Kolej na Czechy. PKP wyłoży ponad 35 mln zł na projekt modernizacji linii Kędzierzyn-Koźle – Chałupki

12

Spółka PKP PLK rozstrzygnęła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej do modernizacji linii kolejowej z Kędzierzyna-Koźla do Chałupek. W postępowaniu zwyciężyła firma BBF z Poznania.

Będzie to drugi duży remont na trasie kolejowej z Kędzierzyna-Koźla do Chałupek, który zarządca wykona w krótkim czasie. Kilka lat temu przeprowadzono już prace modernizacyjne, ale PKP PLK uznało, że ich zakres nie jest wystarczający i konieczna jest dalsza rozbudowa linii będącej ważnym elementem korytarza międzynarodowego łączącego Skandynawię z Wiedniem, Budapesztem i Pragą.

Jeszcze w ubiegłym roku zadanie znalazło się wśród siedmiu polskich projektów, które zostaną dofinansowane z unijnego instrumentu „Łącząc Europę”, pozyskując dofinansowanie w wysokości 18 milionów euro. Zanim jednak ruszą prace budowlane konieczne jest przygotowanie kompleksowej dokumentacji na modernizację 54-kilometrowego odcinka torów.

W postepowaniu przetargowym na przygotowanie projektu wystartowało dziewięć firm. Najkorzystniejszą finansowo propozycję złożyła firma BBF z Poznania, która prace wyceniła na ponad 35,5 miliona złotych brutto. Samo przygotowanie dokumentacji pochłonie 32,5 miliona zł, kolejne trzy miliony firma ma otrzymać za pełnienie nadzoru autorskiego nad pracami budowlanymi.

Modernizacja ma pozwolić na zwiększenie maksymalnej prędkości pociągów pasażerskich ze 120 do 160 km/h i podwyższenie maksymalnej prędkości pociągów towarowych do 120 km/h. W tym celu zmieniony ma zostać układ torowych stacji, przebudowane obiekty inżynieryjne, projekt zakłada też montaż nowych urządzeń sterowania ruchem. Stacje: Kędzierzyn-Koźle, Bierawa, Kuźnia Raciborska, Nędza, Racibórz i Chałupki mają zostać przystosowane do obsługi pociągów osobowych o długości do 200 metrów i towarowych o maksymalnej długości 780 metrów. W ramach inwestycji na trasie mają pojawić się też dwa nowe przystanki: Racibórz Fabryczny i Racibórz Ostróg.

Zgodnie z dokumentacją, projekt modernizacji linii ma być gotowy do końca 2023 roku. Kolejny rok ma zająć wybór firmy, która zrealizuje zadanie. Same prace rozpoczną się nie wcześniej niż w 2025 roku.

12 KOMENTARZE

  1. I to jest właśnie strategiczne myślenie narodowych kolei PKP. Fajnie, ze powstanie dokumentacja i projekt, zrealizujemy go w kolejnej kadencji, tylko „głosujcie i nie przeszkadzajcie”.
    PKP pod rządami PiS wie gdzie wydawać pieniądze – na kolej. Dobrze, że mamy PKP i inteligentnych mądrych ludzi, oni wiedzą gdzie budować a gdzie NIE BUDOWAĆ.

    Strategia dalekosiężna i mądre decyzje, będące w interesie narodowym, bo Polakom takie połączenie się należy, by dotrzeć do Czech na knedlika, do Wiednia na tort lub Budapesztu po byczą krew. To są decyzje służace Polakom, te dziesiątki kilometrów są dla Was moi Rodacy, wyborcy, nie tam jakieś pińcet metrów w waszym porcie…

    Pamiętajcie o PiS przy wyborach, a gdzie jest ten donosiciel rudy, co mu Port nie pasował ?? Ach w Radzie Nadzorczej, mhmm, to my to PiS, z nami nie zginiesz. Dołącz, głosuj…

      • Jacy złodzieje, nic nie kradniemy oprócz tego co nam się należy, rozdajemy pieniądze na lewo i prawo. Nigdy w Polsce tak dobrze nie było.
        Zapowiedzieliśmy:
        1.000.000 aut elektrycznych
        100.000 mieszkań
        wzrost urodzeń bo dajemy 500+
        Dajemy:
        bon turystyczny na wakacje każdego dziecka
        wyprawka szkolna

        To wszystko dla Was Polacy i dzięki nam PiS, przekonaj się sam uwierz Jarosławowi.

  2. Niech lepiej zrewitalizuja LK 137 Kedzierzyn Kozle – Kamieniec Zabkowicki – Legnica ( kolejowe okno na polnoc i zachod) sklady ” czolgaja ” sie tam 20- 30 km/h, z jedna nitka torowiska poczawszy od Kozla Zachodniego.A moze 7 milionow zlotych za gotowa dokumetacje poprostu , poszlo juz do archiwum!?

  3. Przecież nie tak dawno była ta linia remontowana, nie można było od razu jej przystosować do prędkości 160 km /h 🤔

  4. Żyć nie umierać, za przedłużenie paru peronów i budowę dwóch nowych zgarnąć taka kasę przy projekcie? Brawo! Trzeba być blisko przy korycie, ciekawe ile będzie kosztowała ponowna modernizacja linii? A pieniędzy na tory do portu, Ząbkowic czy linię Raciborz-Głubczyce nie ma.

  5. Nie mozna zwiekszac predkosci od razu, musi byc stopniowo co 2 lata 10 km w gore, inaczej PKP PL K musialo by plajtowac, a tak zawsze sie rozsypie pare kilo tlucznia na torowisko do 2040 Roku daleko oj daleko!

  6. To nieprawdziwa informacja – stacja Kędzierzyn-Koźle jest już dawno przystosowana do obsługi pociągów osobowych o długości do 200 metrów.

  7. Inwestor w Porcie Kozle sam chcial pokryc koszt odbudowy 500 m bocznicy, do dzis nie ma na to zgody, Rzadowe przywileje nie pozwalaja!!

  8. 22 06 2022 minol rok od wizyty w Porcie Kozle marszalka senatu i grupy senatorow, skonczylo sie na prelekcj i obietnicach ,dzialanie w tej Sprawie zdechlo ?

  9. Przyjechali kiedyś do KK do pracy spod Lublina, z rzeszowskiego, Tarnów dał chemików. Nie pojadą teraz dziadki z przesiadkami w rodzinne strony, muszą telefony wystarczyć. Jednym pociągiem ktoś wysłałby młodych na wakacje do ciotki, wujka.
    Wsiąść do pociągu byle jakiego, to daleko nie zajedzie się.

Skomentuj