Wody Polskie w Gliwicach były dziś gospodarzem konferencji z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, Delegatury Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu i głównych wykonawców, tematem której była modernizacja śluzy Januszkowice. Realizowane w ramach projektu zadania umożliwią poprawę żeglowności.
Celem rozwoju i usprawnienia śródlądowej drogi wodnej na Odrze w grudniu zeszłego roku dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach Mirosław Kurz podpisał zdalnie z prezesem firmy wykonawczej PORR S.A. Piotrem Kledzikiem umowę na wykonanie robót budowlanych na śluzie na stopniu wodnym Januszkowice.
Prace realizowane są w ramach Projektu pn. „Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Januszkowice, wraz z przebudową awanportów”. Zakres przedmiotowych robót obejmuje przebudowę istniejącej śluzy małej, poprzez jej częściową rozbiórkę i budowę w jej miejscu nowej śluzy o parametrach 190m długości użytkowej i 12m szerokości użytkowej, wraz z wyposażeniem technicznym, mechanicznym i hydraulicznym oraz przebudowę istniejącej komory pociągowej.
W ramach prac na obiekcie wykonywana jest regulacja prawego brzegu rzeki Odry poniżej jazu i wylotu z MEW na stopniu wodnym, wraz z wykonaniem opaski brzegowej i przebudową tamy rozdzielczej od wody dolnej, jak również modernizacja infrastruktury i obiektów towarzyszących.
– Z uwagi na przeszkody głęboko pod ziemią, były poważne problemy na etapie pogrążania. W miejscu małej śluzy, po wyburzeniu, mamy do zrealizowania dużą śluzę. W następnej kolejności wyremontujemy dużą śluzę. Cała inwestycja przewiduje również wykonanie awanportów, sterowni oraz budynku socjalnego – relacjonuje Marek Owsianik, kierownik budowy.
– Jest to modernizacja śluzy, kolejny element Odrzańskiej Drogi Wodnej. Śluza po modernizacji będzie spełniała klasę 5A żeglowności. Środki na inwestycję pochodzą z Unii Europejskiej oraz Skarbu Państwa. Całkowity koszt modernizacji wynosi 171 milionów złotych. Termin realizacji inwestycji planowany jest na czwarty kwartał 2022 roku – mówił Mirosław Kurz, Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach.
Znowu artykuł tak naprawdę o niczym. Co przeciętnego mieszkańca może interesować śluza w Januszkowicach tym bardziej że jest już w innym powiecie ? Żeby jeszcze coś na Odrze pływało oprócz śmieci. Może napiszcie co dalej z portrm kozielskim czy hospicjum – czy działa ? Tematów jest wiele i to dużo ciekawszych niż ten powyższy. No chyba że ma promować znowu władzunie…..
śluza Januszkowice jest na granicy powiatów a nie w innym powiecie.
Śluza Januszkowice znajduje się w posłowie w Januszkowicach a w połowie Poborszowie (powiat KK) prezentowana inwestycja jest w naszym powiecie 😉
Kukizowiec z Piotrem nie do końca macie racje. Tak jak pół racji ma cała goła prawda. Umowna granica przechodzi przez środek lecz sama śluza już nie jest w powiecie KK.
czy będzie tam kładka dla pieszych i rowerzystów?
Niedawno tam byłem. Rzeczywiście potężna inwestycja. 😕
Szkoda że tym nie zajmuje się PełO. Mieliby na 50 lat roboty😄
Tak samo jak ze zbiornikiem retencyjnym Racibórz. Za ukochanej PełO, miał być skończony za 100 lat. Tylko te francowate PiS-iory się wyrychliły (nie wiadomo po co) i zbiornik już pracuje😎
Za PO zmodernizowano służy na Kanale Gliwickim. Za Pisiorow dokończono modernizację jednej, a o remoncie drugiej słyszę od 2 lat.
Ty. Krzywa buźka. Ty nigdy nie zmądrzejesz.
Nie bedzie kladki pieszo -rowerowej, to jest obiekt hydrotechniczny , a nie spacerowka, jak na przekopie mierzei wislanej czy jezdnia nad tama przy jeziorze Nyskim i Otmuchowskim
A dlaczego na obiekcie hydrotechnicznym nie można zrobić przejścia dla pieszych?
Po Niemcach przejęliśmy niezrujnowany port z jego infrastrukturą także kolejową. Przepływny był cały szlak wodny od Koźla do Szczecina. Przeładunek towarów w porcie trwał 24/24 h. Na bieżąco robiono przeglądy i remonty. Przyszedł Balcerowicz z terapią szokową i PP Żegluga na Odrze zostało zlikwidowane. Komu na tym zależało?
Volvo, Scanii, DAF, Renault, Daimler-Benz, Tatra i Kamaz
Pisiorowatemu rządowi na tym zależy, żeby żegluga na Odrze nie ruszyła. Na razie skutecznie blokują rozpoczęta inwestycje w Porcie
Za przeprowadzenie takiej terapii wstrząsowej nie powinieneś zapominać, że to jest profesor Balcerowicz.
Należy mu się. Psia mać
Nie rozumiem dlaczego przy tak dużej inwestycji nie pomyślano o budowie lekkiego mostu do 3.5 t i likwidacji niepraktycznego promu. Ach ta władza!!!
Matko boska może się za to ktoś w końcu weźmie…. tyle kasy poszło na śluzę w Sławięcicach ..tyle w Blachowni Nowa Wieś Kto z Was widział barkę?????