Kontrolerzy NIK wzięli pod lupę dworzec w Kędzierzynie. Po przebudowie wciąż sporo do poprawy

6

Inspektorzy Najwyższej Izby Kontroli przyjrzeli się siedmiu dworcom zmodernizowanym w latach 2014-2017. Celem kontroli było sprawdzenie, w jakim stopniu przeprowadzone modernizacje przyczyniły się do poprawy dostępności dworców dla osób niepełnosprawnych. Wśród skontrolowanych obiektów znalazł się dworzec w Kędzierzynie-Koźlu, a raport wskazuje szereg barier dla osób z niepełnosprawnościami.

Pod lupą inspektorów z NIK znalazły się dworce w Kędzierzynie-Koźlu, Opolu, Pile, Bydgoszczy, Kaliszu, Krakowie i Szczecinie. Kontrola miała na celu zweryfikowanie, jak przeprowadzone modernizacje wpłynęły na dostępność do obiektów dla osób niepełnosprawnych. W żadnym przypadku nie stwierdzono, aby napotkane przeszkody wykluczały możliwość korzystania z transportu kolejowego.

Jak czytamy w raporcie pokontrolnym, najwięcej barier napotkały osoby z wadami wzroku (55 proc. stwierdzonych przeszkód), 39 proc. przeszkód dotyczyły osób z ograniczeniami ruchowymi, 6 proc. wykazanych przypadków dotyczyło osób z deficytem słuchu.

Jak kontrolerzy NIK ocenili dworzec w Kędzierzynie-Koźlu?

„Wyniki kontroli wskazują, że polepszeniu uległa dostępność dworca dla pasażerów z niepełnosprawnością. Kontrola wykazała jednak, że dworzec nie był wyposażony w urządzenia zapewniające informację głosową. Nie wykonano także ścieżek prowadzących z budynku dworca kolejowego do miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością, a także do przystanku komunikacji miejskiej oraz ogólnodostępnego parkingu. Na części schodów brakowało obustronnych poręczy. Stwierdzono także brak wizualnego oznakowania tras dojścia do poszczególnych stref terenu dworca kolejowego, takich jak postój taksówek, ogólnodostępny parking, czy miejsca postojowe dla pojazdów przewożących uprawnione osoby z niepełnosprawnością. Wyznaczono tylko jedno miejsce parkingowe dla uprawnionej osoby z niepełnosprawnością.

Zrealizowana w latach 2014-2015 przebudowa dworca kolejowego w Kędzierzynie-Koźlu pochłonęła 14,5 miliona złotych. W ramach trwającego remontu linii kolejowej E30 z Kędzierzyna-Koźla do Opola  na naszym dworcu wyremontowane zostaną perony oraz przejście podziemne. Prace mają zakończyć się w 2021 roku.

6 KOMENTARZE

  1. Ciekawe kto dokonał odbioru jak tyle poprawek ? Tu w tym mieście wiecznie jakieś ślizganie się co do jakości wykonanych robót publicznych wiele tego by było i cisza .

    • Ty „stary kolejarz” nie wiesz? Idź i zobacz. Od jakiegoś czasu czytam Twoje komentarza. Są najmniej merytoryczne ze wszystkich. Piszesz żeby pisać. Za wiele wpisów powinieneś/aś się po prostu wstydzić. Pozdrawiam.

Skomentuj