Kolejna duża inwestycja na Odrze. Niebawem ruszy modernizacja śluzy Januszkowice

13

Celem rozwoju i usprawnienia śródlądowej drogi wodnej na Odrze w dniu 31.12.2020 r. Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach Mirosław Kurz podpisał zdalnie z Prezesem firmy wykonawczej PORR S.A. Piotrem Kledzikiem umowę na wykonanie robót budowlanych na śluzie na stopniu wodnym Januszkowice w województwie opolskim.

Prace realizowane będą w ramach Projektu pn. „Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Januszkowice wraz z przebudową awanportów”. Zakres przedmiotowych robót obejmuje przebudowę istniejącej śluzy małej poprzez jej częściową rozbiórkę i budowę w jej miejscu nowej śluzy o parametrach 190m długości użytkowej i 12m szerokości użytkowej wraz z wyposażeniem technicznym, mechanicznym i hydraulicznym oraz przebudowę istniejącej komory pociągowej. W ramach prac na obiekcie wykonana zostanie także regulacja prawego brzegu rzeki Odry poniżej jazu i wylotu z MEW na stopniu wodnym wraz z wykonaniem opaski brzegowej i przebudową tamy rozdzielczej od wody dolnej, jak również modernizacja infrastruktury i obiektów towarzyszących.

Modernizacja śluzy, podjęta z uwagi na jej intensywną eksploatację, przyczyni się do uzyskania przez administratora obiektu pewności co do bezpieczeństwa jego użytkowania, zarówno przez użytkowników jak i obsługę. Rezultatem zrealizowanej inwestycji będzie także większe wykorzystanie przyjaznego środowisku transportu i utrzymanie parametrów śródlądowych dróg wodnych.

Przekazanie placu budowy planowane jest na pierwszą połowę stycznia 2021 r., tak aby Wykonawca mógł bezzwłocznie rozpocząć prace. Zakończenie inwestycji przewidywane jest na IV kwartał 2023 r. Całkowita jej wartość to 171,52 mln zł. Projekt współfinansowany jest z PROGRAMU OPERACYJNEGO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014-2020.

13 KOMENTARZE

  1. A kogo interesuje prywatny port w Koźlu chyba widział co kupuje chyba że ktoś mu coś naobiecywał i teraz ma problem i musi coś oddać.

  2. Jeśli chodzi o port kozielski to kto pozwolił na dewastacje w 2006 roku ? To wówczas wszystkie żurawie i inne urządzenia które jeszcze były w całości pocięto na złom. Zresztą pragnę zauważyć ile firm padło na terenie Koźle i portu w ostatnich 30 latach. A więc: PKS, PRDiM (24 kwietnia), młyn czyli PZZ, Centrozłom, CPN dwie bazy, PTHW, PHS/Posti i port kozielski , a tego jest więcej.

    • To nie była dewastacja tylko demontaż istniejącej infrastruktury przeładunkowej dokonana przez właściciela czyli prywatną spółkę ODRATRANS S.A. -jak nie wiesz co napisać to pisz niewyraźnie… Do upadku portu doprowadziły wówczas władze miejskie a w szególności aktywna działalność pani B.K. Łabuś, która to doprowadziła do eksmisji z terenu portu firmy KARO będącej wówczas potentatem na rynku usług przeładunku i składowania węgla. Władze K-K w tamtym czasie zaoferowały pozyskanie dużego międzynarodowego inwestora dla terenów portowych. Jak wyszło mieliśmy okazję na przestrzeni tamtych lat zaobserwować (tutaj dopiero nastąpiła znacząca dewastacja i ruina portu). Światełko nadziei dla kozielskiego portu pojawiło się wraz z jego sprzedażą firmie Baltchem ale historia tej tranzakcji i jej efekty są doskonale społeczeństwu znane. DOBRA ZMIANO-dziękujemy za rozwój portu!

      • Zbirze czy jak się tam podpisujesz co to oznacza:…to pisz niewyraźnie… ? Zapytam w prost czy ty masz jakąś chorobę psychiczną ? A może jakieś urojenia z powodu nadużywania środków odurzających ? Do tego sam sobie przeczysz. Bo piszesz że: do upadku portu doprowadziły rządy B.K.Łabuś. To stwierdzenie nie do końca jest prawdziwe. Pani Łabuś była v-ce prezydentem ,a prezydentem wówczas był p. Fąfara. Teren portu był i jest w zasobach miasta jak i urządzenia które należały wcześniej do żeglugi w tym te żurawie. Karo i OdraTrans S.A. były tylko dzierżawcami terenu nic więcej.

        • Fryderyku Sulima wydaje się Panu, że ma rację. To prawda tylko się Panu wydaje… miasto nigdy nie było właścicielem infrastruktury na tym terenie. Poza tym proszę czytać ze zrozumieniem. W poprzednim wpisie użyłem sformułowania „władze” czyli ciała, którego członkiem była wspomniana v-ce prezydentowa. Zaś jej osobiste zaangażowanie i chęć restrukturyzacji portu doprowadziły do całkowitej degradacji tego terenu-co jest niepodważalnym faktem. Poprostu ówczesna władza nie mając elementarnej i podstawowej wiedzy odnośnie uwarunkowań branży żeglugowej chciała w Koźlu zbudować drugi Hamburg. W tym celu doprowadzono do likwidacji dobrze działającego przedsiębiorstwa, które nie spełniało ambicjonalnych planów pani Ł. W dodatku proszę ważyć słowa bo insynuacje o mojej żekomej chorobie psychicznej i nadużywaniu substancji odużających świadczą tylko o pańskim braku kultury a może nawet higieny.

          • Wypraszam sobie ! Ten sposób jak najpierw atakujesz a później pretensje… I te słowo na końcu: higieny ? Co ty sobie wyobrażasz ?
            Kto tu nie czyta ze zrozumieniem ,bo chyba ty ….
            Nie mam ochoty dalej prowadzić tą bezsensowną dyskusję.

  3. Dlaczego dopiero teraz biorą się za modernizację? W tym tępię to Odrą nigdy nie popłyną barki, a już czas remontu to kpina służą została zbudowana w ciągu roku.

  4. Ktos zweszyl kase i jak juz inwestor sie wycofa ,kupi za grosze – Sluszna polityke prowadzi nasza partia, podobny los czeka port w Elblagu!!

  5. To jest Pislandia tu bez decyzji Goru nic nie moze istniec, Mial goru odpisac na petycje odnosnie zatrzymania budowy !? Jedyna szansa to jesli zejda ze sceny??

  6. Ktoś w Redakcyi miał obsmak na mój wpis w temacie i postanowił łeb mu ukręcić. Czyli po prostu nie zamieścić. Nie ładnie. Napisałem prawdę. Czy prawda historyczna jest tak trudna do przełknięcia?

Skomentuj

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj