Inwestycja w porcie nadal zablokowana. Nawet radni PiS mówią, że nie mają pojęcia, co jest przyczyną

45

Miasto miało zyskać gospodarczo, port dostać drugie życie, pojawiłyby się miejsca pracy. Niestety inwestycja wciąż jest blokowana. O problemie z realizacją planów związanych z portem poinformowano premiera i prezydenta. Reakcji wciąż brak. 

Od wielu lat miasto próbowało znaleźć inwestora, który na nowo zagospodarowałby teren portu, aby zatrzymać jego degradację. Dawniej miasto chciało nawet przekazać go inwestorowi za symboliczną złotówkę, ale chętnych nie było. Światełko w tunelu pojawiło się kilka lat temu, razem z perspektywą na rewitalizację dróg wodnych i powrót do żeglugi śródlądowej.

W 2014 w Kędzierzynie-Koźlu pojawił się inwestor zainteresowany wskrzeszeniem portu. Negocjacje przejęła i sfinalizowała prezydent Sabina Nowosielska. W czerwcu 2017 roku spółka KK Terminale kupiła teren od miasta i niemal od razu rozpoczęła proces inwestycyjny. W 2018 roku zaczęły się problemy. Kolej odstąpiła od rozmów dotyczących przyłączenia portu do linii kolejowej. Ostatecznie w sierpniu inwestor ogłosił, że wstrzymuje prace do czasu wyjaśnienia sytuacji.

Do problemu wrócili radni na ostatniej sesji rady miasta. Jarosław Zemło, prezes KKT przedstawił radnym informacje o obecnym stanie inwestycji.

Niestety nie mam dobrych wiadomości, ponieważ nie wydarzyło się nic, co mogłoby umożliwić naszej spółce ponowne rozpoczęcie zawieszonej budowy (…) Czekamy na kolejne ataki z różnych stron, jednocześnie walcząc o podłączenie kolejowe, to warunek, by rozpocząć budowę. Port generowałby dla gminy milionowe zyski, niestety, teraz mamy do czynienia z ogromną niegospodarnością. Nie poddamy się, walczymy o inwestycję, co miesiąc wysyłamy pisma do ministerstwa, do senatorów, do posłów. Bijemy w dzwony i nie będziemy się poddawać, to musi pęknąć. Nie wiemy, dlaczego komuś zależy na tym, aby port w Kędzierzynie-Koźlu nie powstał – mówił  Jarosław Zemło.

Radni naciskali, aby do sprawy ustosunkowali się przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości w radzie miasta.

Nie mam pojęcia, dlaczego tak się dzieje. Sam jestem zły na tę sytuację i sam chciałbym poznać przyczynę blokady. Próbowało wyjaśnić tę sprawę dwóch ministrów, senatorowie, to pytam, co może zrobić zwykły radny? Mam nadzieję, że to się zmieni i zaczną się pojawiać wpływy do miasta – mówił Fabian Pszon.

Katarzyna Kukolka-Bogocz również przyznała, że nie wie, skąd wynikają utrudnienia w przypadku tej inwestycji.

Pojawiła się również dyskusja wokół zagadnienia, czy port powinien być inwestycją państwa. Jarosław Zemło przypomniał, że zaproponował, by państwo było udziałowcem w spółce, ale ta propozycja została odrzucona.

Tym razem nie możemy odpuścić (…) Na chwilę obecną traci gospodarka, traci gmina. Nie możemy się poddać, myśląc o przyszłych pokoleniach, bo co im powiemy, że po prostu zrezygnowaliśmy, gdy pojawiły się problemy? Nie! I my nie odpuścimy – deklarował radny Andrzej Kopacki.

Niezrozumienie tej sytuacji wyraziła również prezydent Sabina Nowosielska, apelując do radnych, aby nie rezygnowali ze względu na utrudnienia, tylko działali.

Uważam, że jest w tym drugie dno, nagle pojawił się Kędzierzyn-Koźle, który może mieć znaczenie w handlu między Wschodem a Zachodem. Tylko mnie dziwi jedna sprawa, bo gdybym to ja była w rządzie i widziałabym, ile lat nic nie dzieje się na Odrze. A do tego znalazła się firma bez ryzyka i chce zainwestować, prowadzić tam biznes, wozić drogą rzeczna swoje produkty. Jako rządzący zrobiłabym wszystko, by to zrealizować. Pamiętajcie, nie jesteście zwykłymi radnymi, macie swoich przedstawicieli w Sejmie i Senacie. Nie poddawajmy się. No i pamiętajmy, że to właśnie osoby mieszkające w Kędzierzynie-Koźlu zrobiły niekorzystny PR dla tej inwestycji – mówiła podczas sesji Sabina Nowosielska.

45 KOMENTARZE

  1. co to znaczy: nawet radni pis? to jakiś lud wybrany, który ma więcej wiadomości niż inni? może mają się za takich, ale już niedługo. Każda instytucja, która za tym stoi powinna być nawiedzana codziennie przez posłów z Opolszczyzny. Naciski prawne powinno się stosować na tą opieszałość, a jak się wykaże ewidentne celowe zaniedbania to odpowiedzialność karna dla tego towarzystwa.

      • Z nieudolności polityków PIS się śmieje, tak ciężko to wywnioskować? No tak, zapomniałem że ty pijesz z jednego pisuaru, więc ciężko u ciebie z logicznym myśleniem. Ewidentna bezradność pisiorków, a i tak znajdą się obrońcy. Jak to Kowalski zapowiadał że inwestycja w porcie będzie wyjaśniona a problem benzenu rozwiązany. Gdzie jest teraz wasze bożyszcze? Coś cicho.

          • Znowu brak merytorycznej odpowiedzi. Jedyne co umiesz to zionąć jadem. Żałosny nieudacznik.

        • Senator Godyla przejął pałeczkę po Kowalskim. Zmusił wiele instytucji do badań i analiz. Opublikował to w mediach lokalnych dla wiedzy mieszkańców. Precyzyjnie określił poziom zagrożeń – nawet 300 mikrogramów benzenu.
          Zaproponował stworzenie sieci stacji pomiarowych (15 sztuk) rozrzuconych w całym powiecie. Teraz ruch należy do Jego kolegów i koleżanek z PO (powiat, gmina). Czekamy na ruch PO.

          • Czyli jedynie Godyla coś robi w tej sprawie, przejął pałeczkę bo Kowalski jest zajęty robieniem kasy. Dostał się do koryta i ani myśli wywiązać się z obietnic wyborczych. Jak teraz wy, wyborcy PIS możecie przyklaskiwać takiemu zachowaniu? Albo jesteście już tak zaślepieni przez TVP że jakby Kowalski przechodząc na ulicy zamiast odpowiedzieć „dzień dobry”, napluł by wam w twarz, to byście powiedzieli że deszcz pada.

  2. Polskimi portami, mierzejami, tunelami, kolejami, drogami, mostami zarządza USA więc najprościej zapytanie wysłać bezpośrednio do decydenta czyli:
    1400 Defense Pentagon, Washington, D.C. USA.

  3. POlityczne bicie piany, swojaki myślały że ewakuują się do portu gdy przewalą kolejne wybory, a tu klops, państwo pilnuje aby projekty infrastrukturalne były pod jego kontrolą, i słusznie, dla swojaków zostają kolejne punkty sprzedaży piekarni i internetowe portale do narzekania

  4. PO PIERWSZE -MOJE UZNANIE DLA PANI ALINY NOWICZ , DAWNO NIE CZYTALISMY O SYTUACJI W PORCIE KOZLE. SEKUNDO- PORT MOZE BYC KONKURENCYJNY DLA GLIWIC I KEDZIERZYNSKIEGO ZAK-u. PO TRZECIE-WSTRZYMYWANIE JEST DECYZJA POLITYCZNA ! Tylko w polsce mozliwe jest takie swiadome bezkarne niszczenie gospodarki, port Kozle jest tylko przykladem z naszego regionu, w calym kraju sa podobne „zagrywki” tyle ze na mniejsza skale!! Dlatego nikt sie z nami na calym swiecie nie liczy, mamy ogolnie negatywna opinie za : koltuniarstwo pieniactwo, korupcje , kombinatorstwo itd!!

  5. Platfusy rozdaliby za złotówkę całą Polskę jakby mogli, dlaczego notorycznie ktos z zachodnim kapitałem ma szansę na panoszenie się u nas zatrudniając na śmieciowej umowie za najniższą pensje. Pani prezydent na tym zależy bo miałaby wpływy do kasy na kolejne „super” inwestycje klombikowe i zabetonowania reszty Starego Miasta włącznie z Plantami. Od lat jesteśmy dojną krową dla zachodu, dosyć!

    • Panią „zobaczcie jakie mam jedynki” frasują inne wpływy i na inną inwestycję – ale o tym dowiemy się w niedalekiej przyszłości.

    • Akurat w firmach z zachodnim kapitałem płace są na wysokim poziomie. W przeciwieństwie do stanowisk państwowych. To o śmieciowych umowach chyba przyszlo ci do głowy po twojej pracy w mcdonalds. No ale żeby zarabiać przyzwoicie to trzeba się uczyć albo mieć fach w ręku. A jak się leniuszkowi nie chciało to teraz mu w głowie komuna. Żeby mógł pierdzieć w stołek cały dzien i wziąć będzie miał tak jak inni.

    • Co ty bredzisz? Port w Koźlu jest położony przy odrze. To jak kanał Odra-Dunaj miałby go ominąć?Port w Koźlu byłby początkiem połączenia Odry i Dunaju

    • Wg dokumentów prezentowanych do konsultacji przez ex-MŻŚIGM i Wody Polskie niekoniecznie. A z tego, co wiem, innych planów nie ma. Tylko jeden sugerowany wariant przebiegał poza portem – w dodatku droższy od pozostałych i to znacznie, dlatego zostanie zapewne odrzucony. Pozostałe dwa przechodzą przez Port.

      • Co z tego jesli portu nie bedzie? Dzisiejsza gospodarka opiera sie na terminalach , logistyce i wspoldzialaniu port, kolej. Widac budowa portu stoi komus na przeszkodzie I to na rzadowych szczeblach! ?

        • Był taki artykuł w Wyborczej, który nieco drążył ten temat. Polecam wpisać w Google „wyborcza port w Koźlu” – powinien pojawić się na pierwszym miejscu wyszukiwania. Dla jasności – ten z października 2019, bo są dwa. Niestety, jest płatny. Ale złotówkę warto wydać.
          Tezy śmiałe i prawdopodobne, ale na pewno godne zaznajomienia się z nimi.

  6. Tą szemraną inwestycją, powinny zając się odpowiednie służby. Port, z założenia miał być spedycją materiałów sypkich – węgiel, nawozy sztuczne itp: Więc po kiego czorta, postawiono tam zbiorniki, na materiały płynne i dlaczego tak bardzo, zależy im na kolejowym połączeniu? – kolejową cysterną, można więcej i szybciej nawieść wszelakiego chemicznego syfu z zagranicy. Utylizacja ogromnych ilości chemicznych odpadów, kilkukrotnie przewyższa koszt budowy, tej szemranej inwestycji – takie jest moje zdanie.

  7. Bo ta inwestycja to jest czysta głupota.
    Przecież mogła powstać marina, mógł wejść deweloper.
    Mogła wejść Europa.
    Port jest w Azotach i tereny, a to mieszkają ludzie.
    0,01% ropy w wodzie, to ikra przestaje być aktywna.
    I nie ma ryb oraz ???
    Są ścieki!

  8. A kto to jest Pan Zemło to taki mikro Kulczyk? kto może uczestniczyć w radzie miasta możliwości?
    Też mi zakład z 50 miejscami pracy i to w sezonie żeglugowym, a jak poziom Odry opadnie tak jak co roku i żegluga stanie na dwa miesiące to kto będzie dodawał do biznesu – tak my wszyscy z naszych podatków.

  9. A może tak trzeba znaleźć odpowiedzialnego rozebrania całej górki rozzadowej łącznie z 16 torami gdzie formowało się składy które śmigały po całej rwpg i tu tkwi problem ponownego wpięcia do magistrali, pewnie to gruba ryba z tzw. Nietykalnych.

  10. Sznycel i jego wpisy to perwersja bredzenia. Zemlo to prezes KK Terminale. W sesji rady miasta może wziąć udział każdy. Z naszych podatków nie będziemy dopłacać, bo to nie spółka skarbu państwa. Poziom Odry też nie ma znaczenia, bo firma ma bazować na transporcie kolejowym i drogowym.

    • Skoro ” firma ma bazować na transporcie kolejowym i drogowym.” Zatem po co ten płacz. Mogli wykupić teren z gotową infrastrukturą kolejowo-drogową na terenie zakładów chemicznych Blachowania. I byłoby po kłopocie :)))

  11. A mnie interesuje, jak to jest możliwe, że strategiczny teren ktoś? komuś? sprzedaje za marne 17 mln. (śmiech na sali) i podobno już śladu po tej drobnicy nie ma. CBA, CBŚ i prokuratura mają co robić…

    • Też mogłeś kupić. Nikt ci nie bronił. Po co bredzisz? Jak widać przez 25 lat nikt nie chciał tego za złotówkę. Taki to właśnie strategiczny teren. CBA kontrolowało i nie znalazło nieprawidłowości.

Skomentuj