Kiedy przejedziemy obwodnicą północną? Zarządca podał dokładną datę oddania drogi do użytku

19

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała planowany termin oddania do użytku obwodnicy północnej. Droga ma być przejezdna w połowie kwietnia 2022 roku. To o kilka miesięcy wcześniej niż zakładano jeszcze rok temu.

Saga z budową obwodnicy północnej ciągnie się od kilkunastu lat. Dopiero pod koniec 2017 roku inwestycję udało się wpisać do Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad. W ostatnich dniach 2017 roku ogłoszono przetarg na zadanie. Procedura wyłonienia wykonawcy kilkukrotnie była przekładana. Latem przetarg rozstrzygnięto, aby następnie unieważnić go i dokonać ponownego wyboru wykonawcy – padło na konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe i Strabag, które za przygotowanie projektu i budowę obwodnicy północnej skasuje 220,6 miliona złotych.

Podpisanie umowy z wykonawcą miało miejsce 15 października. Wzięli w nim udział m.in. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, wojewoda opolski Adrian Czubak i parlamentarzyści z naszego regionu z senatorem Grzegorzem Peczkisem, który mocno zabiegał o realizację zadania.

Obecnie trwają prace nad przygotowaniem niezbędnej dokumentacji projektowej. Wykonawca zadeklarował, że zadanie zrealizuje w najkrótszym dopuszczalnym terminie – całość inwestycji powinna potrwać nie dłużej niż 35 miesięcy (w postępowaniu przetargowym zakładano, że maksymalny czas realizacji zadania może wynieść 38 miesięcy – red.).

Jeszcze kilka miesięcy temu mówiło się, że nową obwodnicą przejedziemy pod koniec 2022 roku, odważniejsze szacunki wskazywały na trzeci kwartał 2022 roku. Tymczasem zarządca deklaruje, że droga zostanie oddana do użytku jeszcze wcześniej.

– Planowany na ten moment termin oddania do użytku obwodnicy północnej Kędzierzyna-Koźla to 16 kwietnia 2022 roku – informuje Agata Andruszewska z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W ramach inwestycji powstanie 19 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda. Przebudowane zostaną odcinki istniejących dróg w miejscach połączenia z obwodnicą, powstaną także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).

19 KOMENTARZE

  1. Super. Żałuję tylko że nikt nie dogadał się na tyle aby połączyć ta obwodnicę z autostradą. I zrobi jej wylot na wysokości wjazdu na autostradę.

    • Też o tym kiedyś wspominałem. Po pierwsze należałoby się dogadać z województwem śląskim, w obrębie którego znajduje się zjazd na autostradę oraz kawałek drogi od autostrady do planowanego zwieńczenia obwodnicy. Pytanie na ile tamtejszemu samorządowi opłacałby się taki biznes? Po drugie, potrzebna jest masa zgód, projektów, dobrego rozplanowania – finalnie powstałaby spora pętla, niczym w Gliwicach. To oczywiście generuje spore utrudnienia w tym rejonie (jakby nie patrzeć to jednak ważny zjazd i ważna droga krajowa) i wymusza wykup sporych terenów. To natomiast (to jest po trzecie) wymaga znacznie większych środków finansowych. Projekt byłby świetny – rozumiem, że masz na myśli takie rozwiązanie, w którym jadąc cały czas prosto obwodnicą odrazu, bez żadnych skrętów, na samym jej końcu dojeżdżałoby się na bramki? Dałoby to spore możliwości w rozwoju miasta oraz w komunikacji. Tak czy owak, musi powstać wspominany przez wielu łącznik, a sama obwodnica powinna być dwupasmowa na całej długości (z kozielskim odcinkiem włącznie) – idealnym rozwiązaniem byłaby trasa średnicowa na wzór śląskiej.

      • Nie wierzę żeby tego w planach nie było, może mieszkańcy Łan nie walczyli o to, a może to martwa wioska :), ale jakiś ludzi tam się widuje. Dziwię że jest jeszcze tam strefa ekonimoczna nie powstała, zdjazd z A4 i same pola.

  2. Haha na Blachowni od wielu lat Tiry jadą z drogi krajowej pod bramę nr.1 przy ul. Szkolnej 15, gdzie jest most 5T. Setki razy problem był im zgłaszany żeby na Energetyków kierowali, ale to ich przerasta jeszcze twierdzą że wszystko jest zgodnie z przepisami. Zgodnie z przepisami codziennie Tiry z zagranicy i Polski błądzą i oni chcą upilnować inwestycję za 220 baniek?, żenada nie mają pojęcia o tej robocie.

  3. Trochę to śmieszne, skracają terminarz jeszcze szpadla nikt nie wbił z ziemię. Współczuję mieszkańcom łanów którzy dostaną gratis wylot przed wioską…

  4. Prawda jest taką że ta obwodnica tylko częściowo rozwiąże problem. TIRY muszą dojechać do Zakładów przy ul. Szkolnej 15, a bez łącznika będą jechać pewnie przez Sławięcice albo dalej przez osiedla Piastów i Blachownia (pytanie jak pokierują ruch, ale stawiam że przez Sławięcice bo krócej). W Cisowej nie będzie skrzyżowania (błąd!, Miasto o to nie walczyło, a osiedle się rozrasta, powinno tam być rondo). Bez łącznika obwodnica tylko częściowo rozwiązuje problem, na pewno będzie mniejszy ruch to cieszy! i w końcu GDDIKA nie będzie zarządcą dróg, które prowadzą przez dzielnice Miasta. Pisałem do Miasta że łącznik można zrobić krótszy tuż przy wlocie do Sławięcic i połączyć ul. Szpaków z ul. Sławięcicką (wychodzi około 1.3km), koszt niższy i połączenie dobre.

    • @oo, Opisałeś swoją propozycję bardzo zagmatwanie. Do Sławięcic jest kilka „wlotów”. O którym piszesz? Ja rozumiem, że wiesz co masz na myśli, lecz my nie wiemy, a każdy może się domyślać inaczej.
      Dalej, ul. Szpaków jest połączona ze Sławięcicką, więc o jakim połączeniu tych ulic mówisz?
      Reasumując, co łącznik będzie łączył, oraz gdzie /jakie punkty geodezyjne, lub charakterystyczne dla okolicy?/ będzie się zaczynał i kończył?

      • Tak bo bez mapki cieżko dokładnie opisać, a to nie miejsce na takie dyskusje, ale wpisz sobie w google pozycje:
        50.368781, 18.313886
        50.378138, 18.302180

        połącz linią prostą (mniej więcej, chodzi tylko o zarys teraz). Tak jak piszesz tam ulica Szpaków jest już połączona z ul. Sławięcicką, wystarczy w tamtym miejscu wyremontować ten fragment w strone ul. Sławięcickiej. Ronda na skrzyżowaniach wystarczą, po co robić taki długi łącznik?. Moim zdaniem to nierealne długi łącznik to nie tylko wyższe koszty, ale także problem z działkami (wielu właścicieli).

  5. Tiiiiiaaa… Mówicie, że jest to Rondo Milenijne ? Koło krzyża? Ciekawe, ciekawe, bo wygląda na to, że ktoś ukradł ekrany dźwiękochłonne – od strony Odry :-) he, he, he

  6. Pietia to nie Rosja tu nie kradną ekranów bo to nie telewizory!!:):) zrób sobie zrzut zdjęcia na ekran i powiększ to zobaczysz nawet kędzierzyńskio- kozielskie koziołki a środku ronda nie mówiąc o drogowskazach. a jak nie widzisz to proponuje dobrego okulistę !!!!

Skomentuj