Mieszkanka naszego powiatu padła ofiarą oszustwa. Straciła ponad 130 tysięcy złotych

8

Oszuści działają na wiele różnych sposobów. Podszywają się między innymi pod policjantów, prokuratorów, czy też doradców finansowych. Dzwonią, wysyłają wiadomości za pomocą poczty elektronicznej, różnego rodzaju komunikatorów oraz sms-ów. Jedna z mieszkanek powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego straciła w ten sposób ponad 130 tysięcy złotych. Dlatego bądźmy zawsze ostrożni i nie dajmy się zwieść.

W dzisiejszych czasach bardzo często słyszy się o różnego rodzaju oszustwach. Niejednokrotnie sami otrzymujemy wiadomości z różnymi linkami lub odbieramy połączenia, w których rozmówca podaje się za policjanta, prokuratora, czy też pracownika banku i nakłania nas do podania danych wrażliwych, czy też przelania oszczędności na podane konto. Tylko od początku listopada 2021 roku, policjanci otrzymali kilkanaście zgłoszeń, w których mieszkańcy powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego padli ofiarą oszustów. Na szczęście zdecydowana większość prób podjętych przez nich nie powiodła się. Coraz mniej osób daje się zwieść, a świadomość społeczeństwa dotycząca tego procederu rośnie z każdą próbą.

Jednak zdarzają się osoby, które mimo to dają się oszukać. Tak też się stało tym razem. Do jednej z mieszkanek naszego powiatu zadzwoniła osoba podająca się za doradcę finansowego. W trakcie rozmowy nakłoniła niczego nieświadomą kobietę aby podała dane do konta bankowego. Niestety okazało się, że osoba ta nie była doradcą finansowym tylko oszustem, a z konta pokrzywdzonej „wyprowadziła” ponad 130 tysięcy złotych.

Nie dajmy się zwieść obietnicom i zapewnieniom, że mamy do czynienia z uczciwą osobą. Jeśli jesteśmy proszeni o weryfikację, czy też podanie jakiś brakujących danych, skontaktujmy się osobiście z usługodawcą i wyjaśnijmy sprawę. Nie podawajmy nieznanym nam osobom żadnych danych osobowych, ani numerów kart płatniczych. Zrozumiałe jest, że w dobie ciągłego pośpiechu, każdy szuka rozwiązań pozwalających na oszczędność czasu, ale w tym przypadku możemy stracić bardzo wiele. Nowe technologie ułatwiają nam codzienne sprawy lecz niosą za sobą także zagrożenia. Bądźmy zawsze ostrożni i nigdy nie działajmy w pośpiechu.

Apelujemy też do wszystkich, by nie dali się zwieść oszustom, którzy przesyłają informacje zawierające jakiekolwiek linki do „kliknięcia” czy też usiłują uzyskać dane autoryzacyjne kodu blik do płatności. W ostatnim czasie wiele osób otrzymało wiadomość informującą o tym, że ktoś wysłał nam przelew na telefon oraz by skorzystać z podanego w wiadomości linku. Zanim podejmiemy jakiekolwiek kroki zweryfikujmy otrzymaną wiadomość. Bądźmy ostrożni i nie klikajmy w załączone linki.

O zagrożeniach rozmawiajmy, także z biskimi. Wykorzystujmy do tego celu rodzinne spotkania, świąteczne obiady, czy przypadkowe wizyty. Informujmy i przypominajmy naszym rodzicom i dziadkom o tych procederach. Ostrzegajmy przed osobami, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość i ufność. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni i będzie nakłaniał do podania danych osobowych, numeru konta oraz karty płatniczej lub będzie prosił o szybkie pożyczenie dużej sumy pieniędzy bądź przekazanie jej jako gwarancji rozwiązania jakiegoś problemu. Zwróćmy też uwagę na tego typu zagrożenie samotnym seniorom mieszkającym w naszym otoczeniu. Pamiętajmy, zwykła ostrożność i wiedza o metodach działania przestępców może uchronić starsze osoby przed utratą oszczędności ich życia. Im większa będzie nasza świadomość, tym oszustom będzie trudniej osiągnąć cel.

8 KOMENTARZE

  1. A co na to nasza władza ,czy telefon z którego dzwonił oszut ,można namierzyć ,czy pieniądze przelane z banku na konto oszusta można zablokowac ?

  2. Jakoś dziwne się wydaje że oszuści bezbłędnie typują swoje ofiary i wiedzą którzy mają pieniądze.Przepytać i przesłuchać znajomych i najbliższych poszkodowanych a okaże się że to oni dzielą się informacjami z postronnymi osobami.Czuwaj!

Skomentuj