Wody Polskie w Gliwicach były dziś gospodarzem konferencji z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, Delegatury Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu i głównych wykonawców, tematem której była modernizacja śluzy Januszkowice. Realizowane w ramach projektu zadania umożliwią poprawę żeglowności.
Celem rozwoju i usprawnienia śródlądowej drogi wodnej na Odrze w grudniu zeszłego roku dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach Mirosław Kurz podpisał zdalnie z prezesem firmy wykonawczej PORR S.A. Piotrem Kledzikiem umowę na wykonanie robót budowlanych na śluzie na stopniu wodnym Januszkowice.
Prace realizowane są w ramach Projektu pn. „Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Januszkowice, wraz z przebudową awanportów”. Zakres przedmiotowych robót obejmuje przebudowę istniejącej śluzy małej, poprzez jej częściową rozbiórkę i budowę w jej miejscu nowej śluzy o parametrach 190m długości użytkowej i 12m szerokości użytkowej, wraz z wyposażeniem technicznym, mechanicznym i hydraulicznym oraz przebudowę istniejącej komory pociągowej.
W ramach prac na obiekcie wykonywana jest regulacja prawego brzegu rzeki Odry poniżej jazu i wylotu z MEW na stopniu wodnym, wraz z wykonaniem opaski brzegowej i przebudową tamy rozdzielczej od wody dolnej, jak również modernizacja infrastruktury i obiektów towarzyszących.
– Z uwagi na przeszkody głęboko pod ziemią, były poważne problemy na etapie pogrążania. W miejscu małej śluzy, po wyburzeniu, mamy do zrealizowania dużą śluzę. W następnej kolejności wyremontujemy dużą śluzę. Cała inwestycja przewiduje również wykonanie awanportów, sterowni oraz budynku socjalnego – relacjonuje Marek Owsianik, kierownik budowy.
– Jest to modernizacja śluzy, kolejny element Odrzańskiej Drogi Wodnej. Śluza po modernizacji będzie spełniała klasę 5A żeglowności. Środki na inwestycję pochodzą z Unii Europejskiej oraz Skarbu Państwa. Całkowity koszt modernizacji wynosi 171 milionów złotych. Termin realizacji inwestycji planowany jest na czwarty kwartał 2022 roku – mówił Mirosław Kurz, Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach.
Znowu artykuł tak naprawdę o niczym. Co przeciętnego mieszkańca może interesować śluza w Januszkowicach tym bardziej że jest już w innym powiecie ? Żeby jeszcze coś na Odrze pływało oprócz śmieci. Może napiszcie co dalej z portrm kozielskim czy hospicjum – czy działa ? Tematów jest wiele i to dużo ciekawszych niż ten powyższy. No chyba że ma promować znowu władzunie…..
śluza Januszkowice jest na granicy powiatów a nie w innym powiecie.
Śluza Januszkowice znajduje się w posłowie w Januszkowicach a w połowie Poborszowie (powiat KK) prezentowana inwestycja jest w naszym powiecie ?
Kukizowiec z Piotrem nie do końca macie racje. Tak jak pół racji ma cała goła prawda. Umowna granica przechodzi przez środek lecz sama śluza już nie jest w powiecie KK.
czy będzie tam kładka dla pieszych i rowerzystów?
Niedawno tam byłem. Rzeczywiście potężna inwestycja. ?
Szkoda że tym nie zajmuje się PełO. Mieliby na 50 lat roboty?
Tak samo jak ze zbiornikiem retencyjnym Racibórz. Za ukochanej PełO, miał być skończony za 100 lat. Tylko te francowate PiS-iory się wyrychliły (nie wiadomo po co) i zbiornik już pracuje?
Za PO zmodernizowano służy na Kanale Gliwickim. Za Pisiorow dokończono modernizację jednej, a o remoncie drugiej słyszę od 2 lat.
Ty. Krzywa buźka. Ty nigdy nie zmądrzejesz.
Nie bedzie kladki pieszo -rowerowej, to jest obiekt hydrotechniczny , a nie spacerowka, jak na przekopie mierzei wislanej czy jezdnia nad tama przy jeziorze Nyskim i Otmuchowskim
A dlaczego na obiekcie hydrotechnicznym nie można zrobić przejścia dla pieszych?
Po Niemcach przejęliśmy niezrujnowany port z jego infrastrukturą także kolejową. Przepływny był cały szlak wodny od Koźla do Szczecina. Przeładunek towarów w porcie trwał 24/24 h. Na bieżąco robiono przeglądy i remonty. Przyszedł Balcerowicz z terapią szokową i PP Żegluga na Odrze zostało zlikwidowane. Komu na tym zależało?
Volvo, Scanii, DAF, Renault, Daimler-Benz, Tatra i Kamaz
Pisiorowatemu rządowi na tym zależy, żeby żegluga na Odrze nie ruszyła. Na razie skutecznie blokują rozpoczęta inwestycje w Porcie
Za przeprowadzenie takiej terapii wstrząsowej nie powinieneś zapominać, że to jest profesor Balcerowicz.
Należy mu się. Psia mać
Nie rozumiem dlaczego przy tak dużej inwestycji nie pomyślano o budowie lekkiego mostu do 3.5 t i likwidacji niepraktycznego promu. Ach ta władza!!!
Matko boska może się za to ktoś w końcu weźmie…. tyle kasy poszło na śluzę w Sławięcicach ..tyle w Blachowni Nowa Wieś Kto z Was widział barkę?????