najważniejsze różnice między tymi oponami? Które najbardziej opłaca się zakupić?

Opony zimowe i całoroczne – różnice

Opony całoroczne (wielosezonowe) mają nieco wspólnego z oponami zimowymi. Oba typy ogumienia mają podobną budowę bieżnika – występują tu drobno ponacinane lamele, służące do wgryzania się w śnieg i błoto pośniegowe.

Najważniejsza różnica między oponami zimowymi a całorocznymi dotyczy gęstości lameli w bieżniku. W oponach zimowych stosuje się inną mieszankę gumową niż w ogumieniu całorocznym. Zimówki zbudowane są z dość miękkiej gumy, nieprzystosowanej do wysokich temperatur. Upalnym latem klasyczne opony zimowe piszczą podczas kontaktu z rozgrzaną jezdnią i mocno odkształcają się na asfalcie. Tworzywo, z którego wykonane są opony całoroczne musi sprawdzić się zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach.

Cechy opon całorocznych

Opony całoroczne są bardziej wytrzymałe i mniej podatne na zużycie aniżeli opony zimowe. Twarda mieszanka gumowa, z jakiej zostały wykonane, ogranicza hałas tłoczenia. Jest ona jednak miększa od gumy w oponach letnich.

Kierowca, który decyduje się na zakup opon wielosezonowych, musi pamiętać, że jazda na nich oznacza gorsze hamowanie i trudniejsze prowadzenie w ekstremalnych warunkach pogodowych. Nie powinni w nie inwestować mieszkańcy górskich terenów, narażeni na trudne warunki jazdy, zwłaszcza zimą.

Nie będzie to także dobry wybór dla miłośników dynamicznej jazdy, szybkiego pokonywania zakrętów i dużego przyspieszenia. Opony całoroczne nie pasują do dużych, ciężkich i mocnych aut, np. samochodów sportowych, SUV-ów.

Ogumienie całoroczne jest idealne podczas średnich temperatur, niewielkiej połaci śniegu i lodu – optymalny czas na nie to wiosna i jesień. Mogą w nie zainwestować mieszkańcy dużych miast, poruszający się głównie po dobrze utrzymanych i regularnie odśnieżanych drogach. Większość rodzin – jeśli dysponuje dwoma samochodami – decyduje się na montaż opon wielosezonowych w drugim, rzadziej używanym aucie.

Opony zimowe i całoroczne – porównanie cen

Co bardziej się opłaca – opony całoroczne czy zimowe? Aby to określić, weź pod uwagę cenę jednostkową oraz zużycie opon. Biorąc pod uwagę opony tej samej klasy, ogumienie całoroczne będzie znacznie droższe niż zimówki. Istnieje jednak pewien haczyk. Zakup jednego kompletu opon całorocznych wyniesie Cię mniej niż kupienie jednocześnie opon zimowych i letnich. Co więcej, jeżdżąc na oponach całorocznych oszczędzisz na wizytach w warsztatach wulkanizacyjnych.

Jeśli chodzi o zużycie opon, weź pod uwagę potencjalne trasy, jakie będziesz pokonywać. Większość kierowców jest zgodna: korzystanie z opon wielosezonowych jest opłacalne tylko w przypadku stosunkowo niewielkich przebiegów rocznych (do 25-50 tysięcy km). Ogumienie całoroczne powinno się wymieniać po 5-6 latach użytkowania.

Niezależnie, czy wybierasz opony zimowe, czy całoroczne, wymieniaj je w profesjonalnym serwisie wulkanizacyjnym. Nie należy sugerować się wielkością miasta – dobrego wulkanizatora znajdziesz tak w miastach wojewódzkich, jak i mniejszych miejscowościach. Wymiana opon w Kędzierzynie-Koźlu, Suwałkach, Zamościu, Giżycku czy Puszczykowie jest jak najbardziej możliwa i utrzymana na tak samo dobrym poziomie, jak w Białymstoku, Warszawie czy Poznaniu.

Artykuł sponsorowany

Skomentuj

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj