Budowa kanału Dunaj-Odra-Łaba. Samorządowcy omawiali możliwe warianty inwestycji

20

W Bohuminie i Chałupkach rozmawiano o wariantach przebiegu kanału Dunaj-Odra-Łaba i rozwoju żeglugi śródlądowej. Stronie polskiej przewodniczyła Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Anna Moskwa, a stronie czeskiej Jan Sechter, wiceminister Transportu.

W spotkaniu wzięli udział samorządowcy z naszego powiatu: wicestarosta Józef Gisman, prezydent Kędzierzyna-Koźla Sabina Nowosielska, wójt gminy Cisek Rajmund Frischko oraz gminy Bierawa Krzysztof Ficoń.

Kanał Odra-Dunaj ma biec przez powiat kędzierzyńsko-kozielski, a w drodze konsultacji omawiane były różne koncepcje drogi wodnej. Przy wyborze brane będą czynniki społeczne, gospodarcze oraz środowiskowe.

Projekt Dunaj-Odra-Łaba to przedsięwzięcie, które wspólnie z Odrzańską Drogą Wodną połączy trzy duże europejskie rzeki. Jak przekonuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, wzmocni ono wymianę towarów pomiędzy zespołem portów Szczecin-Świnoujście a Wrocławiem i Górnym Śląskiem, jak również z Czechami. Analizy popytowe wskazują na opłacalność projektu, zwłaszcza biorąc pod uwagę unijną politykę Europejskiego Zielonego Ładu i promowanie niskoemisyjnych środków transportu, a do takich należy żegluga śródlądowa.

Polska i Czechy od dawna współpracują ze sobą przy realizacji projektu Dunaj-Odra-Łaba w ramach eksperckiej grupy roboczej oraz na szczeblu ministerialnym. Możliwe jest wspólne stanowisko obu państw w ramach nadchodzącej rewizji transeuropejskich szlaków transportowych TEN-T tak, by uwzględnić w nich śródlądowe drogi wodne, w tym Odrzańską Drogę Wodną i projekt Dunaj-Odra-Łaba. Dzięki temu łatwiejsze będzie wnioskowanie o finansowanie ze środków unijnych dla inwestycji.

Źródło: starostwo powiatowe

20 KOMENTARZE

  1. Nie widze przedstawiciela KK-TERMINALE , czyzby nastepne bzdety o zegludze srodladowej z pominieciem portu w Kozlu, a moze jest juz decyzja o budowie portu w Raciborzu zawsze to blizej granicy z Czechami!!!

  2. Odra -Dunaj ominie Kozle , gdzies tam na wysokosci Kuzni Raciborskiej „wchlonie” Kanal Slaski. portu w Kozlu nie bedzie wiec, tyle udzialu w zegludze Kedzierzyna Kozla, rachunek prosty!!

    • Najbardziej prawdopodobny wariant Odra-Dunaj to połączenie do Odry poprzez Kanał Gliwicki i Kanał Kędzierzyński z ominięciem ZAK. W ten sposób kanał „wchodziłby” na tereny KK pomiędzy płotem ZAK a jeziorem w Korzonku (mniej więcej w miejscu istniejącej drogi szutrowej). A dalej już istniejącymi drogami śródlądowymi (Kanał Kędzierzyński i Gliwicki właśnie) do Odry. Jest kilka innych pomysłów, ale ze względu na cenę, raczej nie do realizacji.

  3. Super… Ministerstwo zostało właśnie razwiązane w toku rekonstrukcji. Jak zwykle samorządowcy pogdybali o niczym za nie swoje pieniądze…

  4. Czy ktoś już widziałam choćby zarys tego kanału?o kanale słyszę od 30lat, Hitler gliwicki postawił w 5 lat bez firmowanych planów i uzgodnień na pijackich spotkaniach.

  5. trza wydać unijne pieniądze, to robio sympozja, konferencje, wizje, rewizje, srizje i wiele innych, a kanału nie będzie i to wszyscy wiedzą, bo to nikomu nie potrzebne. papiery wraz z likwidacją ministerstwa poszły do archiwum i nikt ich nie będzie szukał.

  6. Co za roznica- bedzie kanal czy nie bedzie portu , wazne ze za 50 -100 lat robaki nas wszystkich obroca w kupe, to jest jedyny sposob na bezkarnosc rzadzacych!!

  7. Jak czytam te komentarze to aż wierzyć się nie chce. Obwodnica powstaje, gazociag gotowy, linia kolejowa modernizowana, kanał gliwicki (śluzy tak czy tak wymagały remontu po 30 latach). Tak dla was najważniejsze było powstanie galerii w ostatnich 10 latach i wypadki na skrzyżowaniu w Reńskiej bo rondo też było ciężko wybudować.

  8. Wy tego nie rozumiecie, to po prostu najnowszy pomysł na korki w centrum miasta możliwości. Pod miastem puścimy Kanał i nadmiar aut z popołudniowych korków będzie spławiany do Odry… Lepiej sam bym tego nie wymyślił.

  9. Jako szanowany OBATEL, chciałbym poinformować, że żydowskie siły rodem ze Szwajcarii włączają się w proces dokończenia inwestycji w Porcie, bądźcie dobrej myśli. Ja zawsze takie oddolne inicjatywy międzynarodowej finansjery popieram.

    Jestem już w kontakcie drogą dyplomatyczną za pośrednictwem moich kolegów w angielskich szkołach prywatnych na które was nigdy nie będzie stać, moi rodzice owszem mogli sobie na to pozwolić za komuny, z szwajcarskimi inwestorami. Są zaniepokojeni, że franki i szekle się przestały rozmnażać, a wręcz są zamrożone i zarastają chwastami. Postępuję degradacja majątku poniemieckiego, który tak leży na sercu wyznawcom wiary Mojżesza.

    Są żywotnie zainteresowani by Czesi zbudowali kanał na swoim terytorium, to jest kluczowe by Czesi zrobili robotę, potem tylko brakujące kawałki na terytorium RP i Austrii, ci Szwajcarzy zbudują środkami znienawidzonej UE, „hydry która rada Polskę zgnieść” (cyt. z audycji Radia Maryja).

    Dalej siedzicie przy gnijących, zapleśniałych, brudnych klawiaturach (kobieca klawiatura jest bardziej brudna niż męska, udowodnione naukowo), świata nie oglądacie, tak teraz się robi interesy. Po kilku latach Żydkom coś się przestało w cyfrach zgadzać i uruchomili swoich dyplomatów i ambasadorów. Polska ma jedynie dyplomatołków, którzy potrafią pisać paszkwile na sąsiadów, tak jak na ten przykład TW Wolfgang.

    Jak już dziś pisałem to w kominku mi się zagrzało, gumowce i kapcie popalone, jeszcze kilka kubków po jogurcie wrzucę, posiedzę sobie łyknę „czystej substancji” (cyt z Żółty Szalik) i koniec kwarantanny.

  10. Jeżeli ktokolwiek z was łudzi się, że ci poubierani w garnitury urzędnicy-samorządowcy mają jakąkolwiek wiedzę techniczną do rozwiązywania istotnych problemów lokalnych społeczności – proszę mi nie wierzyć na słowo, zapytajcie sami: jak wyeliminować ryzyko powodzi?; jak zwalczać wirusa covid19?; jak poprawić bezpieczeństwo na drogach?; jak zwiększyć plony rolne bez degradacji ziemi?…
    Politycy nie są naukowcami i nie mają bladego pojęcia o realnych problemach i potrzebach ludzkości. To niekompetentni karierowicze, trzymający się stanowisk dla władzy i pieniędzy. Ten syf musi się skończyć spektakularnym upadkiem, mam nadzieję, że tego doświadczę.

Skomentuj