Ekspresowy remont linii kolejowej. Specjalna maszyna wymienia 1,5 km torów dziennie. WIDEO

5

Prace na ważnych liniach towarowych Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle wkraczają w decydującą fazę. Specjalna maszyna PUN szybko i dokładnie wymienia stary tor. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki projektowi za 180 mln zł, realizowanemu z udziałem środków UE z POIiŚ tworzą coraz lepsze warunki transportu towarów.

Linia od Toszka Północ do Starego Koźla to jedna z najważniejszych tras towarowych na Górnym Śląsku. Zapewnia m.in. transport węgla z kopalń Rybnickiego Okręgu Węglowego m.in. do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni.

Na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Sławięcice – Stare Koźle wykonano już większość prac torowych, czyli wymieniono 30 z 40 km torów. Ponad połowa, 16 z 30 nowych rozjazdów już gwarantuje płynną jazdę składów towarowych. Sprawniejszy i szybszy transport umożliwi przebudowa 51 obiektów inżynieryjnych. Gotowe są już 3 z 5 mostów. Kończy się remont 67 m mostu nad Kanałem Gliwickim. Powstaje nowa konstrukcja mostu nad Kanałem Kędzierzyńskim, która w IV kwarta zastąpi zdemontowany most.

Dzięki odnowieniu infrastruktury pociągi towarowe pojadą szybciej, możliwy będzie przejazd większej liczby składów. Są już przebudowane nastawnie m.in. w Toszku i Rudzińcu Gliwickim. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym i remont 10 przejazdów kolejowo – drogowych zwiększą poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego.

By więcej towarów szybciej jechało koleją

Efektem prac będzie zwiększenie konkurencyjność kolei w stosunku do transportu drogowego. Zarządca infrastruktury uzyska to dzięki podniesieniu prędkości i skróceniu czasu przejazdu dla pociągów towarowych, zwiększeniu przepustowości – będzie mogła kursować większa liczba pociągów, zwiększeniu bezpieczeństwa przewozów.

 Jak nowoczesne maszyny zmieniają tory

Maszyna PUN wykorzystywana jest do wymiany torów i podkładów. Jej zastosowanie znacznie przyspieszyło prace m.in. na odcinku Nowa Wieś – Stare Koźle między Kędzierzynem-Koźlem a Kuźnią Raciborską. PUN ściąga stary tor, a w jego miejsce układa nowe szyny i podkłady. Efektem pracy maszyny jest wymiana ok. 1,5 kilometra nowego toru na dzień. Dzięki zastosowaniu najnowszej techniki robót prace postępują szybko i dokładnie. Skraca się znacznie czas, nawet z około miesiąca do nawet czterech dni.

Wartość projektu pn. „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” to ponad 180 mln złotych. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac zaplanowano do końca 2019 roku.

5 KOMENTARZE

  1. Port nie ma przywileju na remont bocznicy, teren jest wlasnoscia PKP SA, a remont torowiska Stare Kozle – Toszek Polnoc podlega PKP PLK

    • No tak.Tatuś PKP naklepał córek i nie wiadomo teraz za którą się zabrać. Ważne, że każda córunia przynosi zyski swoim prezesiuniom.

Skomentuj